Nordmenn er generelt dårlige til å sjekke vinterdekkene og lufttrykket. (Foto: Continental)

Tunge elbiler og ustabilt vær setter større krav til dekkene

9 av 10 nye biler er helelektriske, og en del har også svært tunge batteripakker. Og så har vi været, som vi heller ikke helt vet hvor vi har. Begge deler setter krav til dekkene.


Continental er bekymret. For med tunge elbiler og et ustabilt vær spiller dekkvaliteten en stadig viktigere rolle, men nordmenn sover i timen. Iallfall om vi skal tro nye tall fra dekkprodusenten.

‒ Vi gjør årlige undersøkelser blant nordmenn om deres forhold til dekksikkerhet, og resultatene er dessverre skremmende, sier Casper Svanemose, dekkekspert hos dekkprodusenten Continental.

-->
‒ For eksempel oppgir over 10 prosent at de aldri sjekker mønsterdybden på sine egne dekk, og nesten 10 prosent sjekker aldri lufttrykket. Det er altfor dårlig.

Med en bilpark som blir stadig mer elektrifisert, og tyngre, bør man altså være enda litt mer observant på dekkene.

For:

‒ Ja, tunge elbiler sliter mer på dekkene, og derfor er det ekstra viktig å sjekke mønsterdybden ofte, sier eksperten.

‒ Vår anbefaling er at man sjekker mønsterdybden månedlig, men kun 10 prosent av nordmenn gjør dette, viser våre undersøkelser. Akkurat der viser våre undersøkelser at nordmenn er mer opptatt av lufttrykk, for 25 prosent svarer at de sjekker lufttrykket månedlig. Det er vel og bra, men mønsterdybde er også ekstremt viktig.

Vi er nå inne i november som også betyr at det er påbudt med vinterdekk, og her er mønsterdybden 3 mm. Continental anbefaler dog at man bytter dekk før man er nede på den grensen.

‒ Det vi også har sett de siste årene er at vintrene har blitt mer ustabile. Været varierer mer, og det betyr mer is, mer snø og mer kjøring på våt vei, sier Svanemose.

‒ Da er det ekstra viktig med gode dekk. Hadde flere valgt gode dekk, og sørget for at lufttrykk og mønsterdybde var riktig, så hadde vi unngått en rekke ulykker på norske veier.

Det er Infact som har gjennomført undersøkelsen for Continental, og når det kommer til dekksjekk viser det seg at menn tar større ansvar enn kvinnene.

Undersøkelsen viser nemlig at kvinner sjekker lufttrykk og mønsterdybde sjeldnere enn menn, og at det er de mellom 18 og 29 år i Oslo som er minst opptatt av dekksikkerhet.

‒ Våre undersøkelser viser at nordmenn generelt er mer opptatt av å sjekke lufttrykk enn mønsterdybde. Derfor har vi en jobb å gjøre med å få ut informasjon om hvor viktig det er med tilfredsstillende mønsterdybde i dekkene også, spesielt nå som mange kjører rundt i tunge elbiler, avslutter Svanemose.

De virkelig tunge kjøretøyene, som lastebiler, har for øvrig et krav på 5 mm mønsterdybde, og disse skal også ha kjettinger med seg. Vinterdekkene skal være merket med «Mud and snow» eller «3 peak mountain snowflake».

Faktisk har alle kjøretøy som veier over 3,5 tonn har krav om minimum 5 mm mønsterdybde for vinterdekkene, mens de som kjører bobil under 7,5 tonn har krav om minst 3 mm.

Gebyr for feil dekk er følgende:

  • 1.000 kroner per dekk for motorvogn med tillatt totalvekt til og med 7.500 kg.
  • 2.000 kroner per dekk for motorvogn med tillatt totalvekt over 7.500 kg.
Les også:

Debatt