Det er ikke mange ukene siden det kom en gigantmelding fra Toyota. Der sa de nemlig at de akter å putte mange milliarder kroner inn i et bokstavelig talt luftig prosjekt.
Nå kom ikke dette helt ut av den blå himmelen, for allerede i 2019 gikk bilgiganten inn med en ganske vill sum i et ukjent selskap som het Joby Aviation. Det siste navnet avslører litt hva disse sysler med ‒ aviation betyr luftfart.
Mer eksakt utvikler Joby såkalte VTOL-fartøy, og dette er en kombinasjon av fly og helikopter. Eller som mange kjenner til, droner. Setter du en e foran, altså eVTOL, betyr det at disse er elektrisk drevne.
Et viktig bruksområde for eVTOL er lufttaxier, for disse storvokste dronene kan plukke opp passasjer nær sagt hvor som helst og frakte de over køene og lynrask fram til destinasjonene.
For Toyota er dette et perfekt område å satse på, for de vil ikke bare lage biler og elbiler, men de vil også løfte mobiliteten til menneskene inn i framtiden. Så prosjektene til den store japanske gruppen strekker seg fra mikroløsninger og «siste meter-transport» til store høytflyvende prosjekter som VTOL.
Toyota investerte 395 millioner dollar i Joby tilbake i 2019, og dette er altså godt over 4 millilader kroner med dagens vekslekurs. Og nå skal de dytte de ytterligere 500 millioner dollar inn i prosjektet, så dette har de virkelig troen på.
Fem år og over 10 milliarder kroner senere har Joby og Toyota endelig tatt sin første prøvetur, så vi kan trygt slå fast at prosjektet nå har fått luft under vingene.
Det betyr med andre ord at de, og menneskeheten, er et skritt nærmere drømmen om å fly over køen.
– Dette øyeblikket markerer en viktig milepæl mot å gjøre rene flyreiser til en hverdagslig realitet, sier Joe Ben Bevirt, administrerende direktør i Joby Aviation.
‒ Vi er veldig stolt over å ha gjennomført en suksessfull testflygning og presentert et glimt av framtiden.
Som det hør og bør ble testen gjennomført ved Toyotas tekniske senter i Shizuoka, og det betyr også at dette var den aller første japanske test med en lufttaxi. Men ikke gjør deg klar til å fly over køen, eller fjorden, riktig ennå.
– Vi kommer nok ikke til å se lufttaxier over den norske himmelen med det første, men det er klart at det er spennende å se den samlede innovasjonskraften som bor i det internasjonale Toyota-systemet, sier Piotr Pawlak, administrerende direktør i Toyota Norge.
‒ Jeg er sikker på at slike eVTOL-fly kommer til å spille en viktig rolle i framtidens mobilitetsløsninger – også i Norge.
Slike passasjerdroner er altså i startfasen, og den som Joby nå utvikler har plass til en pilot og fire passasjerer. Den har en maks hastighet som et småfly verdig, 320 km/t, og rekkevidde er jo noe det norske folket liker, den lyder på rundt 280 kilometer.
Dette er Jobys tredje prototype, og de to første har allerede tilbakelagt godt over 50.000 kilometer i luften over i USA. De har også fått flere av totalt fem sertifiseringer som trengs for å sette disse i kommersiell drift.
Og selv om Pawlak er en skikkelig norsk partykiller med sine uttalelser, er Jobys fartøy ikke så veldig langt unna. Planen er at de sammen med flyselskapet Delta Air Lines skal starte regelmessige flyvninger allerede til neste år, og Joby har inngått lignende avtaler i de forente arabiske emirater.
Joby planlegger også å introdusere tjenestene i Australia og Japan, og realiseres alt dette kommer de garantert å få fart på seg. For her er det flere om beinet, og blant annet satte AutoFlight i fjor en slags rekord med å fly 250 kilometer med sin eVTOL kalt Prosperity som tar fem passasjerer.
AutoFlight er i likhet med Joby kommet langt med sertifiseringen, så racet om lufttaxiene er virkelig i gang.
Slik forklarer Toyota hva eVTOL er for noe:
En eVTOL er en flytype utvikler for kortdistanse med høy frekvens. Den egner seg i markedet for lufttaxier på forespørsel og forventes å bli brukt av pendlere, forretningsreisende og turister i urbane områder.
eVTOL-flyene kombinerer elementer fra helikoptre, droner og småfly. De har som mål å utmerke seg innen pålitelighet, utslipp, stillegående drift, drifts- og vedlikeholdskostnader og sikkerhet.
Les også: