Når NAF og Motor tester nye elbiler i den store El Prix har de fokus på to ting ‒ praktisk rekkevidde og faktisk ladefart.
El Prix kjøres to ganger i året, en på sommeren og en på vinteren, og nå har de gjennomført sistnevnte for 2024-sesongen. Og de ser framskritt når det kommer til hurtiglading, og peker ikke minst på attraktive familiebiler som lader veldig raskt.
‒ Flere av bilene i vinterens elbiltest var klare til å kjøre videre etter godt under halvtimen på ladestasjonen, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Nærmere 40 prosent av elbilene, 9 av 23, gjorde ladeøvelsen 10-80 prosent på under halvtimen. NAF sier at de foretrekker å benytte denne ladeøkten framfor å se på maksimal ladeeffekt.
‒ Våre tester gir derfor en pekepinn på hva du kan forvente av bilen sammenlignet med det som står i salgsmateriellet, sier Sødal.
Den aller raskeste var Xpeng G9, og den ble tett fulgt av Lotus Eletre, Nio EL6, Nio ET5 og Kia EV9.
‒ Nå begynner ladestoppene å bli imponerende korte. Med bilene som fyller batteriet raskest, rekker du knapt nok på do før du kan reise videre, sier Sødal.
NAF sier altså at flere familiebiler nå begynner å få fart på ladingen, og trekker fram Nio som hadde to slike med i vintertesten. Det kinesiske merket har oppgradert batteripakken i bilene, noe som gjør at bilene lader betydelig raskere.
‒ Det er tydelig at batteripakka i Nio’s biler nå er mer effektiv og ladepausen er kortet betydelig ned bare fra sommeren 2023, sier Sødal.
– Dette viser hvor fort teknologien utvikler seg, og at bilprodusentene nå kjemper om å korte ned tiden du bruker på ladeplassen.
En annen bil de trekker fra er Kia’s nye EV9, og den store SUV-modellen imponerte med jevn lading og en gjennomsnittlig høy ladeeffekt.
‒ Dette er en stor familiebil som leverer godt på lading, sier Sødal, som tror lading blir et viktig område framover.
‒ Vi tror bilkjøperne vil se etter bilene som både har solid rekkevidde og lader raskt.
To elbiler kom under den tidligere laderekorden under vintertesten, Xpeng G9 og den litt mer luksuriøse SUV-modellen Lotus Eletre.
Xpeng G9 ladet på 19 minutter, faktisk ett minutt kortere enn oppgitt ladetid, mens Lotusen var hakk i hæl med 22 minutter. På bildet under er det Eletre som skaper stor interesse:
Nå hadde nok NAF litt forventninger rundt Xpeng G9, for under sommertesten i fjor klokket den inn med en voldsom maksfart ‒ 318 kilowatt.
Men denne ble faktisk slått under mer krevende temperaturer, for Lotus toppet dette med 327 kilowatt. Det britiske merket er eid av blant andre Geely-gruppen, som også styrer merker som Volvo, Polestar og Zeekr, sistnevnte er også på vei til Norge.
Men:
‒ Toppeffekten er ikke det mest interessante, sier Sødal.
‒ Det er viktigere at bilen du vurderer å kjøpe lader jevnt bra. Det gjør begge disse bilene sammen med flere av de andre i testen. Dette viser at det har skjedd store ting på lading bare det siste året. Flere biler med store batteripakker, blir nå raskt fylt opp ved ladestasjonen, avslutter en fornøyd kommunikasjonsrådgiver.
Topp-5 lading El Prix vinteren 2024:
Her kan du lese alt om El Prix, og se hvordan alle 23 elbilene ladet.
Les også: