De fleste har fått med seg at norske myndigheter har et svært så ambisiøst mål om at alle nye biler som selges til neste år skal være nullutslipp, men ambisjonen går lengre enn bare biler.
For de jobber også med en som skal gi 100 prosent utslippsfrie hurtigbåter, men her er det skjær i sjøen. For tunge hurtigbåter sliter med effektiviteten når de skal pløye seg gjennom vannet, og motstrøm og bølger hjelper heller ikke på forbruket.
Løsningen finner vi kanskje overraskende ved å bla i over 100 år gamle historiebøker.
Elbiler er nesten like gamle som de tradisjonelle bilene, og rundt 1900-tallet var de batterielektriske nesten like vanlige som de med forbrenningsmotor. At de var frampå også for over 100 år siden viser også en annen oppfinnelse for båter ‒ hydrofoilen.
Svenske Candela har kombinert disse to gamle løsningene, ja, selvsagt sammen med moderne datamaskiner og sensorer, og resultatet kan vi se over i Stockholm.
Der har de nylig tatt i bruk en hurtigbåt som heter Candela P-12 «Nova», og denne er en revolusjon.
Båten trafikkerer farvannet mellom Stockholms stadshus og den raskt voksende forstaden Ekerö, og halverer den vanlige reisetiden ‒ 30 minutter bruker Nova med sine 25 knop på turen som båtene med dieselmotor bruker én time på.
Og ja, mindre vannmotstand betyr også lengre rekkevidde, og en båttur helt uten fare for å bli sjøsyk.
Vi har selv testet fritidsbåten til Candela, og selv i 20 knop og litt bølger kunne vi enkelt ha drukket en kopp te uten noen som helst fare for å søle ‒ hydrofoilen, vingene under vannet, løfter nemlig båten over bølgene.
Les også:
Dette gjør også hurtigbåten P-12 enda mer effektiv, så det er helt klart løsningen for å gjøre de litt tyngre elektriske båter enda mer effektive. De datastyrte vingene til P-12 reduserer ifølge Candela selv energiforbruket med 80 prosent sammenlignet med konvensjonelle hurtigbåter.
– Det lave energiforbruket er nøkkelen til elektrifisering til sjøs, påpeker da også Gustav Hasselskog hos Candela.
‒ Vanlige fartøy pløyer gjennom vannet, noe som gjør dem til de minst effektive farkostene som finnes i dag.
Det er faktisk en tredje stor fordel med P-12 som løfter seg over vannet, og det er bølgene. Eller mangelen på disse. Bølgene som lages av båter er en viktig grunn for fartsgrensene nær land, men når en båt flyr over vannet trenger man ikke å bekymre seg over dette.
Candela sier at teknologien som P-12 baner vei for kan løse problemene som Norges ambisiøse planer for elektrifisering til sjøs har støtt på. De forklarer at det i dag er 200 hurtigbåter som er i drift her hjemme, og disse slipper ut ni ganger mer enn personbiler og fire ganger mer enn fly per transportkilometer.
Så jepp, disse hurtigbåtene er virkelig et skjær i sjøen for Norges ambisiøse miljøplaner.
Utfordringene for elektriske hurtigbåter er at de ikke er så veldig hurtige som følge av kort rekkevidde og ladetiden, og et eksempel på dette fikk vi i januar.
Over på Vassøy skal kollektivtilbudet nå drives av to elektriske hurtigbåter og en elektrisk ferje, og med det har også rutetabellen blitt endret for første gang på mange tiår. Grunnen? Vel, de trenger tid til å lade.
Resultatet er blant annet morgenpendlere mister bussforbindelsen, og dermed er en av løsningene å ta bilfergen som fører til økt trafikk og høyere utslipp.
Et dårligere hurtigbåt-tilbud kan altså være resultatet, og for å bøte på dette har myndighetene satt av 240 millioner kroner for å støtte til elektrifisering av hurtigbåter gjennom et hurtigbåtprogram.
Fylkeskommunene i Vestland, Trøndelag, Nordland og Troms og Finnmark har også kjørt i gang et initiativ kalt fremtidens hurtigbåt, og her er målet om at det «minimum oppfyller dagens krav til både fart, komfort og sikkerhet».
Over i Stockholm ble altså verdens raskeste og mest effektive elektriske hurtigbåt tatt i bruk tidligere denne måneden, så ja ‒ «fremtidens hurtigbåt».
– P-12 gir kortere reisetider, halve kostnadene og en langt mer komfortabel reise. Med bæreplansteknologien kan Norges sjøtrafikk bli elektrisk, sier grunnlegger Hasselskog.
Og det bør ikke stå på interessen. Candela har allerede solgt P-12-ferjer til både til Saudi-Arabia, Tyskland og New Zealand, og nå vil de altså over nabogrensen.
– Norge er verdensledende på elektrifisering og har en aggressiv tidslinje. I en slik situasjon er det viktig å velge riktig løsning og tørre å tenke nytt. Et fartøy er en investering som skal vare i mer enn 20 år, og det er synd å låse seg til gammel teknologi, sier Hasselskog.
Og for virkelig å vise hva dette er for noe, tar nå Candela P-12 turen over til Norge og besøker både Drammen og Oslo i neste uke.
Om Candela også har planer om å ta turen til Rogaland og Vassøy utenfor Stavanger vet vi ikke, men vi kan jo avslutte med et sitat fra en av øyas 600 innbygger gitt til NRK tilbake i januar:
‒ Vi har fått snudd hverdagen på hodet. Vi hadde en logistikk som gikk i hop, og plutselig gikk den ikke i hop lenger.
Les også: