Annonse
Hjem Nyheter Maserati GranTurismo er død, men ikke begravet

Maserati GranTurismo er død, men ikke begravet

Maserati avslutter produksjonen av GranTurismo med spesialversjonen Zéda, men det betyr ikke at det er slutt for modellen som kom i 2007. Forvirret?

Vi vet at det kan være litt armer og bein når det kommer til italienske bilprodusenter, men at de avslutter produksjonen av en modell ‒ bare for å ikke avslutte den ‒ er ny.

Maserati hyller nå GranTurismo som kom i 2007 med en spesialversjon kalt Zéda, og her er navnet viktig for å skjønne hva de egentlig driver med.

modenask (er det noe som heter det?) dialekt betyr Z, og dette ifølge Maserati selv, noe som forbinder fortiden, nåtiden og framtiden.

Og her er altså det store hintet når det kommer til GranTurismo.

Saken fortsetter under Annonsen

Den blir altså bygd i fabrikken som ligger i Modena, og som vi skrev tidligere denne måneden gjør Maserati nå om på sine fabrikker for å rydde plass til den store elbilsatsingen.

Både GranTurismo og GranCabrio får fyken fra Modena, som Maserati nå skal fornye og klargjøre for en helt ny supersportsbil som kommer til neste år.

Det betyr at GranTurismo og GranCabrio forflytter seg til fabrikken i Torino, som også blir hovedsete for den elektriske satsingen til den italienske fabrikken.

Begge de to modellene skal også komme som elektriske versjoner.

Folkene i Modena har selvsagt blitt glade i GranTurismo etter å ha satt den sammen i 12 år, og byr derfor på en aldri så liten gave når de nå setter punktum.

De har bygd seg en hyllestversjon som de har kalt Zéda, og de nøyer seg kun med denne ene.

Og de har ikke holdt igjen, for sjekk denne lakken da:

Her har de prøvd på noe evolusjonsgreier, hvor fronten starter med Maserati-blå og forandres via en mørk farge til en slags lys silkeversjon bak. Åpenbart en slags fargeversjon av betydningen til bokstaven Z.

Hvor godt dette egentlig funker er vanskelig å si bare ved å se på bilder, og forhåpentlig er effekten litt bedre når man ser den på ordentlig.

Ja, det er flere bilder lenger ned.

GranTurismo ble vist fram for første gang under Genève Motor Show i 2007, og er en todørs coupé med fire seter.

Modellen var en moderne utgave av Maserati A6 1500 fra 1947, og denne fikk selskap av GranCabrio i 2009.

Med den siste versjonen kalt MY18 er det faktisk utrolige 400.000 muligheter til å snekre sin særegne GranTurismo, så har du en slik bil er det stor sannsynlig for at den er ganske så unik.

Ikke det at det ruller altfor mange slike rundt om i verden, men det har blitt solgt 28.805 slike til nå. GranCabrio har ikke vært like populær, og Maserati har solgt 11.715 av den.

Totalt har de to modellene solgt rundt 40.000, noe som jo kanskje ikke er så aller verst.

Mange er nok ikke klar over hvilket hjerte som faktisk slår i GranTurismo, for bilen er nemlig utstyrt med en motor fra Modena-naboen Ferrari.

Mer eksakt en 4.7-liters V8 med 460 hestekrefter og et dreiemoment på 520 Nm, og bare det gjør jo den til en liten legende.

En som nå ikke tar farvel, men som heller sier på gjensyn.

Her er flere bilder av Zéda som gjør akkurat det:

Les også:

1 kommentar

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

1,954FansLik
67FølgereFølg
81FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker