Slik ser en Porsche 911 GT3 RS utstyrt med Manthey Kit ut. (Fotos: Porsche)

Ny pakke løfter Porsche 911 GT3 RS til nytt nivå

Skulle det mot formodning ikke holde med en original 911 GT3 RS så introduserer nå Porsche et Manthey-sett som suger bilen enda mer til asfalten. Se bilder.


911-modellen er Porsche, og det ser man også på utvalget. Bare her hjemme er det mulig å velge mellom 19 nye 911-modeller, inkludert noen litt mer spesielle.

Lettvekteren 911 S/T med 525 hk og 0-100 km/t på 3,7 sekunder er en slik, og så har vi den som heter 911 Dakar med 480 hk og 0-100 km/t på 3,4 sekunder.

-->
Men skal du ha den med den aller størst bakvingen, altså et skikkelig banemonster, er det GT3-modellen som gjelder. Og sjefen her er GT3 RS. Den har i likhet med lettvekteren S/T også 525 hk, og gjør unna sprinten på ganske så raske 3,2 sekunder.

Men her må man ikke se seg blind på akselerasjonen, for en GT3 RS er bygd for å ta svinger i heseblesende hastigheter. Og nå får den også seg et løft for akkurat dette.

Porsche har nemlig klart en Manthey-pakke som løfter 992-generasjonen av 911 GT3 RS til nye høyder, og stikkordet her er økt marktrykk. For jo bedre veigrep, jo raskere slukes svingene, så her er det bare å holde seg godt fast i rattet.

Tyskerne forklarer at det nye Manthey Kit baner vei for en fjæring mer tilpasset banekjøring, og at bremsene har fått seg et løft slik at de takler lange dager ut på en bane.

Settet er et resultat av et samarbeid mellom utviklingssenteret til Porsche i Weissach og ingeniører hos Manthey Racing i Meuspath.

Oppgradering av fjærer og bremser kreves ekspertise, og det har vi faktisk her i Norge. Det er faktisk to norske forhandlere som er autoriserte Manthey verksted ‒ Porsche Center Son og Porsche Center Stavanger.

Nå er det en liten, eller stor, festdemper, og det er prisen. Porsche Norge har satt en veiledende pris på dette settet til drøye millionen, og på toppen kommer altså installasjonskostnader.

Men det du får for drøye millionen er noe ganske spektakulært, for her snakker vi over ett tonn marktrykk ved 285 km/t.

Aerodynamikken får seg et løft via spoilerleppe med større vingekonstruksjon som er forsterket med elementer laget av karbonfiber. Det er nye hjulbuer med såkalte Gurney-flaps, som jobber sammen med to vinger på hver sin side av frontfangeren som gir økt marktrykk på forakselen.

Videre erstattes bakvinduet med en karbonfiberplate som er 25 prosent lettere, og denne er også utstyrt med en finne av karbonfiber inspirert av racerbilen Porsche 963. Det er også seks ekstra finner på taket som leder varmen og luften bedre, og en DRS-vinge i karbon og større endeplater på bakvingen som gir økt marktrykk på bakakselen.

Bak er det også en bredere diffuser med lengre karbonfinner som bedrer aerodynamikken uten å øke luftmotstanden. «Aerodisc» hjuldekslene i karbonfiber reduserer også luftmotstanden, og skal bidra til at alle de aerodynamiske komponentene jobber sømløst med å optimere luftstrømmen og maksimere effektiviteten.

Resultatet blir altså en 911 GT3 RS med Manthey Kit som genererer mer enn 1.000 kilo marktrykk ved 285 km/t, så ja, ganske vilt.

Kjøreegenskapene er spisset ytterligere via 30 prosent stivere fjærer foran og 15 prosent stivere bakfjærer, men det er mer. Porsche sier at det er fire hjul- og tre karosseriakselerasjonssensorer, sammen med en nyutviklet styreenhet, og dette skal sørge for rask og presis justering av de uavhengige demperne.

Her spiller selvsagt også kjøremodus inn, for det er mulig å velge mellom Normal, Sport eller Track. Sistnevnte kan også finjusteres manuelt ved hjelp av dreiebryterne på rattet, så her er det bare å prøve seg fram.

De nye bremsene som Manthey Kit åpner for er skreddersydd for banekjøring, og dette skal også gi en mer direkte pedalfølelse og raskere reaksjonstid. Det er også alternative racing-bremseklosser tilgjengelige for biler med Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB), så her kan GT3 RS virkelig få kjørt seg over lengre tid ute på banen.

På toppen av alt dette byr Manthey også på annet tilbehør, som for eksempel dørterskler i karbonfiber, LED-dørprojeksjon og «tow eye». Taueringen tilgjengelig både foran og bak må dog fjernes ved bruk på offentlig vei.

– Med Manthey-kitet har 911 GT3 RS blitt enda bedre på banen, spesielt i middels raske svinger. Bilen dykker, kaster og ruller enda mindre og gir en mye mer stabil aerodynamikk. Marktrykket forblir konstant under alle kjøreforhold, sier Porsche-ambassadør Jörg Bergmeister.

Manthey har tidligere utviklet pakker for en rekke modeller, også for 718 og Cayman.

– Vi har samarbeidet med Porsche i to år for å utvikle Manthey Kit for 911 GT3 RS. Vi har testet den over flere tusen kilometer på europeiske racerbaner og på Nürburgring Nordschleife, forteller Nicolas Raeder, administrerende direktør i Manthey Racing.

‒ Testene våre viser betydelig forbedring i rundetider sammenlignet med standardmodellen 911 GT3 RS. Så langt har værforholdene stoppet oss i å oppnå en offisiell rundetid på Nordschleife, men dette ser vi ser frem til så snart forholdene tillater det.

Her er flere bilder av Porsche 911 GT3 RS med Manthey Kit:

Les også:

Hva tenker du