Annonse
Hjem Nyheter Menn skifter hjul, kvinner setter bort jobben

Menn skifter hjul, kvinner setter bort jobben

Gammel fordom? Eller lever kjønnsforskjellene i beste velgående når det kommer til hjulskift?

Nei, det er faktisk slik at menn fortsatt skifter hjulene selv, iallfall de fleste, mens det kun er et fåtall kvinner som kaster seg over denne jobben som i hovedsak skjer to ganger i året.

NAF har nemlig fått InFact til å undersøke hvordan det står til med arbeidsfordelingen når det kommer til hjulskifte, som mange akkurat har unnagjort for å møte vintersesongen.

Og ja, det er store kjønnsforskjeller når det kommer til denne jobben.

Over 60 prosent av den mannlige delen som deltok i spørreundersøkelsen svarer at de gjør jobben selv, falt andelen som en stein når det kom til kvinnene ‒ kun 13,7 prosent.

Saken fortsetter under Annonsen

‒ Det er selvsagt helt greit å få andre til å skifte hjulene. Men det er viktig å huske på at du selv er ansvarlig for at dekkene er i forskriftsmessig stand, sier Camilla Ryste, kommunikasjonssjef i NAF.

Kvinnene bruker åpenbart list for å få jobben gjort, og 46 prosent svarer at de lar familie eller venner gjøre det for dem.

‒ Mange kvinner synes nok det både er greit og lettvint å la far, mannen eller en venn gjøre hjulskiftjobben, mener Ryste.

I tillegg lar rundt 25 prosent av kvinnene et dekkhotell gjøre jobben, mens 14,4 prosent får jobben gjort av et verksted.

Historien er en helt annen når det kommer til mennene.

Bare 6 prosent spør familie eller bekjente om hjelp, og må de absolutt sette bort jobben blir løsningen enten dekkhotell eller verksted.

‒ Det er nok mange ektemenn i kategorien familie og venner. De skifter hjul på familiens biler, sier Ryste.

Dette smitter også over på kunnskapen, for det er ganske mange flere kvinner enn menn som rett og slett ikke kan dette.

For mens kun 2 prosent av mennene opplyser at de ikke vet hvordan man skifter hjul, skyter andelen opp til 14,7 prosent blant kvinnene.

NAF tar ikke det så veldig tungt, men:

‒ Vi synes det er helt greit at man ikke skifter hjulene selv. Men det er viktig at du selv vet at dekkene du kjører med er gode nok. Det betyr at du må ha et forhold til mønsterdybde og alder på dekkene, sier Ryste.

Minimumskravet for vinterdekk er at mønsterdybden skal være 3 mm, men NAF og de fleste andre ekspertene anbefaler 4 mm.

‒ Mønsterdybden er enkel å sjekke. Det finnes egne mønsterdybdemålere, men har man ikke det går det helt fint å bruke en linjal eller en tommestokk, sier Camilla Ryste.

Vinterdekk skal ha myk gummi. Med årene hardner gummien i dekkene, så vinterdekk som er eldre enn 6 år bør byttes ut, opplyser NAF.

De aller fleste har forhåpentlig skiftet over til vinterhjul nå, men det er likevel greit å få med seg et godt råd på veien når hjulene skiftes.

Hvert eneste år opplever dukker det opp biler som har mistet hjul, og forsikringsselskapet If opplyser at de årlig får fire-fem saker på bordet hvor dette har skjedd.

Hovedgrunnen er at små rystelser gjør at muttere eller bolter løsner litt etter litt, og i verste konsekvens skrur seg helt ut.

‒ Den vanligste måten å oppdage løse hjulmuttere på, er at du hører en rar lyd når du kjører. Du kan også i enkelte tilfelle føle at bilen er litt ustabil og at det er «noe» når du beveger rattet, sier informasjonssjef Sigmund Clementz i If.

‒ Derfor er det viktig at du etterstrammer med hjulmutternøkkel etter 10-12 kjørte kilometer i etterkant av hjulskift. I dag er det faktisk biler som kommer uten hjulmutternøkkel eller hjulkryss, men det er så viktig å ha at du bør kjøpe det og ha hjulkrysset liggende i bilen. En hjulmutternøkkel koster fra en hundrelapp og oppover, opplyser Clementz.

Dekktips for vinteren

  • Fra 1. november og til første mandag etter 2. påskedag må mønsterdybden i dekkene være minst 3 millimeter, etter myndighetenes krav. If anbefaler at du skifter dekk før du har nådd denne mønsterslitasjen. Mønsterdybde måles i hovedrillene i de midterste tre firedeler av slitebanens bredde og rundt dekkets omkrets, bortsett fra der det er plassert slitasjevarslere.
  • Bruk av piggdekk eller kjetting er ikke lov fra og med første mandag etter 2. påskedag til og med 31. oktober. I Nordland, Troms og Finnmark er tilsvarende periode fra og med 1. mai til og med 15. oktober. Det finnes ingen frister når du bruker piggfrie vinterdekk.
  • Uavhengig av mønsterdybde og dekkslitasje: Sjekk gummiens tilstand, da gummiens egenskaper forringes over tid, og dekkene blir stivere, hardere og glattere. Det anbefales at vinterdekk skiftes etter fire til fem sesonger på bilen.
  • Husk å sjekke at dekktrykket er riktig, og pass på å kontrollere og etterskru mutterne etter at du har kjørt 10-12 kilometer.

Kilde: Forsikringsselskapet If

Les også:

2 KOMMENTARER

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

1,954FansLik
67FølgereFølg
81FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker