Lunaz har et ganske enkelt mål ‒ å ta ikoniske biler og gjøre de om til elbiler. Hvorfor? Jo, slik at også neste generasjon bilførere kan nyte disse bilene, for utslippsskruen strammes stadig mer.
Det er altså en risiko for at gamle klassikere med mye utslipp blir forbudt i byene, noe som har falt David Lorenz tungt for brystet. Så sammen med Jon Hilton har han opprettet selskapet Lunaz, navnet etter Lorenz’ datter Luna, og de bygger om klassikere til elbiler.
Og ja, en av aksjonærene er David Beckham, tidligere fotballstjerne som er gift med en av medlemmene av den tidligere storgruppen Spice Girls, mer eksakt den litt mer elegante «Posh Spice».
Lunaz fokuserer på britiske merker, og har siden 2018 bygd om biler både fra Bentley, Rolls-Royce, Range Rover og selvsagt sportslige Jaguar, og interessen over hele kloden har eksplodert.
Nå kan de lokke med nok en spesiell bil, nemlig en litt mer James Bond-aktig Range Rover Safari.
‒ Lunaz har blitt kjent for å heve de vakreste og mest elegante klassiske bilene i historien, sier Lorenz.
‒ Med denne Range Rover gjør vi noe annerledes. Vi viser at vår utrolig detaljerte og krevende tilnærming kan brukes på mer lekne ikoner, slik at de kan nytes for deres egen skyld. Jeg tror at denne fantastiske elektrifiserte restomoden fanger dette perfekt, og løfter Range Rover Classic til et sted som perfekt kombinerer nytten med en moderne og nøyaktig utført ny interiør- og eksteriørdesignbehandling.
De har kastet seg over en Range Rover Safari med kort akselavstand fra 1983, og 007-fansen nikker anerkjennende. Det var nemlig en slik toppløs bil som ble kjørt av James Bond i 1983-filmen «Octopussy», og bilen har dermed fått en litt annerledes behandling av Lunaz.
Britene kan melde at spesielt karosseriet og chassiset er betydelig forsterket for å opprettholde styrken og stabiliteten uten tak, og for å gi en robust plattform for den oppgraderte helelektriske drivlinjen.
Men ingen fare, Lunaz skjønte allerede helt fra starten at de klassiske ytre linjenepå klassikere må beholdes, mens den blå fargen på denne elbilen kommer etter ønske fra den spesifikke kunden.
På innsiden har den selvsagt fått seg et veldig løft, og Lunaz sier at de har kommet opp med over 50 nye løsninger som også er tilgjengelig for andre elektriske Range Rover Classics.
De har blant annet erstattet det originale spartanske dashbordet og interiøret med en ny og utvidet 3D-printet konsoll, og dette er ikke gjort over natten. Lunaz sier de brukte to år bare på denne jobben, men så skal også designet brukes på framtidige ombygninger av de klassiske Range Rover-modellene.
Bilen har også en moderne infotainment-skjerm som åpner for både Apple CarPlay og Android Auto, og ja, det er også et ryggekamera, et moderne klimaanlegg og til og med USB-C-porter.
Det ekspansive stykket er ferdig i rikt Mocca Walnut-tre, som har blitt moderne med en værbestandig satenglakk, forklarer Lunaz.
De har også redesignet sitteplassene, og blant annet brukt proprietære polstringsmaterialer utviklet for Lunaz’ resirkulerte Rolls-Royce- og Bentley-modeller. Og ja, det er vanntette stoff. Modellen heter tross alt Safari.
Lunaz sier at de brukte over 1.000 timer bare på interiøret.
Så hva med kreftene?
Jo, her er det en drivlinje på 280 kW konfigurert etter eierens preferanser og yter 375 hk. Den originale V8-motoren hadde et voldsomt utslipp på mange hundre gram CO2 per kilometer, men det er altså historie med denne. 0 gram CO2 og kan dermed kjøres i alle byer i framtiden.
Lunaz har også oppgradert det meste som tilhører kjøreegenskaper, og bilen har også beholdt den originale vadedybden på 50 centimeter.
De sier dog ingenting om pris eller rekkevidde, så hvor langt den ruller og hva regningen endte på vet vi ikke.
Men vi tipper at kunden ble fornøyd, for som bildene under viser er dette virkelig et smykke av en bil som selv agent 007 kunne tenkt seg å kjøre.