Et Formel 1-lag består av to hovedførere, og nå har Audi som blir en del av F1 i 2026 valgt sine to. (Fotos: Audi)

Audi har valgt sine F1-førere

Hvem som skal kjøre de to bilene når Audi dukker opp i Formel 1 i 2026 er selvsagt viktig, og nå er det klart hvem de to blir.


Audi er altså på vei inn i Formel 1, et sirkus som allerede huser flere bilmerker. Mercedes, Ferrari, Aston Martin, Alpine og McLaren er blant de 10 lagene, og sistnevnte leder til og konstruktørmesterskapet.

Det laget som ligger sist, og som er det eneste som står oppført med 0 poeng, er Sauber. Eller Kick Sauber som de også blir omtalt som.

-->
Dette laget heter offisielt Stake F1 Team Kick Sauber, og førerduoen består av finske Valtteri Bottas og kinesiske Zhou Guanyu.

Det sveitsiske laget ble opprettet tilbake i 1970, og har kjørt Formel 1 under eget navn i en årrekke. Men også under navn som BMW Sauber og Alfa Romeo, alt ettersom hvem som har vært partner.

Til neste år heter de fortsatt Kick Sauber, men året etter får de et helt nytt navn. Audi skal nemlig inn i den ypperste motorsporten, og har sikret seg laget. I 2026 heter dermed dette laget Audi F1, og nå vi vet også hvem som sitter i de to bilene.

I april ble det klart at den rutinerte tyske føreren Nico Hulkenberg blir en av de to førerne, og allerede til neste år skifter 37-åringen sete fra dagens Haas til Sauber. Han blir deretter med videre når dette blir til Audi i 2026.

Nå er altså førerkabalen lagt, og som en motvekt til veteranen finner vi brasilianske Gabriel Bortoleto. Og det kan absolutt ikke kalles for noe sjokk, for dette er utvilsomt et av de aller største talentene i formelsporten ‒ kanskje til og med det største. 

I fjor tok han steget inn i Formel 3 og viste null respekt, og gikk til topp allerede under den første runden Bahrain. Han vant F3 i suveren stil. 

Dermed var det opprykk til Formel 2 før denne sesongen, og etter en trøblete start hvor han blant annet brøt tre av de fem første løpene har unggutten fra Sao Paulo ikke sett seg tilbake. Eller, sett mye i bakspeilet, for han er stort sett blant de fremste. 

I kamp med blant andre Dennis Hauger har Bortoleto vært den mest stabile føreren utover sesongen, og topper nå VM-sammendraget før de to siste rundene som består av et sprintløp og et hovedløp hver ‒ altså totalt fire løp gjenstår. 

Og med en fersk Audi-kontrakt i lomma betyr det også at han vil danne førerduoen hos Sauber neste år, og har dermed gått ruta Formel 3, Formel 2 og Formel 1 på kortest mulig tid. 

Bortoleto kommer altså fra et land med en masse store F1-førere, som en av sportens aller største legende Ayrton Senna, og startet med karting da han var seks år. Seks år senere hadde ambisjonene økt så mye at familien like godt flyttet til Europa. 

Og ytterligere åtte år senere er altså den store drømmen oppfylt ‒ å kjøre Formel 1.

‒ Vi er for tiden vitne til et generasjonsskifte i Formel 1, med unge førere som umiddelbart gjør inntrykk, sier Gernot Döllner, administrerende direktør i Audi og styreleder i Sauber Motorsport.

‒ Ved å signere Gabriel Bortoleto har vi sikret oss et av disse topptalentene. Signeringen hans understreker Audis langsiktige strategi og forpliktelse til Formel 1.

Bortoleto har vunnet to av løpene i F2 denne sesongen, og har i tillegg fire 2. plasser. 

‒ Gabriel har allerede demonstrert i juniorkategoriene at han har det som trengs for å bli en vinnende sjåfør, sier Mattia Binotto, COO og CTO i Sauber Motorsport

‒ Vi er veldig glade for at han blir et teammedlem i Sauber og Audi. Sammen med Gabriel er vi på en reise mot suksess, og vi vil utvikle oss til en samlet kraft for å forme en ny æra for Audi innen motorsport. Nico og Gabriel representerer den ideelle kombinasjonen av erfaring og ungdom, og posisjonerer oss sterkt for fremtiden.

Føreren selv er selvsagt fra seg av lykke, og setter sin egen liste skyhøyt.

‒ Dette er et av de mest spennende prosjektene innen motorsport, om ikke i alle idretter. Å bli med i et team som kombinerer den rike motorsporthistorien til Sauber og Audi er en sann ære, sier 20-pringen.

‒ Utover bare å være medlem, har jeg som mål å vokse med dette ambisiøse prosjektet og nå toppen av motorsport. Jeg er utrolig takknemlig for muligheten jeg har fått av teamet og for sjansen til å jobbe sammen med en erfaren sjåfør som Nico. Begge programmene har en dokumentert merittliste for å pleie unge talenter, og jeg er sikker på at vi sammen vil skrive vår egen suksesshistorie.

Les også:

Debatt