Nio åpnet sin 10. batteribyttestasjon tidligere i februar, og er dermed kommet halvveis til sitt første delmål. (Fotos: Nio)

Nio gir norsk gass rundt batteribytte-stasjoner

På kort tid har Nio doblet antall batteribytte-stasjoner her i Norge, og dette skal igjen dobles i løpet av det første halvåret.


Man skal hylle de som prøver å pushe noe nytt, og det har Nio gjort. De så raskt at mange syntes det tok lang tid med ladingen når elbilene var på langtur, og bestemte seg for å satse på batteribytte.

Her kan bilistene svinge innom en stasjon og få byttet batteriene på minutter, og dermed slippe unna halvtimen som normalt går til hurtiigladingen av elbil.

Hele prosessen er automatisert, og kan sammenlignes med en automatisk bilvask. Og ja, det tar omtrent like lang tid.

Mange var skeptiske til dette, men Nio kjørte på ‒ først over i Kina og deretter Europa. Hjemlandet er nå teppelagt med slike stasjoner, og det er langt over 2.000 slike fordelt utover det gigantiske landet.

Over i Europa begynner også satstingen å ta fart, og i fjor ble en viktig brikke i det europeiske puslespillet lagt. For med denne kan man nå kjøre fra Oslo til Hamburg kun ved å benytte Power Swap, Nios navn på denne løsningen.

Og det flere har fått øynene opp for en slik løsning, og på Nios hjemmebane har en annen kjempe våknet. Geely-gruppen, som eier en rekke Norges-aktuelle merker, som Volvo, Polestar, Zeekr og Lotus, skal nemlig satse på dette.

De har blitt enig med Nio om en felles standard som er kompatible med hverandres systemer., noe som åpner for at for eksempel en Volvo-bil kan svinge innom en Nio-stasjon og bytte batteri. Det er selvsagt spennende.

Nio feirer med å sette skikkelig fart på stasjonsbyggingen, og Norge fører an.

Det kinesiske merket har satt seg et delmål om 20 byttestasjoner her i Norge, og kom for en drøy uke siden halvveis. Da åpnet de stasjon nummer 10.

En viktig ting er selvsagt å sette opp slike stasjoner på strategiske plasser, og den nyeste stasjonen befinner seg i Seljord i Telemark. Den følger nye stasjoner i Tangen, Gol, Valdres og Kristiansand, alle satt opp siden desember.

– Vi er stolte av å kunngjøre at Nio Norge nå åpner sin 10. batteribyttestasjon. Fra og med i dag kan du nå bytte batteri på kun 3 minutter på Seljord, sa Espen Byrjall, head of Power Nordics, da stasjonen ble åpnet.

Tidligere tok det rundt fem minutter å bytte et batteri, men i likhet med ladingen skjer det også til dels store framskritt når det kommer til batteribytte.

‒ Seljord vil være en generasjon 3.0 stasjon og ha 500 kW lynladere.

Dermed er Nio halvveis til sitt første mål, og nå skal det virkelig gå unna. Målet er nemlig å ha de første 20 stasjoner åpnet i løpet av sommeren, så mange vil følge i Seljords fotspor i nær framtid.

‒ Den strategiske plasseringen gjør den ideell for både fjellturister og pendlere, samt lokalbefolkningen, sier Byrjall.

‒ Dette markerer også vårt ønske for å tilby tjenester som imøtekommer behovene til våre brukere på ulike steder.

Les også:

Debatt