Det har vært mange berømte Bond-biler, og en slik fant veien inn i «Spectre» ‒ den hybride superbilen Jaguar C-X75. Det vet britiske Callum alt om.
Selskapet som bærer navnet til den berømte designeren Ian Callum, mannen bak legender som Aston Martin DB7, Nissan R390 og Jaguar XK, har nemlig tidligere tatt for seg en av de fire stuntbilene som ble brukt i filmen. Og det er ikke en liten jobb.
Dette er nemlig bilen som skulle vise verden at Jaguar var et ekte supermerke, og det var planlagt 250 slike biler. Men så langt kom aldri det britiske merket. Før C-X75 nådde serieproduksjon havnet Jaguar i økonomisk trøbbel, og bestemte seg for å skrote modellen.
Så da Callum skulle oppgradere en av stuntbilene innebar det også store endringer slik at den faktisk ble godkjent for gatekjøring, og her er det som kjent en masse krav.
Men ingen passer bedre til et slikt oppdrag enn Callum, for det er nemlig grunnleggeren selv som designet Jaguar C-X75 tilbake i 2010.
Oppgraderingen av stuntbilen har åpenbart satt store spor, for nå har eieren av nok en av de svært få bilene som ble laget banket på døra og spurt om de kunne gjøre hans C-X75 gatelovlige.
For Ian Callum var dette et perfekt oppdrag, for endelig kunne han sluttføre det han startet på.
‒ C-X75 var «den som kom unna» – en bil full av uoppfylt potensial, sier Ian Callum.
‒ Vi har kombinert kundens ønsker med nøye konstruerte løsninger for å bringe C-X75 til den grundig tilfredsstillende konklusjonen den alltid har fortjent.
Å få «Car 001» gatelovlig er altså en gedigen jobb, men i tillegg til hundrevis av endringer for å få den individuell kjøretøygodkjenning (IVA) sertifisering hadde kunden langt flere krav.
Dermed har Car 001 nå en rekonstruert drivlinje, aktiv aero og et nytt moderne interiør som løfter kjøreopplevelsen opp til nye nivåer.
Når slike superbiler skal oppgraderes er drivverket en sentral del, og her koblet Callum den svære V8-motoren til en 7-trinns dobbelclutch girkasse. De har også gitt den en sportsmodus, og her blir girskiftene skarpere, gassresponsen mer umiddelbar og eksossystemet, innstilt av en akustisk ekspert, enda røffere.
Men dette er ikke kun en sportsbil, så skal du til butikken så er det bare å sette den i normal modus og dermed er for eksempel fjæringen langt mykere.
Når det gjelder de aktive aeroen så vil 001-bilen over 60 km/t ha enda mer marktrykk, og det er også en luftbremsefunksjon under hard bremsing.
Hvor vill denne oppgaven faktisk var viser antall timer de kun har brukt på det utvendige karosseriet. Der har det nemlig gått over 1.000 timer med finpussing, og bilen er for øvrig lakkert i fargen Willow Green.
Det er litt mer diskre oppgraderinger på utsiden, men det kan man ikke si om innsiden. Her har de endret stort sett hele cockpiten, og målet var et mer førersentrert, førsteklasses miljø. Interiøret har en miks av mørkegrønne og kremfarger, og dette er delt av en 40-graders «vannlinje».
‒ Sportsbiler har vanligvis mørkere interiør, mens komfort ofte er forbundet med lysere nyanser, forklarer Callums designsjef, Aleck Jones.
‒ Vi ønsket å smelte sammen disse elementene på en dynamisk måte for å gjenspeile den doble naturen til denne bilen.
Callum har siden de ble opprettet i 2019 fått stadig flere prosjekter, og det er ikke så rart. Når man ser bildene av denne C-X75 så skjønner man hvorfor stadig flere vil ha sin egen superbil skreddersydd av disse.
‒ Gjennom ombyggingen av denne enestående superbilen sammen med elektrifiseringen og valideringen av en lett sportsbil, den begrensede produksjonen av vår egen Callum Vanquish 25, samt lavvolums interiørdesign og produksjonsprogrammer for biler som Prodrive P25, demonstrerer Callum sin dyktighet til å bringe en visjon til en virkelighet på veien, slår administrerende direktør David Fairbairn fast.
Her er bilder av den unike og gatelovlige Jaguar C-X75:
Les også: