Annonse
Hjem Nyheter Norske ladbare hybrid-førere kjører mest av alle på strøm

Norske ladbare hybrid-førere kjører mest av alle på strøm

Volvo har kartlagt hvor mye norske ladbare hybrider faktisk kjører på strøm, og det er overraskende mye.

Mange er skeptiske til å gå over til rene elbiler på grunn av rekkevidden, men da finnes det et kompromiss i ladbare hybrider (PHEV) som nå begynner å få en hverdagslig rekkevidde.

De fleste nye PHEV-bilene har nemlig en elektrisk rekkevidde som passerer 50 kilometer, noe som holder for mange av de som bruker bilen i hverdagen.

Dermed kan disse kjøre uten lokale utslipp, men har også en lang rekkevidde i bakhånd om de skal ut på lengre turer.

Så langt i år viser statistikken fra Opplysningsrådet for veitrafikken at det er registrert 14.428 ladbare hybrider i Norge i løpet av årets 10 første måneder, mens det har kommet over 53.000 nye elbiler på norske veier i samme periode.

Saken fortsetter under Annonsen

Salget av PHEV-modeller er sterkt dalende, og falt med 8.174 i forhold til samme periode i fjor. Elbilene på sin side steg med 13.200 registreringer.

Totalt er det registrert over 121.000 nye biler i denne perioden.

De som velger PHEV gjør også klimaet en tjeneste, noe en analyse fra Volvo Cars viser.

De har kartlagt mønsteret til 13.450 norske ladbare hybrider for å se hvor ofte de kjører på ren elektrisitet.

De har altså sjekket hvor mye elmotoren har jobbet under kjøringen, og analysen viser at for hver 100 kilometer kjøres det 44 kilometer på elkraft.

Det vil altså si at PHEV-bilen fungerer som en ren elbil i 44 prosent av tiden.

‒ Tallene viser at våre ladbare hybrider veldig ofte fungerer som nullutslippsbiler. Dette er et bevis på den positive effekten hybridteknologi kan ha på miljøet og på drivstofføkonomien til kundene, sier Erik Trosby, PR- og kommunikasjonssjef i Volvo Car Norway.

Det svenske merket fører an blant de ladbare hybridene her i Norge, og 65 prosent av alle bilene Volvo solgte i 2018 var plug-in hybrider ‒ noe som er mest av alle.

Det er modellene XC90, XC60, V90, V60 og S90 fra modellårene 2016-2019 som nå er analysert, og alle disse er bygget på Volvos elektrifiserte SPA-plattform.

– Analysen viser at teknologien fungerer etter hensikten, og at nordmenn bruker den aktivt. De norske Volvo-kundene er faktisk de som kjører mest på strøm i hele verden. Vi må berømme sjåførene for dette, sier Trosby.

Den modellen som kjøres aller mest elektrisk er XC60, Volvos bestselger i Norge i fjor hvor 90 prosent av versjonene var PHEV.

I snitt ble disse kjørt med elkraft i 48 prosent av tilfellene.

De sjekket også ladevanene til eierne, og kundene lader bilene sine relativt ofte.

– 7 av 10 sier de lader bilen hver eneste dag, mens 83 prosent lader annen hver dag eller oftere. Like mange sier de prøver å kjøre den ladbare hybridbilen sin på helelektrisk drift i hverdagen. Skal man få full effekt av hybrid-teknologi må man bruke den aktivt, og det gjør kundene, Trosby.

Kundene oppgir drivstofføkonomi og miljøhensyn som hovedmotivasjoner for å kjøre med elektrisk drift, og 93 prosent av kundene sier de lader hjemme.

Volvo har også funnet ut når PHEV-bilene blir brukt i elektrisk modus.

80 prosent av de analyserte kjøreturene er på under 20 minutter og i 80 prosent av kjøreturene er hastigheten lavere enn 80 km/t.

– Analysene viser at bilene i stor grad brukes til småkjøring og i relativ lav hastighet, noe som er ideelt for bruk av elektrisk drift. Det indikerer at mye av kjøringen foregår i tettbebygde strøk der lavt utslipps-kjøring er viktig og kan bidra til rene luft, sier Trosby.

Les også:

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

1,954FansLik
67FølgereFølg
81FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker