Når NAF og Motor tester nye elbiler i den store El Prix har de fokus på to ting ‒ praktisk rekkevidde og faktisk ladefart.
El Prix kjøres to ganger i året, en på sommeren og en på vinteren, og nå har de gjennomført sistnevnte for 2024-sesongen. Og de ser framskritt når det kommer til hurtiglading, og peker ikke minst på attraktive familiebiler som lader veldig raskt.
Den aller raskeste var Xpeng G9, og den ble tett fulgt av Lotus Eletre, Nio EL6, Nio ET5 og Kia EV9.
‒ Nå begynner ladestoppene å bli imponerende korte. Med bilene som fyller batteriet raskest, rekker du knapt nok på do før du kan reise videre, sier Sødal.
NAF sier altså at flere familiebiler nå begynner å få fart på ladingen, og trekker fram Nio som hadde to slike med i vintertesten. Det kinesiske merket har oppgradert batteripakken i bilene, noe som gjør at bilene lader betydelig raskere.
Nå hadde nok NAF litt forventninger rundt Xpeng G9, for under sommertesten i fjor klokket den inn med en voldsom maksfart ‒ 318 kilowatt.
Men denne ble faktisk slått under mer krevende temperaturer, for Lotus toppet dette med 327 kilowatt. Det britiske merket er eid av blant andre Geely-gruppen, som også styrer merker som Volvo, Polestar og Zeekr, sistnevnte er også på vei til Norge.
Men:
‒ Toppeffekten er ikke det mest interessante, sier Sødal.
‒ Det er viktigere at bilen du vurderer å kjøpe lader jevnt bra. Det gjør begge disse bilene sammen med flere av de andre i testen. Dette viser at det har skjedd store ting på lading bare det siste året. Flere biler med store batteripakker, blir nå raskt fylt opp ved ladestasjonen, avslutter en fornøyd kommunikasjonsrådgiver.
Topp-5 lading El Prix vinteren 2024:
Her kan du lese alt om El Prix, og se hvordan alle 23 elbilene ladet.
Les også:
- Elektriske Renault Scenic på plass i mai
- En helelektrisk Range Rover inspirert av 007
- Vintertest av Ford E-Transit Dobbeltkabin med 5 seter