Tesla med i kampen om årets bil

Car of the Year er den eldste av «årets bil»-utdelingene,og er den tyngste prisen sammen med årets bil i verden. I 2020 skal to elbileropp mot fem andre biler.


Hvert eneste år innledes den store bilutstillingen Genève
Motor Show med kåringen av «Car of the Year» (COYT), og tidligere i år kunne
Jaguar smelle champagnekorkene til værs etter at elbilen I-Pace gikk helt til
topps under en rekordjevn kåring.

Og da mener vi virkelig rekordjevn.

De 60 biljournalistene fra 23 europeiske land klarte faktisk
ikke å kåre en ren vinner, for I-Pace og Alpine A110 endte faktisk begge opp
med 250 poeng ‒ noe som aldri har skjedd før.

Så dermed må det telles antall 1. plasser for å skille
bilene, og det ble altså I-Pace.

Dette var altså prisen for 2019, og COYT er godt i gang med
prisen for 2020.

Først ble feltet trimmet ned til 35 biler, og disse har nå
blitt kuttet ned til kun sju finalister.

Biler som Audi e-tron, Mercedes-Benz CLA og nye Toyota Camry
er blant de som er veid og funnet for lette, og ingen produsenter har mer enn
én bil i finalen.

For oss nordmenn er det kanskje noen overraskelser med i
finalefeltet, som består av to elbiler og fem med forbrenningsmotor. Eller skal
vi si 2,5?

For i tillegg til Porsche Taycan og Tesla Model 3 har også
Peugeot 208 tatt seg helt til finalen, og den kommer også som en elbil kalt e-208.

De tre får konkurranse fra noen ordentlig tungvektere, for både
BMW, Ford, Renault og Toyota har også fått biler blant de sju utvalgte.

Her sjekker vi dem ut i alfabetisk rekkefølge.

BMW 1-series

Ford Puma

Peugeot 208

Porsche Taycan

  

Renault Clio

Tesla Model 3

Toyota Corolla

Les også:

Les mer om:

Nyheter