Ikke bare én, ikke bare to, men hele tre nye biler. Det kunne Aston Martin vise her om dagen. (Fotos: Aston Martin)

1-2-3 nye biler fra Aston Martin

En ny F1-bil er krumtappen når Aston Martin viser hele tre nye biler, men de to andre ikke er ille de heller.


De siste årene har Formel 1 tatt av over hele verden, og folk i alle aldre og samfunnslag venter nå spent på 2024-sesongen. Og de trenger ikke å vente så veldig lenge, for det hele braker løs med Bahrain Grand Prix allerede 2. mars.

Den datoen kan nok ikke komme fort nok for Aston Martin Aramco F1 Team, fabrikkslaget til den britiske sportsbilprodusenten. Og de håper nok på samme gode start som de fikk i fjor.

Da var de nemlig på pallen i seks av sesongens åtte første løp, men dessverre for britene er en F1-sesong en maraton og ikke en sprint. Så de gikk litt tom utover sesongen, men imponerte uansett med en flott 5. plass i lagkonkurransen.

Med den særdeles kravstore Lawrence Stroll som eier sikter helt sikkert Aston Martin enda høyere i år, så får vi se om de eller noen av de andre lagene klarer å utfordre Red Bull som herjet nærmet totalt i fjor.

Og det skal ikke stå på utstyret, for nå har det britiske merket vist fram årets bil. Og ikke nok med det, på samme tid debuterer også to andre nye biler. Så ja, et kinderegg av biler.

F1-bilen heter AMR24 Formula 1, og de to andre bærer det legendariske Vantage-navnet. Faktisk ble den første Vantage-modellen introdusert på samme tid som det første F1-løpet på Silverstone ble gjennomført, og det skjedde helt tilbake i 1950. Den gang hadde Aston laget en DB2 med en langt mer sportsligere pakke, og klistret Vantage-benevnelsen på denne.

En av de nye Vantage-modellene er da også laget for racerbanen, for dette er nemlig en GT3-racer som får sitt høydepunkt under årets Le Mans-løp. Denne skal bære arven videre fra den suksessfulle racerbilen som mellom 2012 og 2023 innkasserte 52 klasseseire og hanket inn 11 VM-titler.

Den tredje er den som er mest spennende for oss vanlig dødelige, for dette er altså en ny gateversjon av Vantage. Den nye generasjonen er utstyrt med en 4-liters V8 twinturbo som vrir ut formidable 665 hk og 800 Nm, og som selvsagt kan vise til et vektforhold på 50:50.

Kreftene er for øvrig opp 155 hk og 115 Nm fra forrige versjon, noe som er ganske formidabelt.

Nye Vantage gjør sprinten opp til 96,5 km/t på 3,4 sekunder, og har en toppfart på 325 km/t. Det bør vel holde for de fleste?

‒ Når vi går inn i en periode med avgjørende endring i verden av høyytelsesbiler, er det viktig å forbli tro mot de egenskapene som et legendarisk merke er bygget på, sier Aston Martins administrerende direktør, Amedeo Felisa.

‒ Enhver bil som bærer Vantage-navnet har mye å leve opp til, og det er derfor denne nyeste modellen forplikter seg til høy ytelse i sin reneste og mest eksplisitte form. Vi har skapt en sportsbil med vanedannende evne. Sammen med selvsikker styling, helt nytt interiør og toppmoderne infotainment, er Vantage i verdensklasse på alle måter.

Aston Martin avduket altså like godt tre biler på en gang, og sjefen sjøl er selvsagt fornøyd ‒ og spent.

‒ Disse tre brødrene i fart broderer DNAet vårt med ny dynamikk. Samtidig avslører vi den nye racerbilen Vantage og Vantage GT3 på samme dag som vi slipper løs vår AMR24 Formel 1-utfordrer på Silverstone, og demonstrerer vår ambisjon om å være en ledende kraft i F1 og skape verdens fineste og mest spennende sportsbiler, sier Lawrence Stroll som også er styreleder.

‒ Dagens feiring av høy ytelse fremhever også det spirende forholdet mellom vei- og løpsprogrammene våre, med Aston Martin Lagonda som nå drar nytte av den eksepsjonelle mengden av ingeniørtalent, erfaring og kunnskap som er smidd i Formel 1 og høstet gjennom Aston Martin Performance Technologies.

Motorsport er som kjent en god utviklingsarena for bilmerkene, og F1 er selvsagt den aller beste for merker som skal lage superbiler også for vanlige veier.

‒ Vår satsting i Formel 1 har tiltrukket nye kunder, og synergien med motorsportteknologier med høy ytelse er noe vi kan maksimere enda mer gjennom vår neste generasjon sportsbiler og strategi for utholdenhetsmotorsport, sier sjefen, som for øvrig også er faren til F1-fører Lance Stroll.

Og ja, han kjører for Aston Martin, og det samme gjør Fernando Alonso. Og unge Stroll, 25 år, kan nok lære mye av veteranen, for Alonso var en gang i tiden den yngste polesitteren, rundevinneren, VM-vinneren og doble VM-vinner i Formel 1.

For Alonso er det kanskje dobbelt så spennende at AM også har en ny 24-timersbil, for det spanske rattalentet har også vunnet Le Mans to ganger.

Spanjolen sto for alle sju pallplassene Aston Martin tok i fjor og ble totalt nummer 4, så får vi se om også Stroll kommer seg på pallen i løpet av 2024.

Aston Martin gjør iallfall det de kan, og det ganger med tre.

For de har altså klint til med tre nye biler på en gang, og her har du de to «vanlige» som de fleste bare ser bakenden av:

Les også:

Debatt