Audi er altså på vei inn i Formel 1, et sirkus som allerede huser flere bilmerker. Mercedes, Ferrari, Aston Martin, Alpine og McLaren er blant de 10 lagene, og sistnevnte leder til og konstruktørmesterskapet.
Det laget som ligger sist, og som er det eneste som står oppført med 0 poeng, er Sauber. Eller Kick Sauber som de også blir omtalt som.
I april ble det klart at den rutinerte tyske føreren Nico Hulkenberg blir en av de to førerne, og allerede til neste år skifter 37-åringen sete fra dagens Haas til Sauber. Han blir deretter med videre når dette blir til Audi i 2026.
Nå er altså førerkabalen lagt, og som en motvekt til veteranen finner vi brasilianske Gabriel Bortoleto. Og det kan absolutt ikke kalles for noe sjokk, for dette er utvilsomt et av de aller største talentene i formelsporten ‒ kanskje til og med det største.
I fjor tok han steget inn i Formel 3 og viste null respekt, og gikk til topp allerede under den første runden Bahrain. Han vant F3 i suveren stil.
‒ Dette er et av de mest spennende prosjektene innen motorsport, om ikke i alle idretter. Å bli med i et team som kombinerer den rike motorsporthistorien til Sauber og Audi er en sann ære, sier 20-pringen.
‒ Utover bare å være medlem, har jeg som mål å vokse med dette ambisiøse prosjektet og nå toppen av motorsport. Jeg er utrolig takknemlig for muligheten jeg har fått av teamet og for sjansen til å jobbe sammen med en erfaren sjåfør som Nico. Begge programmene har en dokumentert merittliste for å pleie unge talenter, og jeg er sikker på at vi sammen vil skrive vår egen suksesshistorie.
Les også:
- Berømt Bond-bil har aldri vært lekrere
- Tunge elbiler og ustabilt vær setter større krav til dekkene
- Ny, elektrisk og svært spennende Mercedes CLA nærmer seg