Miljøversting blir elektrisk

Ok, dette hadde vi vel ikke helt sett for oss. Daimler har bestemt seg for en helelektrisk versjon av G-klassen.


Man kan si mye pent om Mercedes G-klasse, denne eksklusive modellen
som knapt har forandret form på 40 år ‒ noe som jo på en måte er en bra greie.

Men det er også mulig å si et par negative om bilen som folk i jappetiden kalte for en børstraktor ‒ ikke akkurat udelt positiv det.

Det klengenavnet henviste mest av alt til prisen, som er en av
to store ankepunktene som brukes når det diskuteres en G-klasse.

Det andre er forbruket og dermed også utslippet, for som
sagt er den fortsatt ganske så firkantet og lite aerodynamisk som den var tilbake
i 1979.

Og en stor og kraftfull motor under panseret hjelper selvsagt
heller ikke til.

G-klassen ble fornyet i fjor, og den nye slurper i seg mellom 1,15 og 1,21 liter på mila om du kjører G 500-utgaven.

Har du dratt til med AMG G 63 til 2,5 millioner kroner går
snittforbruket opp til 1,31 liter, noe som jo ikke er så veldig imponerende.

En SUV som Mercedes GLE 450 nøyer seg for eksempel med opp
mot 0,94 liter, og denne er faktisk større en G-klassen i lengde.

Men nå er det jo mye som forurenser her i verden, og en
vedkubbe i ovnen er visstnok heller ikke bra.

Så verden overlever helt sikkert uavhengig om det finnes
G-klasse eller ikke, men Daimler har uansett lyst til å bidra til et bedre
klima også med den eksklusive terrengkongen.

Sjekk bare hva den digitale lederen til Daimler skriver på
Twitter:

Daimler-sjef og landsmann av klimaprinsesse Greta Thunberg,
Ola Källenius, bekreftet altså under «Automobilwoche Kongress» at det kommer en
utslippsfri versjon av G-klassen.

Svensken sa altså at det hadde vært diskusjoner om Daimler
faktisk skulle sette sluttstrek for G-klasse, men slik han ser det nå blir G-klasse
den siste bilen Mercedes bygger.

Den kommer altså til å overleve alle dagens modeller, og da
etter alle solemerker med et elektrisk drivverk.

Daimler har store visjoner når det kommer til elbiler, og Mercedes
har allerede presentert den første elbilen kalt EQC.

Innen årsskiftet skal de i tillegg ha 10 ladbare hybrider, noe
som skal mer enn doble seg i løpet av 2020.

Dette skal følges opp av en rekke utslippsfrie EQ-biler, og
målet er at Mercedes skal være klimanøytral i 2039.

Et annet merke som hører hjemme under Daimler er Smart, og disse
skal som den første produsenten i verden ta steget fra forbrenningsmotor til
elmotor på samtlige modeller.

Den store elektrifiseringen inkluderer altså også G-klasse, men
husk å lade før du setter kurs for den store villmarken om du kjører en EQG
eller hva den kommer til å hete.

For der er det ikke så mange ladere.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter