Annonse
Hjem Nyheter Jøss, Tiguan både som ladbar hybrid og som R

Jøss, Tiguan både som ladbar hybrid og som R

Europas mest populære SUV vokser, men ikke i fysisk størrelse. For Tiguan-familien vokser nå både med en ladbar hybrid og en R-modell.

Tigaun har siden den kom i 2007 slått seg inn på bestselgerlistene over hele verden, og 2. generasjonen lansert i 2016 har like godt klatret helt til topps.

Denne generasjonen var Europas mest solgte SUV i fjor, og faktisk har Tiguan blitt så populær at selv folkebilen Volkswagen Golf må strekke våpen. Tiguan var den modellen i hele den digre Volkswagen-gruppen som det ble solgt mest av i fjor, og tyskerne satte sammen hele 911.000 eksemplarer av SUV-modellen bare i 2019.

Så det er lett å forstå at Volkswagen vil satse litt ekstra på den 4,48 meter lange modellen, og klinker nå til med to nye modellversjoner som vil friste ytterligere.

For de fleste er eHybrid den mest spennende, for dette er en ladbar hybrid som vi tipper kommer til å bli en populær modell som mange går for.

Saken fortsetter under Annonsen

Denne vil kombinere en 1.4-liters TSI bensinmotor med en elmotor, og totalt vil den by på imponerende 245 hestekrefter. Denne lille raceren kan kjøres på ren elektrisk kraft i 50 kilometer, så under hverdagslig bruk bør det være mulig å bruke Tiguan eHybrid kun som en elbil.

Om det gjøres er toppfarten begrenset til 130 km/t, men også det holder jo i massevis på norske veier.

Men det er altså ikke alt.

Inkludert i den omfattende oppdatering lurer også en Tiguan R ‒ gjedda i sivet.

Senest i forrige uke skrev vi om Arteon R, en ny hissigpropp i den modellserien, og Tiguan R får stort sett det samme drivverket som den bilen byr på.

Det betyr en 320 hk sterk TSI-motor som sørger for nok av krefter, og den potente SUV-modellen får også noe annet ganske nytt fra den store Volkswagen-gruppen.

Tiguan R byr nemlig på «Torque Vectoring» som skal sørge for at grepet heves til et nytt nivå, og her snakker vi om et virkelig smart firehjulsdrift-system.

Dette fordeler ikke bare drivkraften variabelt mellom front- og bakaksler, mens også mellom venstre og høyre bakhjul. Dermed bør norske vinterutfordringer være en lek bak rattet på en Tiguan R.

I tillegg til snø-innstillingen er det også mulig å sette Tiguan R i kjøremoduser som Comfort, Sport, Race, Individual og Offroad, så her bør det være noe for enhver situasjon.

Ellers har Volkswagen gitt den oppdaterte Tiguan en front som ligner mer på Touareg med LED-lykter, satt inn nye TDI-motorer, koblet den enda mer til nett via det siste infosystemet kalt MIB3 og satt inn et formidabelt lydsystem signert Harman/Kardon med 480-watt.

Volkswagen Norge sier at de planlegger å åpne for salg litt ut i august, så de som enten kan tenke seg en Tiguan eHybrid eller Tiguan R trenger ikke å vente så veldig lenge.

Her er flere bilder:

Les også:

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

2,795FansLik
84FølgereFølg
81FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker