- Annonse -
HjemNyheterDenne finnes det kun to av

Denne finnes det kun to av

Lyst på en bil som er litt mer unik enn alle de andre? Du har nå sjansen, og du trenger bare en trillebår med penger…

Sjeldne biler er, ja, sjeldne, så det er ikke hver dag samlere og andre pengesterke bilelskere har muligheten til å få napp i en skikkelig storfisk.

- Annonse -

Men nå får de det, for under Riyadh Motor Show dukker også Silverstone Auctions opp med noen skikkelige lekkerbiskener.

Og stjernen under auksjonen blir helt klart en Ferrari, og denne gang snakker vi ikke om 250 GTO ‒ verdens dyreste bruktbil.

I fjor gikk det en 250 GTO 1962-modell for 38,4 millioner dollar, og denne er verdens dyreste bil kjøpt via en auksjon.

Også den nest dyreste er en 250 GTO 62-modell, og i 2014 fikk en budgiver tilslaget på den bilen ved å by formidable 38,1 millioner dollar.

- Annonse -

Men en 250 GTO (36 eksemplarer) blir som masseprodusert å regne mot den bilen som nå går under hammeren.

Vi snakker i utgangspunktet om en 599 GTB, som i seg selv ikke er en kjempespesiell modell. Ferrari produsert nemlig denne fra 2006 og til 2012, og det finnes dermed ganske mange slike rundt om i verden.

Ferrari laget flere versjoner av 599 GTB, og blant annet tre forskjellige såkalte «one-off’s», altså tre helt unike spesialversjoner.

Men det er ikke en av disse som går under hammeren, men mer eksakt en 599 GTZ Zagato Nibbio Spyder.

- Annonse -

Her er det nok noen som biter seg merke i navnet Zagato, dette italienske selskapet som lager ekstra spesielle versjoner av ordinære superbiler.

En eier var åpenbart litt lei av sin originale 599 GTB, og spurte Zagato om de kunne piffe den opp. De var ikke vanskelig å be.

Resultatet var da også så formidabelt at Zagato faktisk bestemte seg for å bygge ni slike biler.

Men kun to av disse var den toppløse Spyder-versjonen, og det er en av disse som skal få seg en ny eier i neste uke.

Denne hvite med 10.477 kilometer på telleren:

Dette er altså bare en av mange flotte biler som auksjoneres bort under Riyahd Motor Show, og det er også flere ganske så unike objekter å by på.

Et kanskje enda mer myteomspunnet italiensk merke enn Ferrari er Pagani, dette selskapet som produserer biler i svært begrenset antall.

Det er altså ikke veldig ofte det er mulig å sikre seg en Pagani, men en Huayra Coupé fra 2013 blir nå et sjeldent unntak.

Og denne kan man neste regne som ny, for totalt er bilen kun kjørt 700 kilometer.

Hvordan det er mulig å bruke en slik superbil med godt over 700 hestekrefter og 0-100 km/t på 3 sekunder så lite er et mysterium, og det er kanskje bare bra at den nå forhåpentligvis skifter eier.

Noen som husker gruppe B, denne klassen med elleville biler i rallysportens gullalder?

FIA åpnet opp regelboka, og tillot en drøss med hestekrefter og satte en minstegrense på 200 produksjonsbiler.

Bilprodusentene kom fossende til med grandiose planer om å bygge supersterke biler som senere skulle i masseproduksjon. De færreste kom så langt.

Ferrari er ikke det første merket man tenker på når det kommer til rally, men også de lot seg lokka av den spinnville klassen.

De fant ut at de kunne bygge om en 308 GTB til en voldsom rallybil, og bestemte seg for å gi denne navnet 288 GTO og lage minst 200 stykker av den.

Uheldigvis for Ferrari lot ikke racingfolket seg overbevise av en rallyversjon av den steilende hingsten, og Ferrari fikk inn… null bestillinger.

Dermed var det bare å sette sluttstrek, noe de gjorde i 1987. Samtlige 272 biler var gateversjonen med den originale 2.9-liters twinturbo V8-motoren på 400 hestekrefter.

Den 135. av de som ble bygd er nå til salgs, og denne har en ganske unik historie også.

En av de tidligere eierne er nemlig briten Chris Evans, ja, han som overtok som programleder etter at Jeremy Clarkson fikk sparken fra Top Gear.

Bilen er også restaurert for nærmere to millioner kroner, så det holder nok ikke med en ordinær lottogevinst for denne.

Ti slutt kan vi nevne en trillende legende, nemlig 300 SL «Gullwing», en av historiens aller vakreste modeller.  

Mercedes introduserte perlen tilbake i 1954, og satte sluttstrek allerede i 1957. Da hadde de satt sammen 1.400 eksemplarer, som med årene har blitt litt av et samlerobjekt.

Faktisk er en av disse, en 1954-modell, den fjerde dyreste bilen noensinne solgt på auksjon. Den kostet den nye eieren 29,6 millioner dollar da vedkommende vant en hektisk budrunde tilbake i 2013.

Så sjeikene kommer nok til å få trimmet budarmen når en 1955-modell Gullwing går under hammeren, ikke minst når vi vet at den er restaurert av de tyske ekspertene hos Brabus.

Det vitner om kvalitet, og resultatet er også blendende vakkert:

Det blir spennende å se hva den totale prisen for disse fire meget spesielle og ettertraktede bilene kommer opp i, men at du trenger en trillebår lastet med penger er vi ganske så sikre på.

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Norge har en av verdens høyeste drivstoffpriser, men våre folkevalgte har foreløpig ikke brydd seg om det. (Foto: NAF)

Tre av fire i distriktene sliter nå med høye pumpepriser

Mens Norge håver inn store summer på høye oljepriser, er drivstoffprisene i ferd med å knekke privatøkonomien til folk...
Mange tar med seg kjæledyret på bilferie, og da er det smart å tenke på sikkerhet og velvære. (Fotos: Musti)

Slik tar du vare på kjæledyrene på bilferie

Vi har blitt flinkere til å sikre kjæledyrene under bilturen, og her er tipsene for å gjøre bilferien enda...
Fire eksperter har plukket ut de seks beste kjøreveiene. En norsk berømt og svært så fotogen strekning er blant de utvalgte. (Fotos: Mazda)

Kåret til en av verdens beste kjøre-strekninger

Ja, du kjenner igjen bildet, gjør du ikke? Eksperter har kåret berømt norsk strekning til en av de aller...
Lading skremmer mange fra å ta kjøreturen nedover kontinentet. (Foto: NAF)

På Europa-tur med elbilen? Har er tipsene

NAF sier at det er fult mulig å ha en god elbilferie i Europa. Nylig gjennomførte YouGov på oppdrag for...
Ford viser nå en ellevill varebil som selv formel 1-bilene skal slite med å henge på opp til 100 km/t. (Fotos: Ford)

Ford med en helt vanvittig el-varebil

Hørt om den elektriske varebilen som akselererer like fort som en formel 1-bil? Ikke det, nei. Gigantiske Ford satser hardt...
Mercedes Vision EQXX har gitt oss en smakebit på framtidens rekkevidder for elbiler. (Fotos: Mercedes)

Mercedes’ elbil klarte 1.202 km rekkevidde

Med et forbruk på pene 8,3 kWh rullet og rullet Mercedes Vision EQXX, før den til slutt stoppet etter...
Ludvig er ekstra bekymret for all søppelet han finner langs veikanten. (Foto: Hold Norge Rent)

Ikke kast søppel ut av bilvinduet. Hilsen Ludvig

Med flykaos og korona blir det også bilferie på mange i år, og Ludvig er litt bekymret. Han frykter...
Dette er en ny sjef i Continental-familien. (Fotos: Bentley)

Bentley viser fram ny sjef

Continental GT Mulliner W12 kombinerer luksus og ytelser på et helt nytt nivå. Fordelen med et luksusmerke som Bentley er...
En prototype av Polestar 5 er på plass under Goodwood-festivalen, og der skal de kjøre to ganger opp den berømte bakken. (Fotos: Polestar)

Polestar 5 sikter mot 884 hk

Svenskene har ikke tenkt å leke når de utvikler sin første helelektriske GT-modell. Polestar-merket springer rett ut fra motorsporten. Det...
Peugeot knaller til med en helt ny 408 med ganske lekre linjer. (Fotos: Peugeot)

Peugeot lokker med en coupé

Splitter nye Peugeot 408 skiller seg helt klart ut fra resten av familien. Peugeot selv kaller den nye 408 for...
Toyota oppgraderer Rav4 for modellåret 2023. (Fotos: Toyota)

Toyota oppgraderer bestselgeren

Rav4 får blant annet et nytt multimedia-system og flere førerassistenter. Det aller meste handler om elbiler når det kommer til...
Et barnesete med kollisjonspute har imponert i tre tyske tester denne våren. (Fotos: Cybex)

Barnesete med airbag imponerte

Ja, det finnes barnesete med integrert airbag. Og det er åpenbart effektivt. Det testes selvsagt barneseter stadig vekk, og i...
BMW M fyller på med en M3 Touring. (Fotos: BMW)

Her er stasjonsvognen av BMW M3

BMW M3-familien er komplett med utgaven kalt M3 Touring. Da BMW kom med M1 tilbake i 1978 tenkte de ikke...
Dette er tegningene av en ny elbil fra Volkswagen, ID. Aero. (Fotos: VW)

Volkswagen pirrer med svær el-sedan

Store ID. Aero skal først øremerkes et land hvor befolkningen ikke er så veldig lange. Tilbake i 2018 var Volkswagen...
Prodrive hyller nå en spesialutgave av Subaru Impreza som kom i 1997. (Fotos: Prodrive)

Klassiske Subaru Impreza har gjenoppstått

Jadda ‒ Prodrive kliner til med en ny utgave av den berømte gatebilen som fulgte i kjølevannet av WRC-suksessen...

1 kommentar

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her