Hedda Hosås kan skryte av noe ingen andre kan her i landet. Racerføreren har nemlig kjørt for McLaren, dette legendariske britiske laget, og det som eneste nordmann.
Det skjedde da hun tok spranget fra Jenson Buttons lag JBXE til nettopp McLaren i Extreme E, som manglet en kvinnelig fører etter at Emma Gilmour ble skadet.
Dessverre for Hosås har ikke ting gått på skinner i den krevende serien, hvor man må ha flyt for å lykkes. Det kjøres nemlig i en krevende rundløype, og tett racing gir ofte svært dramatiske situasjoner.
Og ja, så må man være heldig med at bilen og hjulene takler påkjenningen, for her er det hopp og annen moro.
Hosås har absolutt ikke hatt flyt, og muligens er det derfor hun nå må vike plassen både i McLaren og JBXE, for saudiarabiske Dania Akeel og spanske Cristina Gutierrez har tatt de to setene.
Dermed blir det i utgangspunktet ikke noe gjensyn med Hosås i årets Extreme E, men det blir et norsk innslag.
Lagkamerat i JBXE var nemlig Andreas Bakkerud, og den rutinerte rallycrossføreren får muligheten i laget til den tidligere F1-verdensmesteren også i år. Den blide vestlendingen skal kjøre sammen med Dania Akeel.
‒ Jeg er
thrilled for å være tilbake med JBXE for 2024, sier Bakkerud.
‒ Det er flott å være en del av dette mesterskapet, og jeg kan ikke vente til den nye sesongen. Dette vil være første gang jeg kjører racing i sanden. I fjor fikk jeg være ringside og se det episke landskapet til løpet i Neom, og nå er jeg bare klar for å kjøre det.
Nytt av året er altså en ny partner.
‒ Å ønske Dania velkommen som lagkamerat er spennende. Hennes framgang gjennom motorsport-rekkene har vært monumental, og jeg er optimistisk på hva som kan skje når vi drar til Saudi-Arabia for åpningsrundene av kampanjen.
Det kvinnelige medlemmet i JBXE er intet mindre enn et fenomen, og ble den første kvinne fra Saudi-Arabia med racinglisens for motorsykkel i 2019.
Hun ble også første kvinne til å vinne et FIA Cross-Country Rally, og har deltatt i Dakar-rallyet og til og med skrevet en bok.
Hun debuterer i Extreme E med et smell, for den første runden er Desert X Prix i nettopp Saudi-Arabia.
‒ Jeg er veldig spent når jeg blir med på moroa jeg har vært vitne til i Extreme E siden det startet. Sport er det perfekte mediet for både arbeid og lek, og jeg ser frem til hva jeg vil lære i denne typen racing. Å være hjemme for første runde er bekvemt, og jeg kunne ikke bedt om en bedre start, sier Akeel.
‒ Takk til JBXE-teamet for denne muligheten. Å jobbe med Jenson er et sant privilegium gitt hans utrolige karriere, og jeg har som mål å levere mitt absolutt beste for oss alle. Ønsker alle en flott sesong!
Sjefen selv er fornøyd med årets førerduo.
‒ Jeg er glad for å ønske Andreas velkommen tilbake til JBXE, og det er flott å ha Dania til å gjøre sin Extreme E-debut hos oss. Jeg tror vi har en sterk sjåførparing for 2024, sier briten.
‒ Andreas’ erfaring med laget gir oss en flott plattform for å oppnå positive resultater denne sesongen, mens Dania har demonstrert sine terrengferdigheter i andre kategorier, og det vil gi oss mye erfaring for sesongen som kommer. Jeg er overbevist om at vi kan komme i gang med Desert X Prix, spesielt i Danias hjemmeløp, og vi ser virkelig fram til den nye sesongen.
Årets sesong starter allerede til helgen, og under hver racinghelg kjøres det to runder. Totalt skal det kjøres 10 løp fordelt på fem plasser før mesteren kan kåres.
Regjerende mester er Rosberg X Racing med den svenske duoen Johan Kristoffersson og Mikaela Åhlin-Kottulinsky bak rattet, og de er dermed favoritt før årets sesong tar til.
Slik er årets kalender til Extreme E:
- 17.-18. februar: Saudi Arabia
- 13.-14. juli: Europe (sted ikke klart)
- 14.-15. september: Sardinia, Italia
- 21.-22. september: Sardinia, Italia
- 23.-24. november: USA
Les også: