Bestselgeren til Mercedes gjør comeback

Den oppdaterte SUV-modellen Mercedes GLC kommer endeligsom ladbar hybrid, og blir den rimeligste av dem alle.


I mars kunne endelig Mercedes vise fram en oppgradert GLC,
og de bød på fem versjoner av den populære SUV-modellen ‒ to med bensin og tre med
diesel.

Men ingen ladbare hybrider.

De fulgte raskt opp med nok en versjon, men heller ikke dette
gjaldt drivlinjene. For et par uker etter debuten til GLC viste tyskerne fram
en coupé-versjon, også denne med de fem samme drivlinjene som den første
modellen.

Og de norske Mercedes-kundene var nok litt skuffet over det
manglende ladbar hybrid-alternativet, for slike var nemlig den norske favoritten.

‒ Ladbare GLC var lenge vår mest solgte modell i Norge, sier Kjetil Myhre, direktør for Mercedes-Benz personbil hos Bertel O. Steen.

Som nå kan by på en god nyhet.

‒ Derfor er det ekstra gledelig å kunne starte salget av den oppgraderte varianten. Etter en utfordrende periode har vi nå ladbare alternativer i alle segmenter, og er på vei tilbake der vi hører hjemme. Neste år skal EQC (elbil), GLC 300 e 4Matic og over 20 andre plug-in hybrider sørge for det.

Den med ladekabel gjør altså comeback, og det gjelder begge
modellversjonene ‒ både som standard SUV og den i coupé-drakt.

Begge kommer som 300 e, og har totalt 320 hestekrefter og et dreiemoment på 700 Nm.

De ladbare har selvsagt fått akkurat de samme
oppgraderingene som bilene som ble presentert i mars, så nyheten er altså EQ-power.

Men dette er faktisk en ganske så stor nyhet.

Mercedes har den siste tiden fokusert på å videreutvikle
hybridsystemet, og det som sitter i nye GLC er nesten dobbelt så stort som i
forgjengeren.

Batteriet økes fra 8,7 til 13,5 kWh, men nye måter å pakke
batteriene på gjør at de fysiske målene forblir de samme.

Det betyr at den innvendige plassen forblir den samme, samt
at gulvet er flatt også i bagasjerommet.

Det betyr også at den elektriske rekkevidden øker, og er for
SUV-versjonen opp til 43 kilometer mens coupé skal klare opp mot 42 kilometer.

Dette gir utslag i forbruket, som Mercedes oppgir til 0,30
liter med blandet kjøring.

Mercedes GLC 300 e 4Matic kan altså by på 320 hestekrefter,
mens dreiemoment på 700 Nm er så høyt at det kun er AMG GLC 63 S som matcher
det.

Dette er altså en ganske stor SUV på over 4,6 meter i lengde, men kan likevel slå i bordet med 0-100 km/t på solide 5,7 sekunder. Den litt større coupéversjonen bruker 5,8 på sprinten, mens begge har en toppfart på 230 km/t.

Vi nevnte at 300 e blir den billigste av GLC-versjonen, og prisen starter på 570.000 kroner for den ordinære versjonen. Den blir dermed den klart billigste i familien.

Skal du ha coupéutgaven starter den på 620.000 kroner, og
dette er også over 100.000 kroner under det du må ut for en GLC Coupé uten ladeplugg.

Mercedes sier at de første bilene produseres ved årsskiftet, og er forventet til Norge i februar.

Her er flere bilder:

Les også:

Les mer om:

Nyheter