Så forskjellig er el-Mustang fra sine berømte søstre

Vi skjønner hvorfor Ford har valgt det berømte navnet på sin elektriske SUV-modell, men vi skjønner også at det reageres. Se familiebildet og bedøm selv.


Ford skjønte nok relativt tidlig at de har en imponerende
elbil på gang, for her har de virkelig gått seriøst til verks.

Det første de gjorde var å sette sammen en helt ny avdeling
som kun skulle fokusere på utviklingen av elbiler, og allerede da børstet de
støvet av et svært så berømt navn.

Den ble nemlig kalt Ford Team Edison, navnet etter amerikanernes
aller største oppfinner ‒ Thomas Edison.

Team Edison har alle fullmakter til å kunne operere mer
innovativt, slik at de raskt kan utvikle moderne elektriske biler for et marked
som er i kraftig vekst.

Og her er Norge ekstra viktig.

For en av de tingene Ford Team Edison har sett på er hvordan
det norske elbilmarkedet utvikler seg, og som kjent er det noen ting som betyr
litt mer enn det andre her hjemme.

SUV, rekkevidde, ladetempo og firehjulstrekk. Og pris ‒ som jo
er viktig rundt i hele verden.

Ja, fem bokser som den kommende elbilen haker ut.

Ford investerer nå mer enn 100 milliarder kroner i elbiler, og
Edison-laget har den fordelen at de kan ta avgjørelser raskt slik at utviklingstempoet
holder seg på et høyt nivå,

Dette har altså resultert i en elbil som har gått sin seiersgang
på bare et døgn, og som har fått et navn som også diskuteres flittig i sosiale medier
og kommentarfelt.

Ford valgte nemlig det mest legendariske modellnavnet de
har, Mustang.

Sportsbilen Mustang kom allerede i 1964, og er en av de mest
ikoniske modellene som finnes i bilindustrien. Nylig viste Ford fram den aller
råeste Mustangen i historien, en Mustang Shelby GT500 med 760 hestekrefter og
et dreiemoment på 847 Nm.

Men det er et problem med akkurat den, nemlig utslippet. Den
5.2-liters motoren har et for høyt utslipp til at den blir aktuell for Europa,
for her strammer EU inn utslippskravene ytterligere.

Det problemet har ikke den nye «søsteren».

Navnet på Fords kommende elbil er Mustang Mach-E, og treffer altså blink i Norge ettersom det er en SUV med firehjulstrekk, lang rekkevidde, kjapp lading og en rimelig prislapp til å være en elbil som dette.

Men kan den virkelige kalles en en Mustang?

Den har noen få ytre trekk som kan minne om en Mustang, blant annet med Mustang-lignende lykter både foran og bak.

Men helhetsuttrykket sier kanskje at dette faktisk er en helt annen modell.

Vi har et bilde av Mustang-familien som er samlet på et brett, så sjekk dette og gjør opp din egen mening.

Mustang Mach-E har altså forlatt startblokkene som en ekte
sprinter, og etter den europeiske introduksjonen med 1.500 personer i Oslo
mandag har det tikket inn formidable 1.700 forhåndsbestillinger av elbilen bare
i Norge.

‒ Her har det faktisk gått helt varmt siden vi åpnet
muligheten for forhåndsbestilling natt til mandag, sier administrerende
direktør Per Gunnar Berg i Ford Norge.

‒ Vi har et betydelig volum planlagt for produksjon i 2020
med estimert levering gjennom høsten, primært fra fjerde kvartal, og deretter
betydelig volum inn i 2021. Det betyr at de som forhåndsbestiller tidlig har en
svært god mulighet for å få levert bil i løpet av de første månedene etter at
leveringene starter! Samtidig lønner det seg å være tidlig ute. Interessen så
langt har vært overveldende, melder han.

Norge kan altså skryte av å ha en finger med i spillet under
utviklingen av Mach-E, og at bilen på en måte er tilpasset norske forbrukere
bekrefter en av de som nå har bestilt seg en slik.

‒ Kombinasjonen pris, plass og rekkevidde passer oss
perfekt. Vi har to barn og ønsket en ny elbil som kan fungere som nummer 1 bil
for hele familien. Vi er begge bilinteresserte, og etter å ha sjekket den nøye
forhåndsbestilte vi denne nå i morges, faktisk før vi kom hit for å se på den,
sier Glenn Bergland fra Sørumsand i Akershus.

Her smiler han sammen med kona Annette på Fords eksklusive Europa-premiere i Oslo.

En annen som var på plass i Oslo mandag var sjefdesigner Murat
Gueler fra Ford Europa.

‒ I Norge er det ofte krevende vær og føreforhold, og det er
også det landet i verden som har mest erfaring med elbiler. Her er det mange
meninger om hvordan en ideell elbil skal bygges, så vårt team har jobbet
spesielt tett med Ford Motor Norge for å utvikle en helelektrisk bil som
tilfredsstiller kravene.

‒ SUV, lang rekkevidde og firhjulstrekk kombinert med
toppmoderne teknologi som også kan oppdateres (OTA), mobil som nøkkel, stor
berøringsskjerm og en praktisk stor frunk (bagasjerom foran på bilen) er
eksempler på hva nordmenn forventer å få. Dette får de med nye Mustang Mach-E,
lover Gueler.

Det er ganske så klart at Ford er stolte over hva de har fått til, og det er kanskje ikke så rart at de ville gi den enda mer fart med å melde den inn i den legendariske Mustang-familien?

Mustang Mach-E kommer i første omgang som fem forskjellige
versjoner, og rekkevidden varierer fra 420 kilometer til 600 kilometer. Den kommer
både som bakhjulstrekk og firehjulstrekk, og er klar til å lades med 150 kW.

Når det gjelder antall hestekrefter varierer dette fra 258
hk til 337 hk for de fem versjonene som skal være klar mot slutten av neste år,
men det kommer en GT-versjon i 2021 som byr på hele 465 hk og 830 Nm.

Prisen varierer fra 412.000 kroner til 589.000 kroner på den versjonen som er kalt «First Edition» og som er fullt utstyrt.

Her er flere bilder av Ford Mach-E:

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter