Ford dominerte kåring

Det har vært en god uke for Ford. De har vist fram sinelektriske Mustang, og plukket med seg to internasjonale priser ‒ åretsnyttekjøretøy og årets pickup.


Det meste er sagt og skrevet om Ford Mustang Mach-E, Fords
elektriske SUV vist fram natt til mandag.

Den har selvsagt fått sin dose kritikk, for du gjør ikke en
Mustang om til en elektrisk SUV uten at det kommer reaksjoner.

Men først og fremst har den blitt rost, både for prisen og for
den elektriske drivlinjen ‒ Mach-E kan by på en rekkevidde helt opp mot 600
kilometer og den billigste starter rett i overkant av 400.000 kroner.

Mach-E ble vist fram i Los Angeles natt til mandag norsk
tid, mens den europeiske premieren skjedde i Oslo mandag.

Og de rakk akkurat å rydde unna de tomme champagneflaskene før
de fikk to nye grunner til å fortsette feiringen.

For Ford Europa har for sjette gang i historien plukket opp
den store prisen International Van of the Year Award (IVOTY), årets største
kåring av nyttekjørtøy.

Journalister fra 25 land var ganske så enige om at Ford Transit Custom ladbar hybrid er årets beste nyttekjøretøy, og denne fikk hele 97 poeng i avstemningen.

Nærmest kom faktisk et nært familiemedlem, nemlig Ford Transit
Custom EcoBlue hybrid som fikk 54 poeng.

Hovedgrunnen er Fords unike satsing på hybridteknologi også
for nyttekjørtøy, som inkluderer både plug-in (PHEV) og mildhybrid (mHEV).

‒ Juryen setter stor pris på retningen Ford tar for å utvikle levedyktige drivlinjer som både møter de urbane utfordringene og nye krav for sentrumstrafikk på en øko-vennlig måte, sier juryleder Jarlath Sweeney.

Fords nye ladbare hybrid kommer til Norge om kort tid, og
kan by på en elektrisk rekkevidde på 43 kilometer under blandet kjøring. I bykjøring
skal den klare opp mot 48 kilometer på elkraft.

Transit Custom ladbar hybrid har en elmotor på 126
hestekrefter og kommer med en batteripakke på 13,6 kWh, og får hjelp av en 1.0-liters
EcoBoost bensinmotor som altså fungerer som en rekkeviddeforlenger.

Den ladbare hybriden har samme nyttelast som den
ikke-elektrifiserte versjonen, og har et lastevolum på 6 kubikkmeter.

‒ Dette er en uslåelig kombinasjon for de mange bedriftene som ønsker å få en mer miljøvennlig nyttekjøretøyflåte, men som fremdeles trenger nyttelast, rekkevidde og plass som i de største 1-tonns varebilene, sier administrerende direktør i Ford Motor Norge, Per Gunnar Berg.

Per Gunnar Berg har en usedvanlig god uke.

Men det er ikke alt.

Uken ble toppet med at den europeiske modellen Ford Ranger
gikk helt til topp i International Pick-up Award (IPUA).

Denne slo pickuper som Mitsubishi L200, den nye Nissan
Navara og Renault Alaskan, samt den nåværende Toyota Hilux, og 18 av jurymedlemmene
hadde Ranger på topp.

‒ Dette er andre gang Ford Ranger vinner denne prisen. Første gangen var i 2013. Det har skjedd svært mye med den siste generasjonen, påpeker Sweeney.

Nye Ranger ble lansert i Norge i sommer, og den kraftigste utgaven
er en bi-turbo med 213 hk og et dreiemoment på 500 Nm.

‒ Med den nye 2-liters EcoBlue dieselmotoren får du
kjøreopplevelse som i en personbil. Med FordPass Connect-modem i bilen åpner
det seg også en rekke nye og spennende muligheter, enten du bruker den som
arbeidsbil eller på fritiden, sier Berg.

Det har altså vært en usedvanlig god uke for Ford, og vi har
bare kommet til torsdag…

Les også:

Les mer om:

Nyheter