Sverige får nå sin første Karma, og det jobbes mot Norge

Det har vært skrevet mye om Karma, men her i Skandinavia har bilene latt vente på seg. Nå får Sverige det første eksemplaret, og det amerikanske bilmerket jobber nå med løsninger for Norge.


Et av de mer spennende nye bilmerkene er helt klart Karma, dette merket som har ført arven til danske Henrik Fisker videre.

Fisker er det man kan kalle en ekte bilekspert, og danskamerikaneren står bak designet til legendariske biler som BMW Z8 og Aston Martin DB9. Veien gikk videre til å opprette et eget merke, og i 2011 kunne han presentere den ladbare hybriden Fisker Karma produsert i Finland.

Men allerede året etter oppstod det problemer rundt batteriet, og Fisker havnet i så alvorlige problemer at selskapet ble slått konkurs.

Det åpnet døren for den kinesiske Wanxiang-gruppen som blant annet er store på bildeler, og disse sikret seg rettighetene til både designet, hybriddrivverket og produksjonslokalene i Delaware.

De opprettet like godt et nytt bilmerke kalt Karma, og kunne i 2016 vise fram en redesignet utgave av Fiskers modell kalt Karma Revero.

Siden har ikke Karma sett seg tilbake, og har voldsomme planer for framtiden.

De har bygd seg en helt ny plattform som er kalt E-Flex, og som navnet sier er denne en fleksibel plattform som er designet for elbiler. Denne er så smart designet at Karma kan sette sammen biler på hele 22 forskjellige måter, og åpner for alt fra små og kompakte biler til store pickuper og varebiler.

Plattformen åpner også for diverse drivverk, og ikke minst for å bruke helt ny teknologi. Karma har til og med vist fram en helelektrisk varebil som kjører av seg selv!

Dette er dog konsept- og visningsbiler, og så langt har de nøyd seg med hybrider som Revero ute på markedet.

Men planen er altså rene elbiler.

Den første slike er kalt Karma Revero GTE, og blir den fjerde modellen til Karma etter Revero, Revero GT og Revero GTS. GTE-modellen skal komme til neste år, og vil ved lansering by på to rekkevidder ‒ 321 kilometer og 482 kilometer.

Men Karma jobber også med en langdistanseversjon som skal komme litt etterpå, og denne har en rekkevidde som foreløpig er estimert til hele 643 kilometer.

Takket været Henrik Fisker ser altså Revero svært så elegant ut, og når GTE kommer vil det være en toppmoderne elbil som også byr på lynlading på 150 kW.

Det høres altså ut som en spennende bil for nordmenn, så hvordan ligger så Karma an med tanke på Norge?

De har tidligere sagt at de vil ut til alle fem kontinenter, og Europa blir et viktig marked. De to første landene Karma knyttet til seg her var Nederland og Frankrike, og deretter har de bekreftet avtaler med svenske, spanske, portugisiske, tyske, sveitsiske og østeriske importører.

I Sverige får importøren Callisma i Stockholm faktisk de aller første Karma-bilene denne uken, så formelt er Karma nå i gang over grensen.

Med en elbilstrategi så skulle man nesten tro at Norge også var inkludert i Karmas planer, og ja, selvsagt er vi det.

Karma sier at de nå aktivt leter etter partnere her, så de jobber med å finne løsninger som også sørger for at de er på plass i Norge når elbilversjonen blir lansert i april 2021. Vi får håpe det løser seg.

Henrik Fisker selv følger nok også med på Karmas utvikling, men han er også opptatt med sine egne planer. Han har nemlig startet et nytt bilmerke kalt Fisker, og de utvikler nå en elektrisk SUV-modell som passende nok er kalt Fisker Ocean.

Den skal etter planen komme i 2022, og kan kanskje bli en av rivalene til Karma utover 2020-tallet. Det vil i så fall tiden vise.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter