- Annonse -
HjemNyheterNå er Aston Martins SUV endelig klar

Nå er Aston Martins SUV endelig klar

«Made in Wales». Aston Martin har endelig fått ferdig sin aller første DBX i sin toppmoderne fabrikk i St Athan.

DBX er modellen med en litt spesiell historie. Det hele startet med at Aston Martin måtte få flere bein å stå på, og sjefene kom opp med en idé om å lage en SUV, slik blant annet Porsche har hatt stor suksess med.

- Annonse -

Dette var like etter at de moderne elbilene med Tesla i spissen hadde begynt å røre på seg, så dermed falt valget på en helelektrisk SUV-modell.

Elektriske planer førte også til at Aston Martin bestemte seg for å bygge en helt ny fabrikk i walisiske St Athan, og denne spesielt laget for elbiler skulle altså produsere den nye elektriske SUV-modellen.

Resultatet av SUV-planen fikk vi se i 2015, og under Genève Motor Show viste de fram et elektrisk SUV-konsept som fikk hele bilverden til å applaudere. Her var det linjer så det holdt, kombinert med dette nye utslippsfrie drivverket.

Aston Martin var faktisk så markedskonkret at de til og med hadde pekt ut den perfekte kunden for bilen, en moderne kvinne kalt Charlotte som befant seg i slutten av 30-årene. Og selvsagt bodde hun i California med sine strenge utslippskrav.

- Annonse -

Men vi får håpe at solbrune Charlotte ikke kastet seg rundt og faktisk bestilte bilen, for det ble raskt klart at Aston Martin var vel ambisiøse.

For neste gang Aston viste fram bilen var den en hybrid, og i 2018 var den til slutt blitt til en ren bensinbil. Men de skal iallfall ha for forsøket.

Og ettersom dette blir en svært viktig modell er det kanskje greit at de går for noe de behersker, for selve modellen kalt DBX lever i beste velgående.

Britene har jobbet hardt med modellen, og endelig har den aller første av de serieproduserte bilene forlatt rullebåndet i den walisiske fabrikken.

- Annonse -

‒ Vi er utrolig stolte av vår første SUV, som er like mye en Aston Martin som våre sportsbiler, sier konsernsjef Marek Reichman.

‒ Fra designteamet til ingeniørene, de som jobber med dynamikken og alle andre eksperter som jobber med denne vakre bilen her på St Athan, alle bidratt til at DBX har blitt bilen som vil drive Aston Martin inn i en ny og dristig æra.

Er det en ting vi ikke trenger å bekymre oss altfor mye når det kommer til Aston Martin, er det designet. DBX gjør ikke skam på familien.

Vi trenger heller ikke å bekymre oss over cockpiten, som blir så luksuriøs som vi forventer av en Aston Martin. Den hypermoderne fabrikken i Wales bør også sørge for at det er smarte løsninger og nok av plass i en DBX. Bagasjerommet er for eksempel på solide 621 liter, så et par golfbager bør ikke by ikke på noe problem.

Og ja, dette er en «ekte» SUV, så den kommer selvsagt med firehjulstrekk.

Men vi snakker tross alt om en bil fra et sportsmerke, så da må den også utstyres med noe potent under panseret. Og de har heldigvis ikke spart på konfekten.

Aston har nemlig plassert inn den samme motoren som vakre DB11 og Vantage kan skryte av, en 4-liters V8 med turbo som huser nærmere 550 hestekrefter og et dreiemoment på 700 Nm. Ja, den som kommer fra AMG.

Denne er koblet til en 9-trinns automatkasse, og grepet sørger en aktiv senterdiff og en elektronisk bakdiff (eDiff) for. DBX bør altså beherske norske vinterforhold som en lek.

Alt dette gjør at 0-100 km/t går unna på 4,5 sekunder, mens toppfarten er satt til 291 km/t.

Prisen er på sin side satt til 158.000 pund i England, så da har du iallfall et utgangspunkt å gå etter før de norske prisene er klare.

De første kundene får sin DBX allerede denne måneden, og til tross for korona-pandemien har Aston Martin faktisk klart å holde seg til tidsskjemaet rundt dette.

Her er bilder fra produksjonen av Aston Martin DBX, som nå formelt er i gang.

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Det er 160 år siden Adam Opel startet på eventyret som endte opp med dagens bilmerke. (Fotos: Opel)

Opel runder 160 år

Det tyske bilmerket ble grunnlagt selv mange år før de første automobilene var på plass. Ingen vet egentlig hvor gammel...
Volkswagen viser fram en fullstendig selvkjørende bil, Gen.Travel. (Fotos: Volkswagen)

Volkswagen viser en fullstendig selvkjørende bil

Det snakkes om nivå 3 og 4 på den selvkjørende skalaen, men de bilene som kan kjøre av seg...
Renault 5 Turbo 3E er født til å drifte ‒ og hylle de gamle videospillene. (Fotos: Renault)

Elbilen R5 Turbo 3E er født til å drifte

Så hvordan skal man hylle Renault 5 Turbo når R5 nå runder 50 år? Hva med en elektrisk showbil...
Drivstoffprisene har nå befunnet seg over 20 kroner literen over et halvt år. (Fotos: NAF)

Stadig sterkere krav om støtte til drivstoff

Plukker vi bort de største byområdene så er det nå et flertall som forlanger støtte til bensin og diesel. Det...
Nikola kan endelig vise fra den europeiske lastebilen med det norske navnet Tre. (Fotos: Iveco)

Nikola endelig klar for Europa

Etter mye drama kan Nikola endelig annonseres den elektriske lastebilen kalt Tre, og ikke nok med det. Det er...
Nissan har endelig klar den helelektriske Nissan Townstar, en bil som nylig ble nummer tre i kåringen av årets varebil. (Fotos: Nissan)

Nissans nye elvarebil er her

Nissan har en viktig trippel gående som inkluderer en ny elbil, en ny elvarebil og en ny X-Trail. De som...
Volvos kommende elektriske SUV, EX90, kommer med nye sikkerhetsfunksjoner. (Fotos: Volvo)

Ny elbil fra Volvo med sikkerhet i sentrum

Volvo EX90 er fullstappet med sensorer og skal til og med skjønne hvordan føreren føler seg. Som du kan se...
Her er den nye generasjonen av Mitsubishi ASX. (Fotos: Mitsubishi)

Nye Mitsubishi ASX med premiere

Modellen som kom i 2010 blir ny, og denne gang ved hjelp av kommende Renault Captur. Men den er...
Falck bytter både drakt og navn. (Foto: Gjensidige)

Hjelp, Falcken bytter navn

Gjensidige er nye eier av Falcks veihjelpsselskaper i nordområdene, og nå får 600 biler ny drakt og nytt navn. Sent...
Disse to elektriske terrengbilene har over 1.000 hestekrefter. (Fotos: The China Box/Dongfeng Motors)

Hinter om elektrisk terrengbil med 1.000 hk

Dongfeng har vist fram et nytt merke kalt M Hero, og dette lukter det svidd av. Det er fire store...
Xpeng har vist fram sitt nye SUV-flaggskip G9, og det er en imponerende bil. (Fotos: Xpeng)

Imponerende flaggskip lansert ‒ og den er allerede på vei til Norge

Xpeng må sette en slags rekord for biler fra Kina. For den nye G9, lansert onsdag klokken 13 over...
Volkswagen ID. Buzz Cargo er kåret til årets internasjonale varebil for 2023, og Håkon Wirak kan juble. (Fotos: Volkswagen Nyttekjøretøy)

Nykommer ble årets varebil

Europeiske journalister har plukket ut årets varebil, og denne gang ble det en helelektrisk nykommer. For 31. gangen har prisen...
Den første Volta Zero har rullet ut av samlebåndet i Østerrike. (Fotos: Volta)

Første fabrikkslagede Volta Zero er her

Svenskene har et nytt bilmerke på plass, for endelig har den første bilen rullet ut av fabrikken i Østerrike. Det...
Maxus MIFA 9 vist fram første gang i fjor vinter nærmer seg nå Norge. (Fotos: Maxus)

Maxus med en diger og luksuriøs familiefrakter

Den aller første bilen fra Maxus bygget på den nye MIFA-plattformen. Maxus er på plass her i Norge med to...
En stor jammetest gjennomføres nå på Andøya, og denne er viktig også for bilindustrien. Her Nicolai Gerrard (Nkom) og Tomas Levin (Statens vegvesen). (Fotos: Duus Media/Nkom)

Viktig test for selvkjørende biler på Andøya

De selvkjørende bilene kommer, men først må noen utfordringer løses. Som jamming av satellitt-signaler, som slike biler er svært...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her