Den aller første kundebilen av Ford F-150 Lightning med norske skilt er levert. (Fotos: Ford)

Først norske Ford F-150 Lightning levert

‒ Dette er drømmebilen for alle som elsker pickup, USA og vil ha med hele familien på tur, sier en storfornøyd og historisk kunde.


At Ford F-150 Lightning er en ekte amerikansk pickup viser strategien til det amerikanske bilmerket. Ford hadde nemlig ingen planer om å eksportere den helelektriske pickupen, og først og fremst skulle den fremme elektrisk drift av slike arbeidshester på hjemmebane.

Men det går som kjent ikke alltid slik man planlegger, og den imponerende F-150 Lightning skapte overskrifter langt forbi de amerikanske grensene. Og det er ikke noe rart.

F-150 Lightning er en imponerende skapning, nærmere seks meter lang og 2,5 meter bred, en hengervekt på 3,5 tonn, firehjulsdrift, 0-100 km/t på under 5 sekunder ‒ og en megafrunk som rommer 400 liter.

Amerikanske pickuper er bygd for tøffe oppgaver, og den elektriske pickupkjempen har blant annet et understell forsterket med metallplater for å beskytte batteri og motor. Batterikassen er også vanntett og beskyttet av et støtabsorberende materiale.

Det er også et nærmere 100 kWh stort batteri som åpner for rekkevidder over 400 kilometer, og hurtiglading som fyller det svære batteriet fra 15 til 80 prosent på 39 minutter.

Så det er kanskje ikke så rart at Ford F-150 Lightning også skapte rabalder i Norge, og faktisk så mye at Ford var villig til å vike på strategien. For ja, Norge skulle få noen slike de og.

Nå er den aller første bilen overlevert kunden ‒ til en som vet hva det handler om både når det kommer til pickuper og USA.

– Endelig slipper vi å kjøre to biler for å få med oss to tenåringsbarn, kone og all bagasjen til hytta i Trysil. Dette er en drømmebil for oss som elsker USA og Texas, sier Dag Ødegaard.

‒ Spesielt det at den har fem seter gjør at vi endelig får råd til å kjøpe oss en skikkelig familiepickup som attpåtil er helelektrisk og proppfull av ny teknologi. Den er helt rå – både på komfort, plass og å kjøre, sier en stolt eier.

Like stolt var Ford Norge, som på få år har blitt en viktig sparringspartner for Ford sentralt når de skal utvikle elbiler.

– Dette er en merkedag for Ford i Norge, sier administrerende direktør i Ford Motor Norge, Per Gunnar Berg.

‒ Som første land utenfor Amerika får vi muligheten til å levere ut en av de mest omtalte elektriske bilene i verden de siste årene. Vi ser fram til å gi full gass for å gi enda flere nordmenn muligheten til å oppleve en helelektrisk bil ulikt alt annet som tilbys i Norge. Den er både større, sterkere og råere enn det meste du finner på det norske markedet, og er like god som familiebil som til arbeid.

Dette er altså startskuddet, og nå dras pluggen og leveringene skal skyte fart de neste ukene og månedene.

‒ Vi er rigget for å få disse bilene raskt ut til kunde, denne er det mange som gleder seg til, sier administrerende direktør i RøhneSelmer, Kjetil Hagestande, som samtidig oppfordrer alle til å ta en tur innom og prøvekjøre den unike pickupen.

‒ Siden det ble klart at denne kom til Norge, og spesielt etter at vi fikk biler for prøvekjøring, har interessen for denne unike 5-seters helelektriske pickupen vært stor.

Fra venstre: Per Gunnar Berg, Dag Ødegaard, Angela Taliaferro og Kjetil Hagestande.

Vi nente at den første og historiske kunden er en skikkelig USA-ekspert, og han har både en kone fra Texas og eier av BBQ Shop, en spesialbutikk som selger amerikansk grill- og barbecue-utstyr. Dermed har det blitt mange turer over den store dammen.

Der har han selvsagt sett Fords F-serie med pickuper, en av verdens aller mest populære biler.

– Jeg var sannsynligvis også en av de første i Norge som prøvekjørte F-150 Lightning, og var helfrelst fra første øyeblikk, sier Dag.

‒ Plassen er helt utrolig. Selv i baksetet sitter sønnen min på 2 meter godt. Jeg liker også følelsen av at den er så stor og trygg samtidig som den er sprek og like enkel å kjøre som en langt mindre bil. Det er en grunn til at dette i en årrekke har vært verdens mest solgte pickup.

Det var en enorm interesse da Ford over i USA kunne annonsere at de også skulle eksportere pickupen, og nevnte da Norge spesielt. Det fikk nordmenn med seg, og dermed var det gjort. Ford Norge måtte stoppe mulighetene for å bestille en slik etter kort tid.

Men alt håp er ikke over. Nå melder de at det kommer noen få ekstra biler i løpet av 2. kvartalet, så er du rask har du fortsatt en mulighet til å få deg en splitter ny Lightning.

– Bare den siste måneden har vi fått en rekke nye henvendelser. Det sier sitt om den ekstremt sterke posisjonen F-150 Lightning har fått på relativt kort tid, både i Norge, men også ellers i verden, sier Per Gunnar Berg.

Og skal vi måle ut av smilet til Norges første eier av Ford F-150 Lightning og hans bedre halvdel, kommer ikke kundene til å angre.

Les også:

Debatt