Det begynner med et forvarsel, og deretter mye risting før det til slutt sier stopp. Noen er så uheldige at hjul løsner etter å ha lagt om, og nye tall bekrefter mistanken ‒ mange bryr seg ikke om å sjekke at hjulet sitter skikkelig etter omleggingen.
Og det kan man fort angre på.
‒ Det første du kan merke er en vibrering i bilen, forklarer fagsjef på motor i Frende Forsikring, Roger Ytre-Hauge.
De siste ukene har verksteder, dekkhotell og bileiere kastet seg rundt og skiftet over til vinterhjul. Men over halvparten sjekker ikke at jobben er gjort skikkelig, viser nye tall Ytre-Hauge har fått.
‒ Bare 49 prosent sier at de sjekker at hjulboltene er festet når de har kjørt litt etter dekkskift. Det er altfor få! For noen går det helt galt hvert år, slår han fast.
Tallene kommer fram i en ny undersøkelse Norstat har gjort for Frende nå i november. Her svaret 14 prosent at de aldri sjekker hjulboltene, mens 8 prosent rett og slett ikke er klar over at man må sjekke boltene etter å ha skiftet hjul.
Og det må man altså, og det etter at man har kjørt noen kilometer med de nye hjulene.
Litt under 30 prosent svarer at de sjekker hjulene av og til.
‒ Enten du lar et verksted gjøre jobben eller du skifter dekk selv, er du nødt til å sjekke boltene når du har kjørt litt, påpeker Frende-eksperten.
‒ Det er en beskjed verkstedene ofte gir, men vi ser at en del dropper det. Det første folk merker er en vibrering i bilen. Så faller hjulet av, karosseriet tar i bakken og får store skader.
En ting er bilskadene og tiden det tar for å fikse opp i alt dette, men en helt annen ting er at det kan gå på helsa løs. For hjulet kan fyke av gårde og treffe en medtrafikant. Eller verre:
‒ Da må vi bare håpe at dette «noe» ikke er et menneske eller et dyr. Det er bingo hvor det stopper. Et dekk i høy fart er et rullende drapsvåpen, sier fagsjefen.
Som vanlig er det ganske stor fylkesmessig forskjell på hvor flinke bilistene er, og to ganske snørike områder er også flinkest til å sjekke dette ‒ Innlandet og Finnmark.
Oslo, som sikkert også har den største andelen bilister som setter bort hjulskifte-jobben, er kanskje ikke uventet dårligst i denne klassen. I hovedstaden er det faktisk mer enn 6 av 10 som dropper sjekken.
Så mange dropper den viktige sikkerhetssjekken etter hvert dekkskifte, fordelt på fylker:
- Oslo – 62 prosent
- Vestfold – 58 prosent
- Akershus – 58 prosent
- Troms – 56 prosent
- Møre og Romsdal – 54 prosent
- Østfold – 51 prosent
- Vestland – 50 prosent
- Rogaland – 48 prosent
- Trøndelag – 47 prosent
- Nordland – 47 prosent
- Agder – 46 prosent
- Buskerud – 45 prosent
- Telemark – 42 prosent
- Finnmark – 41 prosent
- Innlandet – 41 prosent
- Kilde: Frende Forsikring
Les også: