Menn skifter hjul, kvinner setter bort jobben

Gammel fordom? Eller lever kjønnsforskjellene i bestevelgående når det kommer til hjulskift?


Nei, det er faktisk slik at menn fortsatt skifter hjulene
selv, iallfall de fleste, mens det kun er et fåtall kvinner som kaster seg over
denne jobben som i hovedsak skjer to ganger i året.

NAF har nemlig fått InFact til å undersøke hvordan det står
til med arbeidsfordelingen når det kommer til hjulskifte, som mange akkurat har
unnagjort for å møte vintersesongen.

Og ja, det er store kjønnsforskjeller når det kommer til
denne jobben.

Over 60 prosent av den mannlige delen som deltok i
spørreundersøkelsen svarer at de gjør jobben selv, falt andelen som en stein
når det kom til kvinnene ‒ kun 13,7 prosent.

‒ Det er selvsagt helt greit å få andre til å skifte
hjulene. Men det er viktig å huske på at du selv er ansvarlig for at dekkene er
i forskriftsmessig stand, sier Camilla Ryste, kommunikasjonssjef i NAF.

Kvinnene bruker åpenbart list for å få jobben gjort, og 46
prosent svarer at de lar familie eller venner gjøre det for dem.

‒ Mange kvinner synes nok det både er greit og lettvint å la
far, mannen eller en venn gjøre hjulskiftjobben, mener Ryste.

I tillegg lar rundt 25 prosent av kvinnene et dekkhotell
gjøre jobben, mens 14,4 prosent får jobben gjort av et verksted.

Historien er en helt annen når det kommer til mennene.

Bare 6 prosent spør familie eller bekjente om hjelp, og må
de absolutt sette bort jobben blir løsningen enten dekkhotell eller verksted.

‒ Det er nok mange ektemenn i kategorien familie og venner.
De skifter hjul på familiens biler, sier Ryste.

Dette smitter også over på kunnskapen, for det er ganske
mange flere kvinner enn menn som rett og slett ikke kan dette.

For mens kun 2 prosent av mennene opplyser at de ikke vet
hvordan man skifter hjul, skyter andelen opp til 14,7 prosent blant kvinnene.

NAF tar ikke det så veldig tungt, men:

‒ Vi synes det er helt greit at man ikke skifter hjulene
selv. Men det er viktig at du selv vet at dekkene du kjører med er gode nok.
Det betyr at du må ha et forhold til mønsterdybde og alder på dekkene, sier
Ryste.

Minimumskravet for vinterdekk er at mønsterdybden skal være
3 mm, men NAF og de fleste andre ekspertene anbefaler 4 mm.

‒ Mønsterdybden er enkel å sjekke. Det finnes egne
mønsterdybdemålere, men har man ikke det går det helt fint å bruke en linjal
eller en tommestokk, sier Camilla Ryste.

Vinterdekk skal ha myk gummi. Med årene hardner gummien i
dekkene, så vinterdekk som er eldre enn 6 år bør byttes ut, opplyser NAF.

De aller fleste har forhåpentlig skiftet over til vinterhjul
nå, men det er likevel greit å få med seg et godt råd på veien når hjulene
skiftes.

Hvert eneste år opplever dukker det opp biler som har mistet
hjul, og forsikringsselskapet If opplyser at de årlig får fire-fem saker på
bordet hvor dette har skjedd.

Hovedgrunnen er at små rystelser gjør at muttere eller
bolter løsner litt etter litt, og i verste konsekvens skrur seg helt ut.

‒ Den vanligste måten å oppdage løse hjulmuttere på, er at
du hører en rar lyd når du kjører. Du kan også i enkelte tilfelle føle at bilen
er litt ustabil og at det er «noe» når du beveger rattet, sier informasjonssjef
Sigmund Clementz i If.

‒ Derfor er det viktig at du etterstrammer med
hjulmutternøkkel etter 10-12 kjørte kilometer i etterkant av hjulskift. I dag
er det faktisk biler som kommer uten hjulmutternøkkel eller hjulkryss, men det
er så viktig å ha at du bør kjøpe det og ha hjulkrysset liggende i bilen. En
hjulmutternøkkel koster fra en hundrelapp og oppover, opplyser Clementz.

Dekktips for vinteren

  • Fra 1. november og til første mandag etter 2.
    påskedag må mønsterdybden i dekkene være minst 3 millimeter, etter
    myndighetenes krav. If anbefaler at du skifter dekk før du har nådd denne
    mønsterslitasjen. Mønsterdybde måles i hovedrillene i de midterste tre
    firedeler av slitebanens bredde og rundt dekkets omkrets, bortsett fra der det
    er plassert slitasjevarslere.
  • Bruk av piggdekk eller kjetting er ikke lov fra
    og med første mandag etter 2. påskedag til og med 31. oktober. I Nordland,
    Troms og Finnmark er tilsvarende periode fra og med 1. mai til og med 15.
    oktober. Det finnes ingen frister når du bruker piggfrie vinterdekk.
  • Uavhengig av mønsterdybde og dekkslitasje: Sjekk
    gummiens tilstand, da gummiens egenskaper forringes over tid, og dekkene blir
    stivere, hardere og glattere. Det anbefales at vinterdekk skiftes etter fire
    til fem sesonger på bilen.
  • Husk å sjekke at dekktrykket er riktig, og pass
    på å kontrollere og etterskru mutterne etter at du har kjørt 10-12 kilometer.

Kilde: Forsikringsselskapet If

Les også:

Les mer om:

Nyheter