Rundet 200.000 reservasjoner på tre dager

Tesla-sjef Elon Musk skriver at de har rundet 200.000 reserversjonerav pickupen Cybertruck.


Tilbake i 2016 var det Klondyke-tilstander hos Tesla.

De hadde akkurat lansert den rimeligste Tesla-modellen, og
ordrene strømmet inn.

Innen en uke hadde 325.000 lagt inn reservasjon på Model 3,
og ifølge ubekreftede tall ble toppen nådd med opp mot en halv million kunder
på Teslas venteliste.

Det var ville tilstander, men nå er da heller ikke Tesla
kjent for å lansere nye modeller i hytt og pine. Model 3 er den tredje modellen
de har kommet med som er på markedet nå, med Model S som den første og Model X
som den andre.

Så det er store greier når Tesla faktisk lanserer en ny
modell, noe som skjedde fredag.

Da var det klart for en modell som skaper ekstra stor
interesse i USA, nemlig en pickup-modell.

Bilen heter Cybertruck, skal være bulkesikker med uknuselig glass ‒ og ser ut som noe fra både 1970 og 2050.

Som ventet har den skapt kaos på sin ferd rundt i sosiale
medier, hvor noe elsker den og andre hater den.

Men Cybertruck har iallfall gjort den første delen av jobben,
nemlig å skape blest for seg selv. Her har ikke Tesla brukt en dollar på markedsføring,
og et utall nyhetssaker og sikkert millioner av poster har gjort sitt til at
alle har fått dette med seg.

Pickup er altså det store i USA, og den store kongen der
borte heter Ford F-150. Faktisk er F-serien verdens nest mest solgte bil, kun
slått av Toyota Corolla, og det aller meste av salget skjer i Nord-Amerika.  

Også F-150 skal komme som en elbil med tiden, men foreløpig
er det versjoner med forbrenningsmotor som gjelder.

Og for å vise hvor mye sterkere Cybertruck er, har Elon Musk
postet denne Twitter-meldingen:

Alt ståhei rundt Cybertruck, godt hjulpet av at de klarte å
knuse det «uknuselige» vinduet ved å kaste en liten stålball på det under
presentasjonen, har altså ført til en interesse helt utenom det normale.

Dagen etter meldte Musk at de hadde fått inn 146.000
bestillinger, før han fulgte opp med å justere tallet til 187.000 søndag.

Det gikk ikke mange timene til før han igjen måtte justere
tallet, og denne gang brøt Cybertruck grensen på 200.000 reservasjoner.

Den uvanlige pickupen skal komme i tre versjoner, hvor den
med størst batteri skal klare rundt 800 kilometer på en lading. Prisen starter
på 39.900 dollar for den rimeligste versjonen med bakhjulstrekk.

Den raskeste av de tre skal klare 0-100 km/t på litt over 3
sekunder, så Cybertruck kan skryte på seg å være sterkere enn en F-150 og
raskere enn en Porsche 911.

Musk sier at bilen er inspirert av Lotus Esprit, den gamle
James Bond-bilen som kunne kjøre under vann, og at de rette linjene må være
slik fordi stålet er så supersterkt (30X) at det ikke lar seg bøye i en presse.

Han har også en forklaring på hvorfor de uknuselige vinduene
faktisk ble knust.

Musk skriver at han først bruke slegga på bilen døren for å
vise at den er ubulkelig, og dette gjorde at glassets base ble ødelagt.
Så de burde først ha kastet stålballen, og deretter brukt slegga, skriver han
til en Twitter-bruker.

Og så viser han at vinduet faktisk takler en stålball.

https://twitter.com/elonmusk/status/1198090787520598016

Flere eksperter sa etter avdukingen at pickupen i beste fall
var et nisjeprodukt, men om 200.000 kunder nå har reservert en slik så er det i
så fall en stor nisje de har truffet.

Men alle disse må smøre seg med tålmodighet.

Da Tesla kom med Model 3 var ventetiden opp mot to år, og
det blir den også for de som bestiller Cybertruck i dag.

Tesla setter den nemlig ikke i produksjon før sent i 2021 ‒
altså om to år.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter