Annonse
Hjem Nyheter Denne finnes det kun to av

Denne finnes det kun to av

Lyst på en bil som er litt mer unik enn alle de andre? Du har nå sjansen, og du trenger bare en trillebår med penger…

Sjeldne biler er, ja, sjeldne, så det er ikke hver dag samlere og andre pengesterke bilelskere har muligheten til å få napp i en skikkelig storfisk.

Men nå får de det, for under Riyadh Motor Show dukker også Silverstone Auctions opp med noen skikkelige lekkerbiskener.

Og stjernen under auksjonen blir helt klart en Ferrari, og denne gang snakker vi ikke om 250 GTO ‒ verdens dyreste bruktbil.

I fjor gikk det en 250 GTO 1962-modell for 38,4 millioner dollar, og denne er verdens dyreste bil kjøpt via en auksjon.

Saken fortsetter under Annonsen

Også den nest dyreste er en 250 GTO 62-modell, og i 2014 fikk en budgiver tilslaget på den bilen ved å by formidable 38,1 millioner dollar.

Men en 250 GTO (36 eksemplarer) blir som masseprodusert å regne mot den bilen som nå går under hammeren.

Vi snakker i utgangspunktet om en 599 GTB, som i seg selv ikke er en kjempespesiell modell. Ferrari produsert nemlig denne fra 2006 og til 2012, og det finnes dermed ganske mange slike rundt om i verden.

Ferrari laget flere versjoner av 599 GTB, og blant annet tre forskjellige såkalte «one-off’s», altså tre helt unike spesialversjoner.

Men det er ikke en av disse som går under hammeren, men mer eksakt en 599 GTZ Zagato Nibbio Spyder.

Her er det nok noen som biter seg merke i navnet Zagato, dette italienske selskapet som lager ekstra spesielle versjoner av ordinære superbiler.

En eier var åpenbart litt lei av sin originale 599 GTB, og spurte Zagato om de kunne piffe den opp. De var ikke vanskelig å be.

Resultatet var da også så formidabelt at Zagato faktisk bestemte seg for å bygge ni slike biler.

Men kun to av disse var den toppløse Spyder-versjonen, og det er en av disse som skal få seg en ny eier i neste uke.

Denne hvite med 10.477 kilometer på telleren:

Dette er altså bare en av mange flotte biler som auksjoneres bort under Riyahd Motor Show, og det er også flere ganske så unike objekter å by på.

Et kanskje enda mer myteomspunnet italiensk merke enn Ferrari er Pagani, dette selskapet som produserer biler i svært begrenset antall.

Det er altså ikke veldig ofte det er mulig å sikre seg en Pagani, men en Huayra Coupé fra 2013 blir nå et sjeldent unntak.

Og denne kan man neste regne som ny, for totalt er bilen kun kjørt 700 kilometer.

Hvordan det er mulig å bruke en slik superbil med godt over 700 hestekrefter og 0-100 km/t på 3 sekunder så lite er et mysterium, og det er kanskje bare bra at den nå forhåpentligvis skifter eier.

Noen som husker gruppe B, denne klassen med elleville biler i rallysportens gullalder?

FIA åpnet opp regelboka, og tillot en drøss med hestekrefter og satte en minstegrense på 200 produksjonsbiler.

Bilprodusentene kom fossende til med grandiose planer om å bygge supersterke biler som senere skulle i masseproduksjon. De færreste kom så langt.

Ferrari er ikke det første merket man tenker på når det kommer til rally, men også de lot seg lokka av den spinnville klassen.

De fant ut at de kunne bygge om en 308 GTB til en voldsom rallybil, og bestemte seg for å gi denne navnet 288 GTO og lage minst 200 stykker av den.

Uheldigvis for Ferrari lot ikke racingfolket seg overbevise av en rallyversjon av den steilende hingsten, og Ferrari fikk inn… null bestillinger.

Dermed var det bare å sette sluttstrek, noe de gjorde i 1987. Samtlige 272 biler var gateversjonen med den originale 2.9-liters twinturbo V8-motoren på 400 hestekrefter.

Den 135. av de som ble bygd er nå til salgs, og denne har en ganske unik historie også.

En av de tidligere eierne er nemlig briten Chris Evans, ja, han som overtok som programleder etter at Jeremy Clarkson fikk sparken fra Top Gear.

Bilen er også restaurert for nærmere to millioner kroner, så det holder nok ikke med en ordinær lottogevinst for denne.

Ti slutt kan vi nevne en trillende legende, nemlig 300 SL «Gullwing», en av historiens aller vakreste modeller.  

Mercedes introduserte perlen tilbake i 1954, og satte sluttstrek allerede i 1957. Da hadde de satt sammen 1.400 eksemplarer, som med årene har blitt litt av et samlerobjekt.

Faktisk er en av disse, en 1954-modell, den fjerde dyreste bilen noensinne solgt på auksjon. Den kostet den nye eieren 29,6 millioner dollar da vedkommende vant en hektisk budrunde tilbake i 2013.

Så sjeikene kommer nok til å få trimmet budarmen når en 1955-modell Gullwing går under hammeren, ikke minst når vi vet at den er restaurert av de tyske ekspertene hos Brabus.

Det vitner om kvalitet, og resultatet er også blendende vakkert:

Det blir spennende å se hva den totale prisen for disse fire meget spesielle og ettertraktede bilene kommer opp i, men at du trenger en trillebår lastet med penger er vi ganske så sikre på.

Les også:

1 kommentar

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

1,954FansLik
67FølgereFølg
81FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker