Vi skal ikke si at elbilprodusenten Fisker går mot strømmen, for de følger stort sett den samme oppskriften som mange andre produsenter som planlegger nye elbilmodeller. Det vil si en SUV med en rekkevidde på rundt 450 kilometer, og
med en del ny teknologi som de fleste andre også byr på.
nye elbiler er å holde prisen skjult. Jepp, dette ganske så snodige fenomenet har spredd seg som
ild i tørt gress, og de fleste åpner for reserveringer lenge før de har sagt hva
prisen faktisk blir. Det gjør ikke Fisker, som også har en litt annen strategi rundt
det å selge bilene. Fisker vil nemlig leie ut bilene, noe jo andre merker også
gjør. Seat Norge skal gjøre dette med et sterkt begrenset antall av
Mii Electric, hvor kundene betaler en fast månedspris på 1.990 kroner for den
lille elbilen med 259 kilometers rekkevidde. Dette er uten binding, og «med praktisk talt alle kostnader
inkludert», ifølge Seat selv.
utsolgt på dagen. Men siden har de åpnet for en ny runde med en litt mer
utstyrt Mii Eelectric hvor prisen da var 2.590 kroner. Heller ikke den skremte mange,
og de ble like raskt utsolgt for denne pakken også. Fisker kjører altså samme opplegg rundt modellen Ocean, iallfall når det kommer til månedsleie. Den amerikanske produsenten sier at prisen starter på 379
dollar i måneden, men da uten forsikring. Denne lover de imidlertid skal bli
billigere enn vanlig markedspris, og blir enkel å finne i Fisker-appen hvor du
også kan reservere bilen. Reservasjonen som det nå er åpnet for gjennom appen Fisker
Flexee koster 250 dollar, og det er også en innbetaling på 2.990 dollar før
bilen blir levert. Denne inkluderer både et start- og aktiveringsgebyr.
globalt. Om vi tar utgangspunktet i valutakursen i skrivende stund så
vil det koste 3.474 kroner i måneden å leie bilen. Det er billig for en slik
SUV. Betalingen i forkant blir på 27.414 kroner, og i tillegg
kommer forsikringen som nok utgjør noen hundre kroner i måneden. Fisker sier ingenting om leveringskostander og slike ting, så det er jo fullt mulig at de norske prisene vil bli litt høyere. Heller ikke Fisker har noen bindingstid, og de kommer også og
henter bilen når den skal på service. Eller, det er en slags bindingstid. Enten én måned, åtte måneder, 22 måneder eller flere år, og den
årlige kjørelengden er av det gavmilde slaget ‒ 30.000 miles (48.280 km). Det er også mulig å kjøpe bilen, men denne prisen sier ikke
Fisker noe om akkurat nå. Henrik Fisker har derimot tidligere lovet at elbilen skal
starte under 40.000 dollar, noe som i skrivende stund er 366.754 kroner. Fisker har lagt inn fem pakker som det kan velges mellom i
appen, og etter at den er reservert vil også potensielle kunder få muligheten
til å se eksklusive bilder gjennom appen. Så hva er det for en bil? Jo, først og fremst har den et «Fisker-design», og det lover
godt. Henrik Fisker står bak en rekke flotte biler som BMW Z8, Aston Martin DB9
og V8 Vantage, og er også mannen som designet bilen som nå er kjent som Karma
Revero. SUV-modellen som skal få en rekkevidde på rundt 450 kilometer via et batteri på rundt 80 kWh byr på et solcelletak som kan gi opp mot 1.600 ekstra kilometer i året, og Ocean er bygd opp av resirkulert materialer, veganske materialer og nyutviklede materialer. Teppene på innsiden er for eksempel regenerert nylon fra
blant annet fiskegarn tatt opp fra havet, og Fisker har tenkt bærekraftige
løsninger rundt den totale produksjonen av bilen ‒ altså hele syklusen fra
produksjon til vraking. En tilnærmet produksjonsklar prototype skal vises fram i
januar, mens produksjonen skal starte mot slutten av 2021. Og blir prisene som Fisker lover, er det nok mange som ser fram til det. Les også:
- Klart for verdens raskeste SUV
- Tesla med i kampen om årets bil
- Rundet 200.000 reservasjoner på tre dager