- Annonse -
HjemNyheterNå er Aston Martins SUV endelig klar

Nå er Aston Martins SUV endelig klar

«Made in Wales». Aston Martin har endelig fått ferdig sin aller første DBX i sin toppmoderne fabrikk i St Athan.

DBX er modellen med en litt spesiell historie. Det hele startet med at Aston Martin måtte få flere bein å stå på, og sjefene kom opp med en idé om å lage en SUV, slik blant annet Porsche har hatt stor suksess med.

- Annonse -

Dette var like etter at de moderne elbilene med Tesla i spissen hadde begynt å røre på seg, så dermed falt valget på en helelektrisk SUV-modell.

Elektriske planer førte også til at Aston Martin bestemte seg for å bygge en helt ny fabrikk i walisiske St Athan, og denne spesielt laget for elbiler skulle altså produsere den nye elektriske SUV-modellen.

Resultatet av SUV-planen fikk vi se i 2015, og under Genève Motor Show viste de fram et elektrisk SUV-konsept som fikk hele bilverden til å applaudere. Her var det linjer så det holdt, kombinert med dette nye utslippsfrie drivverket.

Aston Martin var faktisk så markedskonkret at de til og med hadde pekt ut den perfekte kunden for bilen, en moderne kvinne kalt Charlotte som befant seg i slutten av 30-årene. Og selvsagt bodde hun i California med sine strenge utslippskrav.

- Annonse -

Men vi får håpe at solbrune Charlotte ikke kastet seg rundt og faktisk bestilte bilen, for det ble raskt klart at Aston Martin var vel ambisiøse.

For neste gang Aston viste fram bilen var den en hybrid, og i 2018 var den til slutt blitt til en ren bensinbil. Men de skal iallfall ha for forsøket.

Og ettersom dette blir en svært viktig modell er det kanskje greit at de går for noe de behersker, for selve modellen kalt DBX lever i beste velgående.

Britene har jobbet hardt med modellen, og endelig har den aller første av de serieproduserte bilene forlatt rullebåndet i den walisiske fabrikken.

- Annonse -

‒ Vi er utrolig stolte av vår første SUV, som er like mye en Aston Martin som våre sportsbiler, sier konsernsjef Marek Reichman.

‒ Fra designteamet til ingeniørene, de som jobber med dynamikken og alle andre eksperter som jobber med denne vakre bilen her på St Athan, alle bidratt til at DBX har blitt bilen som vil drive Aston Martin inn i en ny og dristig æra.

Er det en ting vi ikke trenger å bekymre oss altfor mye når det kommer til Aston Martin, er det designet. DBX gjør ikke skam på familien.

Vi trenger heller ikke å bekymre oss over cockpiten, som blir så luksuriøs som vi forventer av en Aston Martin. Den hypermoderne fabrikken i Wales bør også sørge for at det er smarte løsninger og nok av plass i en DBX. Bagasjerommet er for eksempel på solide 621 liter, så et par golfbager bør ikke by ikke på noe problem.

Og ja, dette er en «ekte» SUV, så den kommer selvsagt med firehjulstrekk.

Men vi snakker tross alt om en bil fra et sportsmerke, så da må den også utstyres med noe potent under panseret. Og de har heldigvis ikke spart på konfekten.

Aston har nemlig plassert inn den samme motoren som vakre DB11 og Vantage kan skryte av, en 4-liters V8 med turbo som huser nærmere 550 hestekrefter og et dreiemoment på 700 Nm. Ja, den som kommer fra AMG.

Denne er koblet til en 9-trinns automatkasse, og grepet sørger en aktiv senterdiff og en elektronisk bakdiff (eDiff) for. DBX bør altså beherske norske vinterforhold som en lek.

Alt dette gjør at 0-100 km/t går unna på 4,5 sekunder, mens toppfarten er satt til 291 km/t.

Prisen er på sin side satt til 158.000 pund i England, så da har du iallfall et utgangspunkt å gå etter før de norske prisene er klare.

De første kundene får sin DBX allerede denne måneden, og til tross for korona-pandemien har Aston Martin faktisk klart å holde seg til tidsskjemaet rundt dette.

Her er bilder fra produksjonen av Aston Martin DBX, som nå formelt er i gang.

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Lexie Limitless skal kjøre verden rundt på 100 dager ‒ med en elbil. (Fotos: Ford)

Jorden rundt med elbilen Ford Explorer

Lexie Alford, bedre kjent som Lexie Limitless, har allerede en verdensrekord som den yngste i verden som har besøkt...
Aston Martin DB5 runder 60 år. (Fotos: Aston Martin)

Gratulerer Aston Martin DB5 ‒ du er 60 år

Favorittbilen til James Bond runder i disse dager 60 år. Blar vi oss tilbake til 1963 finner vi to store...
Lamborghini og Ducati jobber med teknologi som skal gjøre det sikrere for motorsyklisten. Her en Lamborghini Urus og en Ducati Multistrada. (Fotos: Lamborghini)

Nå «snakker» Lambo-bilene og Ducati-syklene med hverandre

Det skjer mye sikkerhetsutvikling på MC-fronten, og nå viser Lamborghini og Ducati et system som kan varsle motorsyklisten om...
Dette er en helelektrisk Mini. (Fotos: David Brown Automotives)

Mini-klassikeren gjenfødt som elbil

David Brown Automotive viser nå sin Mini eMastered, som ja, mestrer elektrisiteten. På 1950-tallet ville den britiske bilindustrien ha en...
Noen heldige kan også følge Viktor Hovland på storskjerm i baksetet under Ryder Cup. Denne heldige her er ingen ringere enn Rory McIlroy, den kanskje største golfstjernen i dag. (Fotos: BMW)

Se Ryder Cup i baksetet

Viktor Hovland og den europeiske gjengen jakter revansje i det som er golfsportens VM, nemlig den prestigerunge Ryder Cup....
En slik utgave av G-klasse har du neppe sett før. (Fotos: Mansory)

Slik har du neppe sett en G-klasse

Mansory har kastet seg over Mercedes G-klasse, og resultatet er en bil som er kalt Mansory Gronos 4x4. Se...
Nye Lamborghini Revuelto passer neppe i skogen, men å bli fotografert der er ganske så perfekt. (Fotos: Lamborghini)

Slik har du ikke sett en Lamborghini Revuelto

Det har nok blitt tatt mange bilder av den nye Lamborghini Revuelto, men ingen er neppe i klasse med...
Genesis har fått sving på salget de siste årene, og det har ført de over den store milepælen med en million biler. (Fotos: Genesis)

Genesis rundet millionen

Det er som kjent den første millionen som er den vanskeligste, og nå har Genesis passert denne milepælen. På samme...
Toyota skal levere 500 Mirai-biler til OL i Paris neste år. (Fotos: Toyota)

Toyota skal levere hydrogenbiler til OL

Ikke overraskende skal OL i Paris også fremme bruken av hydrogenbiler, og det skal blant andre Toyota sørge for. Når...
I løpet av to år har flere fått økt reisetid om de går fra bil til kollektivtransport. (Foto: NAF)

Ta kollektiv ‒ og få økt reisetid

Politikerne klarer ikke å få de store massene over på kollektiv, og det er kanskje ikke så rart. Stadig...
Zeekr x har nå satt kurs for Europa, og forhåpentlig er det heller ikke altfor langt unna Norge. (Fotos: Zeekr)

Zeekr klar med neste modell i Europa

Zeekr skal erobre Europa og Norge, og naturligvis er det 001-modellen som lander først på det gamle kontinentet. Men...
Stadig flere stryker på teoriprøven når det skal ta førerkort for personbil. (Foto: Statens vegvesen)

Nesten halvparten stryker på teoriprøven

Særlig de litt mer voksne sliter med teoriprøven, og Statens vegvesen er litt bekymret. Det er noe som heter at...
Volkswagen har på gang 3. generasjon av bestselgeren Tiguan. (Fotos: Volkswagen)

Volkswagens bestselger i ny generasjon

Mange nordmenn hadde nok ønsket seg denne, for nye Tiguan kommer også som hybrid og åpner for 100 kilometer...
Volvos V60 Cross Country kom i 2019, og var det også mulig å få med en D4 AWD dieselmotor. (Fotos: Volvo)

Volvos siste dieselbil kun måneder unna

Under det store klimamøtet i New York kunne Volvo Cars melde at de er i ferd med å fase...
Munro viser nå fram en spesialutgave av MK_1 kalt Mountain Rescue Edition. (Fotos: Munro)

En elektrisk fjellredder

Denne bør passe godt i Norge. Skotske Munro har nemlig laget seg en Mountain Rescue Edition av elbilen MK_1. Du...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her