Lotus har testet kommende Emeya ikke langt fra norskegrensen helt oppe i nord. (Fotos: Lotus)

«Vinterbilen» Lotus Emeya nærmer seg

I Ivalo, et lite sted langt opp i Nord-Finland, har det foregått noe viktig. Der har nemlig Lotus sluttført sine vintertester av en elektriske hyper-GT, Emeya. Se bilder.


De som har vært i Ivalo på vinteren, og det er noen ‒ stedet ligger ikke veldig langt fra den norske grensen ‒ vet at det kan bli svinkaldt der. Grunnen heter Inari, den tredje største innsjøen i de tusen innsjøers land, og her er det ikke noe golfstrøm som kan hjelpe til med oppvarming.

For Lotus er det ganske perfekt. De har nemlig satt kursen 250 kilometer inn i polarsirkelen for å gjennomføre de siste valideringstestene av en kommende elektrisk rakett, Emeya.

Og bare så det er klart. Selv en Volvo hadde nok ønsket seg noen av vinteregenskapene denne elektriske sportsbilen får. Heng med nedover så blir du nok imponert.

I Ivalo fikk bilen kjørt seg i -25 grader, men selv det var ikke nok. Så de fant en lokal «fryser» som bød på -40 grader, og sjekket om Emeya taklet denne ekstreme påkjenningen.

Dette er kulminasjonen av et 3-årige testregi som elbilen har gått gjennom, og som har tatt den på litt av en rundtur som globetrotterne kan være sjalu på. Bilen har nemlig vært innom 15 land, to kontinenter og selvsagt en rekke underlag.

Den er testet på autobahn, på B-veier og selv langt opp i høyden i indre Mongolia. Og selvsagt på racerbaner.

En sportsbil som Emeya må selvsagt håndtere slike, og bilen har blant annet fått kjørt seg på verdens mest krevende racerbane ‒ selveste Nordschleife.

-40 er en ting, +40 er en annen. Og ja, Emeya har fått prøve seg i slike temperaturer også, og skal ytterligere testes i slike temperaturer før lansering i viktige markeder som Midtøsten, USA og Australia.

‒ Testprosessen hos Lotus er streng og dekker en omfattende ytelsesvurdering av alt fra fjæring og styring til batteri og dekk, forklarer Sylvain Verstraeten, Regional Vehicle Line Director for Emeya.

‒ Emeya er den ultimate helelektriske grand toureren, designet og konstruert for å levere den optimale kjøreopplevelsen for kundene våre 365 dager i året og under alle forhold. Vi er utrolig glade for at kundene skal kunne oppleve Emeya selv.

I Ivalo inkludert testing chassissystemer som fjæringer, styring, bremser og trekkraft- og stabilitetskontroller, og dermed bør kjøreegenskapene være på plass også under norske vinterforhold. Det takker vi selvsagt for, men det er mye mer å takke for.

Det ble også testet ut førerassistansefunksjoner, og da er Ivalo langt oppe i mørke og snødekte nord en smart plass. For Lotus må forsikre seg om at assistentene også funker i situasjoner der veimerking og trafikkskilt er dekt til, og begge deler kan skjules av for eksempel snø.

Videre er det selvsagt viktig å få sjekket batteri og lading under slike ekstreme forhold, og teste at både klimaanlegg og termisk styringssystem fungerer effektivt i kulden.

Lotus testet på to måter, kontrollert og virkelig kjøring. Kontrollert for noen ting må de ha kontroll på, slik testing av dekk. Virkelig betyr at de får resultater fra en rekke faktorer, som underlag og trafikk.

Det britiske merket sier at det viktigste med tester som dette, foruten å oppfylle globale standarder, er at Emeya blir en «ekte» Lotus for de bak rattet. Og siden de akkurat har tatt det helelektriske steget, trenger elbilene litt ekstra testing før de kan konkludere.

En som absolutt vet hva akkurat det handler om er Gavan Kershaw, en direktør for intet mindre enn produktintegritet, for han begynte i Lotus som 16-åringen helt tilbake i 1988.

‒ Det er mange elementer av Lotus DNA som har blitt båret gjennom alle våre kjøretøy siden den aller første i 1948, sier Kershaw.

‒ En Lotus skal være engasjerende og tiltrekkende, men også trygg og forutsigbar. Det betyr ikke kjedelig ‒ faktisk tvert imot! Sjåfører må vite at de kan stole på bilen deres slik at de kan maksimere den dynamiske ytelsen, og med utviklingsarbeidet som er lagt ned i Emeya, kan de virkelig det.

Lotus har allerede vist den kommende elbilen i Norge, for den var et av de store trekkplastrene under eCarExpo Oslo forrige helg. Og det virker nesten som at Lotus tenker veldig mye på nordmenn.

For ikke bare skal den takle vinterforhold, men den får også andre ting nordmenn setter pris på.

Som muligheten til å forvarme og til og med sette på setevarmere og rattvarmen, ja, den har også det, via en app.

Så befinner du deg i Ivalo på vinteren, kan du enkelt varme opp bilen fra hotellrommet. Det er selvsagt også mulig å forkjøle bilen om du er der på en varm sommerdag.

Hvor smart Lotus har tenkt viser også sidekameraene. De er nemlig oppvarmet, slik at det ikke blir kondens eller is på disse.

Og til slutt må vi nevne noe ganske så imponerende. Lotus har utstyrt Emeya med et 55-tommers head-up-display, det største i merkets historie, og den har en snømodus. Selvsagt har den det.

Med denne aktivert vil skjermen hjelpe føreren til å se omrisset av veien lettere mot en hvit bakgrunn, og de bekjemper dermed et problem som slike display bringer med seg.

Så ja, en rendyrket sportsbil fra Lotus har flere ting som strengt tatt alle «vanlige» biler her i Norge burde hatt.

Her er bilder fra den finske testen, og det ser virkelig ut som at bilen stortrives på det som er godt norsk vinterunderlag:

Bildeserie
Debatt