En elbåt som flyr over vannet. Jepp, dette er uten tvil framtiden. (Fotos: Polestar)

Test: Hjelp, vi flyr på vannet!

En elektrisk båt som flyr? Ja, og det fungerer over all forventing ‒ faktisk så bra at opplevelsen av en båttur er for alltid endret. Se video!


Ok, dette er spesielt. Bilmerket Polestar inviterte oss til å teste en elbåt som har en egenskap som gjør at den flyr over vannet. Ja, dette henger ikke akkurat på greip. Men det er faktisk logisk, og her er forklaringen.

Båten med plass til åtte personer heter Candela C-8, og her er det et samarbeid med Polestar når det kommer batteri og lading. Ikke at det er noe overraskende, for begge befinner seg i det litt premium segmentet, benytter seg av helelektrisk drift ‒ og er svenske.

-->
Når det gjelder Polestars bidrag så er det et batteri med en kapasitet på 69 kWh, og ladingen åpner for en effekt på 135 kW. Men det er mer.

For det er også en toppversjon som heter Candela C-8 Polestar edition, og denne kan lokke med en rekke ting som gjør den enda litt mer eksklusiv.

  • Gråfarget skrog

  • Spesialdesignete seter med ekstra polstring
 

  • Skroget komplimenteres med en lysere gråtone ombord for å gi båten et elegant og stramt uttrykk, som forsterkes ytterligere ved at det samme maritimsertifiserte tekstilet benyttes på alle myke flater – fra seter, puter og solsenger til vegg- og takpaneler
 

  • Hydrofoiler og detaljer i Swedish gold
 

 

Ja, du så det siste. Hydrofoiler.

Det er dette som gjør denne til en båt som flyr over vannet, for dette er enkelt forklart vinger som befinner seg under vannet og som løfter båten over vannet når hastigheten er høy nok. Og det er særdeles smart.

Hør hva Polestar selv sier om løsningen:

– Candelas hydrofoilteknologi er et paradigmeskifte for bærekraftig ytelse til sjøs. Som første gang bak rattet i en elbil, føler man umiddelbart at dette er framtiden, spesielt når båten «tar av» ‒ og som på bilene våre fremheves spesielle detaljer i Swedish gold, sier Maximilian Missoni, Head of Design i Polestar.

Men kan man virkelig stole på en litt inhabil sjef? Vel, det er bare en måte å finne det ut på ‒ nemlig å teste det selv.

Så sammen med en representant fra Candela og Polestar samt en veldig båtkyndig journalist fra Lyd & Bilde kløv vi om bord i en Candela C-8 på Aker Brygge ‒ og satte kurs for det åpne havet.

Forholdene var muligens litt for bra, og da tenker vi ikke på den strålende sola fra blå himmel og en gradestokk som viste rundt 25 grader. Nei, vi tenker på vinden og bølgene. Riktig nok blåste det og havet lå ikke helt speilblankt, men bølgene var ikke i nærheten av et nivå som virkelig setter båtene på prøve. Så hvordan denne oppfører seg i utfordrende sjø har vi ikke fått testet.

Båtens navn viser hvor mange det er plass i, C-8 betyr altså åtte personer, og daycruiser-varianten vi testet hadde et åpent tak. Båten er også tilgjengelig med en senterkonsoll og med en hardtop over førerhuset.

I tillegg til hydrofoilen som justerer seg automatisk foran som løfter båten over vannflaten når hastigheten er høy nok har C-8 en egenutviklet undervannmotor bak, og denne ser rett og slett ut som en liten torpedo.

Og for de som lurer på om båten rett og slett ikke kan seile over grunt vann, så har Candela selvsagt også tenkt på dette. Både hydrofoilen og motoren kan heves veldig enkelt, og gjør man det ser en C-8 ut som en helt vanlig båt under vannoverflaten.

Med en torpedomotor senket ned i vannet og en vinge som løfter elbåten opp av det, blir det å fly over vannet en veldig spesiell opplevelse. For det første er det en svært lite støy, og det aller mest imponerende ‒ det er tilnærmet ingen risting og slag.

(Foto: Polestar)

C-8 er utstyrt med teknologi som skal holde båten stabil, men esset i kortstokket er selvsagt hydrofoilen som løfter båten over bølgene og holder den helt stabil. Som sagt var det ikke veldig høye bølger, men det var noen ferger som skapte slike som vi testet båten over.

Den duppet litt da vi skar igjennom disse, men det var på ingen måter som å suse over store bølger i en vanlig båt. For å si det på en annen måte. Du kunne trygt drukket teen din uten å søle noe som helst da vi passerte kjølvannet og bølgene til ferjene.

Som sagt må man opp i en viss hastighet før vingen åpner for sin magi, for magisk er det rette ordet for å beskrive denne løsningen. Grensen for å fly over vannet går på 16 knop, og her kommer det noe mer ulogisk.

For jo raskere du kjører med denne jo mindre er strømforbruket ‒ iallfall opp til en viss hastighet. Ja, snodig.

Da vi tøffet ut fra Aker Brygge var for eksempel energiforbruket på 2,63 kWh da vi holdt 6,2 knop, men da vi holdt den anbefalte marsjfarten på 22 knop brukte drivverket kun 1,34 kWh ‒ altså halvparten. Hmmm.

(Foto: Bil24)

Forklaringen er ganske enkelt at når båten løfter seg over vannflaten fjerner man også vannmotstanden som holder båten igjen, og forbruket halveres. Så ja, her er fortere bedre, så slå den, elbiler!

Det er faktisk et kinderegg av fordeler med hydrofoilbåter. Bølgen slår ikke mot båten og demper skrogstøyen, båten løfter seg over vannet og fjerner motstanden og gjør den stabil, og til slutt lager ikke båten noe bølger bak seg. For det var kun en liten stripe som avslørte at noe hadde brøytet seg vei gjennom vannet, og dette minnet mer om signaturen til et seilbrett enn en båt i 22 knop.

Candela C-8 er 8,50 meter lang og 2,50 meter bred, har en toppfart som er elektronisk begrenset til 27 knop. Den stikker 1,5 meter ned i dypet når den ikke foiler og disse er ute. Når den foiler stikker disse 0,8 meter ned i vannet, og det er også en grund-innstilling hvor båten kun er 0,5 dyp. Her er motoren løftet halvveis opp, men befinner seg fortsatt i vannet og kan gi drift.

Det er også fysiske knapper på rattet for mange av de vanligste tingene, slik at man skal slippe å kløne med å trykke på den 15,4-tommers store skjermen.

Båten som har et vakumstøpt karbonfiberskrog og laget utenfor Stockholm har en rekkevidde på solide 57 nautiske mil under cruisehastigheten på 22 knop, noe som betyr en rekkevidde på 106 kilometer.

Båten er i seg selv spesiell ettersom dette er en elektrisk hydrofoil, og da vi var på sjøen lurte stort sett alle i båtene rundt oss på hva dette var for noe. Ja, vi ble fotostjerner.

I tillegg er det altså mulig å få en Candela C-8 i en Polestar-versjon, og dette skal markere samarbeidet mellom de to svenske bærekraftige og visjonære merkene.

Det er ingen tvil om at båten åpner for løsninger som vil bane seg vei i elbåter i framtiden, og det er bare å innrømme det med en gang ‒ disse svenskene har kommet opp med en særdeles smart løsning!

– Estetisk praktfullhet er verdifullt i seg selv, men kan også være en drivende kraft mot en mer bærekraftig framtid, sier Gustav Hasselskog, CEO og grunnlegger av Candela.

‒ Candela sitt hovedfokus er å lage fartøy som er mer attraktive på alle måter. Jeg er derfor strålende fornøyd med Candela C-8 Polestar edition og samarbeidet med det glimrende Polestar-teamet.

Men det koster sine kroner om du vil oppleve framtiden som denne båten utvilsomt er, og en Candela C-8 starter på 330.000 euro før skatt og avgifter. Går du for Polestar-utgaven må du ut med 400.000 euro, så dette er ikke akkurat en folkebåt.

Candela opplyser at de har levert rundt 20 båter til nå, og at de første runden med produksjon består av 150 båter og er bortbestilt. Så de som bestiller en slik nå må vente til neste sommer før de får sin C-8.

Men allerede nå kan du oppleve hvordan det er om bord, og høre hva Max Carlgren hos Candela sier om båten.

Og husk ‒ videoen er tatt kun med en håndholdt mobil og uten noen som helst hjelpemidler og uten ekstern lyd. Ingen juks her, altså.

Det er gjort for å gå gi deg en idé om hvor stille og rolig det faktisk er i en Candela C-8 når man suser gjennom vannet i en marsjfart på 22 knop ‒ for dette er rett og slett noe ganske så revolusjonerende greier.

Les også:

 

 

 

Les mer om:

Elbiler Nyheter Featured