For noen år siden var det faktisk en ørliten kamp mellom elbilene og hydrogenbilene, men denne var like ujevn som den store videokassett-krigen på 1980-tallet.
Den handlet om to formater, VHS og Beta, og da disse filmene med 18-års aldergrense og sladder på åpne kanaler bestemte seg å gå for et av disse var det aldri noen tvil. VHS vant kampen på ren knock-out.
Hyundai satser tungt på hydrogenløsninger for mange bruksområder, som til lagring og bruk, men har selvsagt et ekstra øye til hydrogenbiler og transport ‒ Hyundai viste sin første hydrogenbil gjennom en FCEV-utgave av Santa Fe-modellen allerede i år 2000.
Nå er det altså duket for en helt ny hydrogenbil, og dette er kanskje ikke så veldig overraskende et SUV-konsept.
‒ Hyundai Motors klare, urokkelige forpliktelse til hydrogen de siste 27 årene er forankret i vår tro på potensialet som en ren, tilgjengelig og derfor rettferdig energikilde for alle, sier Jaehoon Chang, president og administrerende direktør i Hyundai Motor Company.
Koreanerne forklarer at «Initiums distinkte SUV-lignende estetikk integrerer sømløst bylivsfunksjonalitet med utendørs eventyregenskaper med sine dristige linjer og solide struktur».
Når det kommer til rekkevidde er det elbiler i dag som matcher og overgår denne, for den er opplyst til mer enn 650 kilometer. Fyllingen sier de ingenting om, men den går like fort som det å fylle tanken på en bensinbil.
Bilen har også et elektrisk drivverk som yter 150 kW/204 hk, og den er også utstyrt med V2L-løsninger som gjør at bilen selv kan levere strøm til for eksempel å lade opp elsykkel-batteriet.
Initium-konseptet skal vises på utstillingene Los Angeles Auto Show og Auto Guangzhou i november, og i løpet av første halvår av 2025 skal også den utgaven som skal inn i produksjon lanseres.
Les også: