Volkswagen ID. Buzz GTX er endelig på plass i Norge, og det er nok mange glade for. (Fotos: Volkswagen)

Prisen klar for Volkswagen ID. Buzz GTX

Volkswagen Norge har åpnet for bestillinger av ID. Buzz GTX, og denne har nok mange ventet på.


Det er en ganske enkelt måte å se om et bilmerke har truffet med en ny modell, og det er salgstallene. Og at Volkswagen har truffet godt med sin elektriske ID. Buzz viser nettopp disse.

Buzzen kommer både som personbil og som varebil, og over i det sistnevnte segmentet topper den salgslistene etter årets 10 første måneder. Ifølge Opplysningsrådet for veitrafikken er det registrert over 3.000 slike, og det er faktisk flere enn Toyota Yaris ‒ enn så lenge Norges sjette mest populære nye personbil i 2024. 

-->
Når det kommer til personbilutgave opplyser Volkswagen Norge at det har kommet til over 2.000 slike, og mange har nok ventet på den nye utgaven ‒ nemlig en GTX.

Det betyr nemlig mer effekt, raskere ladetid og ikke minst firehjulsdrift, en trio av viktige ting for norske kjøpere. 

Slik ser nye Volkswagen ID. Buzz GTX ut:

Denne versjonen ble vist fram tidligere i år, og norske journalister som har prøvekjørt Buzz GTX har vært positive. Så det er ikke rart Volkswagen Norge og kundene har gledet seg til salgsstart. 

En viktig faktor her er selvsagt prisen, og den norske importøren har satt startprisen til 629.900 kroner.

– Dette er en pris vi er stolte av, og som kommer til å treffe markedet godt. ID. Buzz GTX er et produkt ingen kan matche for øyeblikket, slår Eirik Irgens Kristoffersen, direktør for Volkswagen Nyttekjøretøy i Harald A. Møller, fast.

‒ Bilens praktiske egenskaper, enestående sjarm, nå også kombinert med firehjulsdrift og mulighet for syv seter gjør at interessen for bilen er stor.

Firehjulsdrift er viktig i vinterlige Norge, og mer krefter bør vel også bety at denne kan slepe med seg mer vekt? Vel, Buzz GTX i standard lengde åpner for en hengervekt på 1.800 kilo.

De som trenger mer plass har også et valg, for ID. Buzz GTX kommer altså i to utgaver – standard og lang. Begge har 340 hestekrefter og 4Motion, og det er også forvarming av batteriet som kommer godt med spesielt på vinteren. Ladetiden for begge GTX-utgavene er estimert til rundt 26 minutter for 10-80 prosent.

Det er ikke bare lengden som skiller de to akselavstand-versjonene, for her er det også to forskjellige batteripakker.

Standard lengde har et batteri på 79 kWh (84 kWh brutto), og dette åpner for en WLTP-rekkevidde på 420 kilometer. Denne kan hurtiglade på inntil 185 kW, og åpner for enten fem eller seks seter og et bagasjevolum på inntil 1.121 liter. Dette kan utvides til formidable 2.123 liter med setene nedslått.

Utgaven med lang akselavstand er 25 centimeter lengre enn standard-utgaven og kommer med et 86 kWh-batteri (91 kWh brutto), og dette åpner for en oppgitt rekkevidde på inntil 471 kilometer.

Storesøster kan lokke med hurtiglading på inntil 200 kW, og her er det mulig å velge mellom fem, seks eller syv seter. Bagasjevolumet lyder på 1.340 liter, og slås seteryggene ned er dette nærmest en varebil med 2.469 liter bagasjeplass. Her går dog hengervekten litt ned, og denne kan trekke tilhenger på 1.600 kilo.

Og ja, begge har muligheten til å justere setene på andre og tredje seterad i lengderetning.  

– De første bilene er allerede i landet, og jeg vil derfor anbefale alle interesserte å ta kontakt med sin nærmeste Volkswagen-forhandler, sier Irgens Kristoffersen.

‒ Vi gleder oss til å se mange ID. Buzz GTX på norske veier fremover, og med den prisen vi går i markedet med ligger alt til rette for det.

Les også:

Hva tenker du