For noen år siden var det faktisk en ørliten kamp mellom elbilene og hydrogenbilene, men denne var like ujevn som den store videokassett-krigen på 1980-tallet.
Den handlet om to formater, VHS og Beta, og da disse filmene med 18-års aldergrense og sladder på åpne kanaler bestemte seg å gå for et av disse var det aldri noen tvil. VHS vant kampen på ren knock-out.
Elbilene har historien på sin side, for slike biler var ganske vanlige allerede for 120 år siden. Det er dermed velkjente prinsipper som brukes for å lage dagens elbiler, mens hydrogenbiler er noe nytt og litt mer uvanlig.
Og selv om hydrogenbiler har overtaket på to viktige felt, rekkevidde og fyllingsstopp, var det aldri noe tvil om elbilene ville gå seirende ut av denne «kampen». Men i motsetning til Beta som bare forsvant inn i solnedgangen er hydrogenbilene fortsatt her, for det er også plass til slike biler i framtiden.
Det tror iallfall Toyota og Hyundai, som begge produsere slike biler i form av modellene Mirai og Nexo. Og sistnevnte får snart besøk av en mer robust søster.
Hyundai satser tungt på hydrogenløsninger for mange bruksområder, som til lagring og bruk, men har selvsagt et ekstra øye til hydrogenbiler og transport ‒ Hyundai viste sin første hydrogenbil gjennom en FCEV-utgave av Santa Fe-modellen allerede i år 2000.
Nå er det altså duket for en helt ny hydrogenbil, og dette er kanskje ikke så veldig overraskende et SUV-konsept.
‒ Hyundai Motors klare, urokkelige forpliktelse til hydrogen de siste 27 årene er forankret i vår tro på potensialet som en ren, tilgjengelig og derfor rettferdig energikilde for alle, sier Jaehoon Chang, president og administrerende direktør i Hyundai Motor Company.
‒ Vi er dedikert til å være banebrytende for en framtid der hydrogen brukes av alle, i alt og overalt. Vi inviterer deg til å bli med oss på denne reisen.
Hyundai Initium-konseptet brøyter også vei for et nytt designspråk kalt «Art of Steel».
‒ Utfordringen vår begynte fra produksjonsstadiet, hvor vi presset formbarheten til stål til det ekstreme for å skape en form for kunst, sier SangYup Lee, Executive Vice President og sjef for Hyundai og Genesis Global Design
‒ Med Initium har vi laget et mer SUV-lignende design som er både solid og sikker, og reflekterer vår dedikasjon til kundene våre gjennom «kundesentrisk design».
Koreanerne forklarer at «Initiums distinkte SUV-lignende estetikk integrerer sømløst bylivsfunksjonalitet med utendørs eventyregenskaper med sine dristige linjer og solide struktur».
De 21-tommers hjulene skal «balansere stabilitet og raffinement» som de sier, og det robuste takstativet skal vise bilens praktiske egenskaper både for urban og utendørs livsstil.
Videre kan Hyundai fortelle at de har fokusert på tre hovedaspekter ved dette konseptet ‒ FCEV-ytelse, komfort og sikkerhet.
Når det kommer til rekkevidde er det elbiler i dag som matcher og overgår denne, for den er opplyst til mer enn 650 kilometer. Fyllingen sier de ingenting om, men den går like fort som det å fylle tanken på en bensinbil.
Bilen har også et elektrisk drivverk som yter 150 kW/204 hk, og den er også utstyrt med V2L-løsninger som gjør at bilen selv kan levere strøm til for eksempel å lade opp elsykkel-batteriet.
Initium-konseptet skal vises på utstillingene Los Angeles Auto Show og Auto Guangzhou i november, og i løpet av første halvår av 2025 skal også den utgaven som skal inn i produksjon lanseres.
Les også: