At mange trafikanter ikke kan flette-reglene med det resultatet at de selv oppfører seg som en tulling bak rattet og skaper mer kø, opplevde vi selv i fjor sommer. Det var en fredag, og en tollkontroll gjorde at bilistene måtte fra to til en fil.
Vi var i venstre felt, og ettersom det var mye trafikk gjorde vi akkurat som man skal. Vi holdt oss i venstre fil helt til vi kom til punktet der veibanene fysiske gikk fra to til en fil.
-->
Det likte sjåføren av en rød Ford Mondeo i høyre feltet foran oss svært dårlig.
Han, eller muligens henne, for vi så aldri hvem som satt bak rattet, la seg like godt midt mellom de to filene. Dermed kom vi ikke forbi, og måtte ligge bak den idiotiske føreren i flere hundre meter før vi kom fram til selve flettingen.
Resultatet var at den RL-registrerte stasjonsvognen skapte mer kø, men vedkommende var sikkert fornøyd med seg selv. Han, eller henne, slapp nemlig ingen biler i venstre felt forbi seg.
Men vedkommende som satt bak rattet på denne bilen bør oppdatere seg på reglene.
‒ Svært mange gjør feilen at de begynner å legge seg inn i høyre felt for tidlig. Det skaper faktisk mer kø, sier Camilla Ryste, kommunikasjonssjef i medlemsorganisasjonen NAF.
For reglene er ganske så enkle. Det er gjensidig vikeplikt, og begge feltene skal fylles opp helt fram til punktet der hvor den fysiske flettingen er.
‒ Kjør helt fram i begge filer, og flett når du kommer til skiltet. Mange irriterer seg over at andre bilister suser forbi i venstrefeltet, men trafikken flyter faktisk bedre dersom man utnytter begge felt, understreker Ryste.
Det er ventet mange bilister rundt om på de norske veiene denne sommeren, men dette er ikke bare høysesongen for feriebilistene. Det er også den mest hektiske perioden for veiarbeid, og mer av den berømte flettingen.
NAF gleder seg over at det jobbes på veiene, og mener at ulempene og kø er en lav pris å betale.
‒ Det er bedre å oppleve litt forsinkelser noen uker enn å måtte kjøre på en vei som ødelegger kjøretøy og gjør reisen utrygg i mange år. Med dagens nivå på bevilgninger til vedlikehold skal man være heldig om man opplever utbedringer i sommer, sier Ryste.
NAF melder nemlig om et voldsomt forfall på veinettet, og dette er estimert til å koste 50 milliarder kroner på riksveiene og opp til 80 milliarder på fylkesveiene.
På toppen av dette er det beregnet at det trengs opp mot 70 milliarder for å sikre de farligste strekningene mot ras og skred. Totalt utgjør de tre områdene formidable 210 milliarder kroner.
Bilistene må altså være tålmodig når det er veiarbeid, men NAF mener også at entreprenørene må ta hensyn til trafikkflyten og å gi trafikantene enkel og riktig informasjon. På mange plasser blir ikke fareskilt eller nedsatt fartsgrense tatt ned etter at arbeidet er ferdig, og dette kan undergrave respekten for varslinger i områder med veiarbeid.
‒ Som bilist har du et ansvar for å gjøre veiarbeidernes arbeidssituasjon trygg. Selv om det kan forsinke deg litt på reisen akkurat mens det står på, ønsker vi i NAF oss en opptrapping i vedlikeholdet. For å sikre god flyt er det derfor viktig at folk er kjent med reglene og tar hensyn underveis, sier Ryste.
Les også: