At biler også er kunst har vi fått bekreftet for lenge siden, for Museum of Modern Art i New York arrangerte sin første bilutstilling allerede i 1951. Den mest kjente bilen som er funnet verdig en plass i MoMA er utvilsomt Jaguar E-Type, bilen som ble døpt «den vakreste noensinne» av selveste Enzo Ferrari.
Franskmenn liker som kjent kunst, og det franske merket Alpine er ikke noe unntak på dette området. Og de kom med sitt eget lille kunstverk allerede i 1963, to år etter at Jaguar viste fram sitt ekte kunstverk.
Da introduserte nemlig den lille produsenten som satset hardt på motorsport fram en ny modell kalt A110, og denne var så suksessfull at Alpine produserte den fram til 1977 ‒ det var fire år etter at Renault hadde sikret seg merket.
Og da Alpine-merket skulle gjøre comeback børstet de støvet av den legendariske bilen, først som et konsept i 2012 og deretter som en ekte arvtaker i 2017. Nye A110 har blitt hyllet av stort sett alle, til og med svært kritiske Jeremy Clarkson, slakteren kjent fra Top Gear og Grand Tour, likte den. Og det til tross for at kollega James May faktisk eide en slik.
At Alpine mener at A110 er et kunstverk på fire hjul viser prosjektet Alpine Art Car, hvor kunstnere tar for seg bilen. Det har skjedd tre ganger tidligere, med bilene Alpine A110 S av Felipe Pantone i 2021, A110 Sastruga av Obvious Collective i 2022 og A110 Metamorphosis av Arne Quinze i 2023.
Nå er det duket for den fjerde, og denne gang i samarbeid med Mathieu Cesar.
Cesars svart-hvitt-portretter bringer ifølge Alpine fram følelser og karakter gjennom fotografier ved å kombinere skygger, lys og kontrast. Stilen er betegnet som retro-futuristiske, og det hjelper selvsagt på at han er en livslang bilfan.
‒ Min verden er i stor grad en av lidenskap og barndomspåvirkninger som jeg foreviger og prøver å bringe til live gjennom for det meste svart-hvitt-fotografier, sier fotografen.
‒ Biler er et resultat av menneskelig oppfinnsomhet. Objektet bringer mennesker sammen mens det forblir universelt. Det er det vi prøver å oppnå med vårt monokromatiske prosjekt med Alpin-designerne.
Som ekte kunstnere fordypet også Cesar seg i prosjektet, og dette er altså en monokromatisk bil. Så ja, det betyr at den er strippet for farger, for her er det renheten til svart og hvitt som skal stå for linjene og detaljene.
Og nei, det er åpenbart ikke størrelsen på verktøyet det kommer an på:
Alpine x Mathieu Cesar-samarbeidet har ikke overraskende har utgangspunkt i et favorittuttrykk over hos Alpine, savoir-faire, hvordan gjøre ting elegant, og Monochromatic-prosjektet byr også på en visjon som skal være synonymt med raffinement. Ja, ifølge franskmennene.
Det monokromatiske designet skal fremheve tidløsheten og de slanke kurvene til den prisbelønte sportsbilen her i form av en A110 S, men skal også framheve kraften som bor i den. Her er det 300 hk og 0-100 km/t på 4,2 sekunder, mens kraft-til-vekt-forhold er på 3,7 kg/hk.
Nå er da også A110 S inspirert av ikoniske Berlinette, så utgangspunktet bør være mer enn bra for både Alpine og Cesar.
‒ Dette samarbeidet var en dialog mellom to kunster: Mathieus verden av fotografering og vår bilekspertise, sier Antony Villain, Alpine Design Director.
‒ Det representerer en perfekt sammensmeltning av vår felles visjon om ytelse og eleganse. Opprettelsen av A110 Monochromatic handler ikke bare om materialer og teksturer, men også om lidenskap og følelser.
Den svarte og hvite gradienten på karosseriet var et perfekt utgangspunkt for mannen som liker svart/hvitt-bilder, og her er det en kombinasjon av bilens aluminiumskarosseri og de blanksvarte front- og bakpanelene.
På innsiden er det også kontraster så det holder, med en hvit øvre del og en svart nedre del, og det er også en hvit-til-svart polstring.
Ok, da er det på tide å se bildene av det unike kunstverket, så her har du, ja, ekte kunst:
Les også: