HjemElbilerFørste Volkswagen ID.3 på norske veier

Første Volkswagen ID.3 på norske veier

Sjefen hos Volkswagen-importøren har luftet den første ID.3 på norske veier fra Oslo til Trondheim.

For drøyt tre uker siden tok Volkswagen det nest siste steget rundt ID.3, elbilen de håper skal bli like viktig som det Bobla og Golfen har vært. Da åpnet flere markeder for bestillinger, og Norge som det viktigste europeiske landet var selvsagt blant disse.

- Annonse -

Her har flere tusen allerede bestilt bilen både usett og utestet, men nå har iallfall en person i Norge både fått tatt en tilnærmet ferdig modell både i nærmere øyesyn og på en skikkelig testtur. Nemlig Ulf Tore Hekneby, administrerende direktør i Harald A. Møller.

– Det er bare å glede seg!

Nå er direktøren selvsagt inhabil så det holder, men er det en som virkelig har sett fram til å teste den neste folkebilen er det nok Hekneby.

Han fikk luftet den fra Oslo til Trondheim, og skal vi tro han skuffet den ikke.

- Annonse -

– Bilen har personlighet. Den våkner til liv når du nærmer deg den, du setter deg inn, så er den er klar til å kjøre. Betjeningen er intuitiv, med norske menyer som forklarer hva du kan gjøre. Den er veldig lett å bli kjent med. Og stemmestyringen på norsk fungerer, sier sjefen for den norske Volkswagen-importøren.

Nå har heller ikke Hekneby fått kjøre den versjonen som kommer til forhandlerne, ettersom Volkswagen fortsatt ikke har satt helt strek for testingen. Så den som nå er i Norge er en forserie til ID.3, og kan dermed ikke offisielt vises fram for publikum eller testes av andre enn Volkswagens medarbeidere.

Men hovedkvarteret i Tyskland føler at dette er en så viktig bil at de lot den norske lederen bli en del av den avsluttende runden før produksjonsmodellene kommer.

– Vi har vært delaktige underveis i prosessen med å utvikle ID.3, på en helt annen måte enn noen gang tidligere. Vi har levert 50.000 elbiler siden 2013, og er derfor det viktigste elbilmarkedet for Volkswagen. Å få lov til å være med å påvirke morgendagens bil har vært inspirerende, det er nesten så jeg må klype meg i armen når jeg nå kjører det første eksemplaret i Norge, sier Hekneby.

- Annonse -

Den første runden av elbilen på markedet vil bli en utgave som er kalt ID.3 1ST, og de som melder seg inn i klubben kalt «1st Mover Club» kan se fram til at de første leveringene starter i september/oktober.

Og tilbakemeldingene Hekneby opplevde under sin lille signingsferd bør love godt.

– Responsen har vært stor, og entusiasmen som møter meg når jeg nå kjører på testtur rundt til noen utvalgte forhandlere lover veldig godt for fortsettelsen, slår han fast.

Hekneby mener at alle som venter på ID.3 har noe godt å se fram til.

– Bilen virker veldig kontant og sportslig på veien, den har ytelser i GTE-klassen. Samtidig virker den som en større bil enn det den er, nesten litt som en SUV. Du sitter nemlig høyt, har god oversikt, og fjæringskomforten er meget god. Ikke minst så er den vært stillegående, er dommen fra Hekneby.

Volkswagen var tidlig ute med førerassistenter, og ifølge den administrerende direktøren tar de ytterligere ett skritt med ID.3.

– Den adaptive cruisekontrollen er helt nydelig: Den leser fartsgrensene, og justerer farten deretter, helt sømløst. Og filholderassistenten er den beste jeg har prøvd – den er nettopp det den skal være: En assistent som jobber sammen med deg, den ødelegger på ingen måte kjøreopplevelsen.

1ST-utgaven kommer med et batteri som gir elbilen en rekkevidde på 420 kilometer, og Hekneby hadde ingen problemer med å nå Dombås knappe 32 mil unna Oslo da han satte kurs for Trondheim.

– Det er godt å se at rekkevidden er så bra. Det var null problem å nå fram til Dombås, med variert kjøring, og en hel del på motorvei. Etter en halvtimes ladestopp var det bare å fortsette videre med full trygghet om å nå Trondheim med god komfort, sier Hekneby.

Under testturen var det et godt, gammelt, norsk sommervær. Det vil si kraftig regn og kun 2,5 grader over Dovrefjell, men oppløftende nok var energiforbruket fra Oslo til Trondheim likevel kun på 14 kWh/100 km. Den utnytter altså kraften svært effektivt.

– ID.3 1ST leverer virkelig, så det er bare å glede seg, konkluderer Ulf Tore Hekneby.

Her er bildene fra testturen:

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Hva irriterer oss mest i trafikken? (Foto: Bil24)

Dette irriterer oss mest i trafikken

Frende har sjekket hva som irriterer mest når vi kjører bil, og en gammel slager troner fortsatt på toppen. De...
Det store indiske Mahindra-merket skal få MEB-komponenter fra Volkswagen. (Foto: Mahindra)

MEB skal gjøre Indias luft renere

Volkswagen-gruppen har signert en avtale med Indias største kjøretøyprodusent, Mahindra, om bruk av MEB-komponenter for kommende elbiler. For å illustrere...
Nå er interessen for brukte elbiler på Finn rekordhøy, og slike biler tar også klart kortest tid å selge. (Fotos: Finn.no)

Nå søker vi etter brukte elbiler

Endelig er ordet «elbil» inne på topplisten over populære søkeord hos Finn.no. Mens det i stor grad handler om elbiler...
BMW har oppdatert 3-serien, og det inkluderer både sedan- og touring-utgaven. (Fotos: BMW)

BMW med oppdatert 3-serie

Tyskerne har gitt den viktige 3-serien en aldri så liten oppdatering. For ganske nøyaktig 47 år siden skjedde det noe...
Stadig flere blir tatt for å kjøre i ruspåvirket tilstand. (Ill: Bil24)

30 blir tatt i ruskjøring ‒ hver dag

Trenden er bekymringsfull ‒ stadig flere blir tatt for ruskjøring. MA – Rusfri Trafikk er bekymret etter å ha sett...
Toyota skal nå fokusere på infrastruktur for hydrogenbilene her i Europa, slik som Mirai. (Fotos: Toyota)

Toyota vil bygge europeisk hydrogen-infrastruktur

Bilgiganten slår seg sammen med Air Liquide og Caetano Bus i et forsøk på å bygge infrastruktur for hydrogendrevne...
Cadillac Lyriq befinner seg nå i soloppgangen, og er snart på plass i USA. (Fotos: Cadillac)

Cadillac Lyriq har fått rekkevidde og pris

Muligens inspirert av den ekstreme interessen rundt Ford F-150 Lightning, har Cadillac trykket på gasspedalen såpass mye at Lyriq...
Rolls-Royce har gitt Phantom en midtlivs-oppdatering. (Fotos: RR)

Phantom ‒ ånden kjører videre

Rolls-Royce har gitt Phantom en ansiktsløfting, uten at de har endret altfor mye på generasjonen som kom i 2017. Vi...
For første gang har en robot lakkert et avanserte kunstverk på en bil. (Foto: ABB)

For første gang har en robot lakkert bilkunst

En robot lakkerte kunstverk på bare en halv time. Se bilder og video. Det er ABB Robotics som kan fortelle...
Renault trekker seg nå ut av Russland. (Foto: Renault)

Renault selger sin store Russland-virksomhet

45.000 ansatte i Russland får nye arbeidsgivere. Det franske Renault-konsernet gikk faktisk mot strømmen da Putin fant ut at han...
Bilia kjøper opp den norske Jaguar Land Rover-forhandleren Insignia. (Fotos: Bilia)

Oslo-forhandleren som ledet an I-Pace-salget er solgt

Bilia har kjøpt opp Jaguar Land Rover-forhandleren Insignia. Insignia, forhandler av Jaguar, Land Rover og ikoniske Morgan, levde et ganske...
Nio har åpnet det første servicesenteret i Norge. (Fotos: Nio)

Nio åpnet sitt første servicesenter

Ny norsk milepæl for merket som også tilbyr mobil service. Vi har blitt vant til at nye kinesiske bilmerker med...
Dette er en fullstendig selvkjørende Hyundai Ioniq 5. (Fotos: Hyundai)

Hyundai Ioniq 5 blir robotaxi

Mange drømmer kanskje om å sette seg bak rattet til prisvinnende Ioniq 5, men neste år kommer det faktisk...
Dette er Cher’s 1966 Ford Mustang som ble solgt for 643.000 kroner i 2016. Det var 56 prosent mer enn hva en vanlig Mustang av denne typen gikk for den gang. (Fotos: Hagerty)

Hva koster egentlig bilene eid av kjendiser?

Hva har prinsesse Diana, Paul Newman, Tupac, Carroll Shelby og paven til felles? Vel, de er alle på hver...
BMW Norge kan nyte solnedgangen, for de har nemlig svært så fornøyde kunder. (Fotos: BMW)

BMW med de mest fornøyde norske bilkundene

BI har offentliggjort Norsk Kundebarometer 2022, og den viser at BMW har de mest fornøyde kundene av bilmerkene. Handelshøyskolen BI...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her