Annonse
Hjem Nyheter Hva koster 0-100 km/t på 1,89 sek?

Hva koster 0-100 km/t på 1,89 sek?

Ingen serieproduserte biler klarer 0-100 km/t på under 2 sekunder. Men snart er det en her, en som koster skjorta og litt til.

Wikipedia har en oversikt over de raskeste serieproduserte bilene, og den viser med all klarhet at det fortsatt er et sprang ned til drømmegrensen på 2 sekunder.

Den aller raskeste er Porsche 918 Spyder, denne elleville hybriden tyskerne kom med i 2014. Bilen som ble laget i nettopp 918 eksemplarer er den raskeste på øvelsen 0-100 km/t, og er klokket inn til 2,2 sekunder.

Neste er overraskende nok en Tesla, mer konkret en Model S P100D som sprinter opp til 100 km/t på kjappe 2,28 sekunder.

Nummer tre kan knapt betegnes som serieprodusert, men den formel-lignende Ariel Atom 500 som det er laget 25 stykker av er uansett på listen med tiden 2,3 sekunder.

Saken fortsetter under Annonsen

Den tiden er også Dodge Challenger SRT Demon og Lamborghini Huracán Performante bokført med, mens Ferrari LaFerrari følger med 2,4 sekunder.

En «vanlig» sedan er altså nest raskest, men Tesla har fordelen av at de er elektriske. Dermed kan de utnytte all kraften momentant, mens bensinbilene må bygge opp turtallet.

Flere produsenter har da også meldt om kommende elbiler som skal klare å bryte 2 sekunder, blant annet Tesla selv med sin Roadster og Rimac som har på gang en elektrisk hyperbil med nærmere 2.000 hestekrefter.

Felles for de vanvittige raske elbilene er at de foreløpig kun befinner seg på pressemeldingsstadiet, og er fortsatt et stykke unna å få asfalt under dekkene.

Men det er en som nå nærmer seg faretruende raskt, nemlig en ugle. Jepp, en ugle av en elbil.

Merket heter Aspark, og viste fram prototypen av den elektriske hyperbilen Owl allerede tilbake i 2017.

Slik så den ut i 2018:

Siden 2017 har den gått gjennom en rekke forandringer både rent designmessig og når det kommer til ytelser, men er nå endelig klar for produksjon og blir vist fram 12. november.

Ikke overraskende skjer det under Dubai Motor Show, for denne er svindyr. Men det kommer vi tilbake til.

Owl skal produseres i 50 eksemplarer, og det skal skje i samarbeid med Manifattura Automobili Torino i Italia.

Bilen er selvsagt kledd i karbonfiber, har en elmotor på hvert hjul, et eksklusivt batterisystem og håndlaget interiør.

Aspark viste fram en tidlig versjon i februar 2018, og måpende journalister kunne da se det elektriske fartsmonsteret gjøre 0-100 km/t på 1,89 sekunder.

I desember i fjor satte de så kurs for Torino hvor produksjonen tok til, og nå er de altså klar til å vise fram det endelige resultatet.

Dette er foreløpig det ene bildet Aspark har offentliggjort av den ferdige bilen:

I tilknytning til lanseringen får vi også den store gleden det er å vite prisen.

Og det koster å skulle kjøre en bil som bryter 2 sekunder.

Standardversjonen begynner nemlig på 2,9 millioner ‒ euro. Omregnet med dagens valutakurs blir det formidable 29,2 millioner kroner. Fordelen for oss nordmenn er at vi kun trenger å plusse på leveringskostander, ettersom dette er en elbil.

Skulle du være interessert kan du også reserve en, og bare det koster en splitter ny elbil i det midtre siktet.

Innskuddet er nemlig på 50.000 euro, altså rundt en halv million kroner.

For alt dette får du altså verdens raskeste bil, iallfall for en stakket stund.

Om den er verd det blir en annen sak, men har du nok penger så hvorfor ikke? Den kommer jo garantert ikke til å tape seg i pris, noe en elbil til 500.000 mest sannsynlig vil gjøre. Det er om ikke annet et lite agrument.

Her er flere bilder fra Aspark Owl fra 2018:

Les også:

1 kommentar

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

1,953FansLik
67FølgereFølg
81FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker