Dette er AC Cobra Classic Electric, noe som betyr at klassikeren nå kommer i en helelektrisk drakt. (Fotos: AC Cars)

Elektrisk Cobra tar AC tilbake til fremtiden

AC Ace Classic Electric er avduket.


Det eldste aktive britiske bilmerket har ikke tenkt å leve i fortiden, og løfter nå merket inn i fremtiden gjennom Cobra Classic Electric ‒ deres aller første elbil. 

AC Cars ble grunnlagt i 1901 og kom med det første kjøretøyet i 1903, og gjennombruddet kom med AC Ace i 1953. Legendestatusen ble sikret da de kombinert det lette chassiset med en diger V8-motor fra Ford, og dermed var ikoniske AC Cobra født. 

-->
De senere årene har de tatt ny sats med nye utgaver av legenden, og nå har også tiden kommet til en elektrisk utgave av kobraen. Den er altså kalt AC Cobra Classic Electric.

Denne er resultatet av et samarbeid med selskapet Tremec som utvikler girkasser og drivlinjer, og de satser nå tungt på 400V og 800V høyytelses elektriske drivsystemer.

Elektriske Cobra Classic kan selvsagt by på en håndlagd karbonfiberkropp og et unikt håndbehandlet interiør, og det bør heller ikke stå på kreftene til denne kompakte roadsteren som kun veier drøyt 1.100 kilo.

Her er det 225 kW/306 hk og 500 Nm, og denne pakken sørger for å sende elbilen opp til 100 km/t på under 5 sekunder. Toppfarten er 130 mph, noe som betyr 209 km/t.

Når det gjelder rekkevidden er den opplyst til +200 miles, noe som betyr over 322 kilometer, og batteripakken er på 72 kWh.

AC Cars sier at de kun har 49 eksemplarer tilgjengelig ved lansering, men om det betyr at de kun skal lage så få biler er vi litt mer usikre på.

Bilen har nå fått sin debut på den store SEMA-utstillingen i Las Vegas.

‒ Det er en ære å være på SEMA med Tremec, og responsen på den nye AC Ace roadsteren har vært fenomenal. Å være i stand til å lage en så fantastisk bil som trekker på den nyeste EV-teknologien er en milepæl for et selskap som feirer sitt 123-årsjubileum, sier Alan Lubinsky, styreleder for AC Cars.

Tremec er selvsagt også stolte av elbilen.

‒ Tremec og AC Cars er to selskaper som forstår viktigheten av arv og integritet, men begge er forpliktet til å utfordre konvensjoner og bryte ny mark, sier Antonio Herrera, administrerende direktør i Tremec.

‒ Utviklingen av den nye AC Ace Classic Electric har sett oss omfavne ny tenkning og nye konsepter for å innovere, og vi er spente på veien videre sammen.

Nå vil det koste sine kroner å få nøklene til en AC Ace Electric, og siden dollar-kursen har skutt i været etter det amerikanske presidentvalget bruker vi heller pund-prisen. Den lyder på 212.000 pund, noe som i skrivende stund er ganske eksakt 3 millioner kroner.

Den gode nyheten er at de første av de 49 kundene kan forvente seg sin nye AC Ace Electric allerede til neste år, så den lurer allerede i horisonten.

Med et elektrisk drivverk som kan øse ut av alle sine drøyt 300 hestekrefter og 500 Nm dreiemoment fra første tiendedel bør den elektriske og moderne søsteren by på det samme rykket som den originale Cobraen gjorde, og den nye er satt sammen på en Tremec-plattform kalt eGT413 Modular EV.

Her er spesifikasjonene:

Elbilen har selvsagt en vektfordeling på 50/50, og veier kun 1.134 kilo. AC sier ikke noe om ladingen, foruten at den også kommer med DC hurtiglading.

Det er duket for to «personligheter» som kundene kan velge mellom, og disse skal gjenspeile utviklingen til den originale AC Ace som ble laget fra 1953 til 1963.

Her er det blant annet det åpne grilldesignet som AC Ace brukte før den til den AC Cobra, mens AC Ace Bristol Classic Electric har det tidligere «smilende ansiktet» som prydet modellen for lanseringen i 1953, forklarer dagens AC.

De legger til at begge modellene har «grasiøse rullende flanker og hjulbuer, i motsetning til den flate originale designen».

AC har selvsagt benyttet de samme teknikkene for denne som de har brukte under utviklingen av flaggskipet AC Cobra GT Roadster, så elbil-varianten bør absolutt ikke stå tilbake på noen områder.

Cobra-modellen var et resultat av et anglo-amerikansk partnerskap, noe også de utvendige fargene på elbilen hyller. Her er det mulig å få bilen i rødt, hvitt eller blått, og på innsiden er det et svart interiør som også byr på klassiske sportsseter i skinn.

Og som med de andre bilene fra AC Cars er det selvsagt mulig å skreddersy den elektriske utgaven via konfiguratoren og dermed få seg en helt unik utgave.

AC leverer for øvrig biler som har rattet enten på høyre eller venstre side, så denne fungerer greit også her i Norge. Men om de setter strek på 49 eksemplarer så skal det litt til for å se denne her, men vi kan jo alltids håpe at det dukker opp en slik.

For dette er altså bilen som tar AC Cars tilbake til fremtiden.

Les også:

Hva tenker du