Denne får deg til å lengte litt ekstra etter sommeren. (Fotos: Mercedes)

Sommeren kaller ‒ Mercedes CLE Cabriolet klar for bestilling

For mange gjør snø og iskalde temperaturer savnet etter sommeren ekstra stort, så hva med å korte ned ventetiden med å bestille en kabriolet? For eksempel den nye CLE-utgaven.


I fjor sommer kunne Mercedes lokke med en helt ny CLE, altså denne modellen som er frekk nok til å plukke det beste både fra C- og E-klassen. For ja, det er de bilene den skal erstatte. Nye CLE er 4,85 meter lang, og med en stor akselavstand bør det ikke stå på den innvendige plassen.

Fra start av viste stjernemerket fram to skikkelige lokkeduer, nemlig en linjelekker coupé og en toppløs kabriolet, og la raskt til at det kun var den førstnevnte som skulle være klar allerede i 2023.

Det betyr at den toppløse, CLE Cabriolet, pent måtte stille seg i køen og vente. Mercedes sa at denne skulle være klar neste sommer, altså til årets sommer. Og de holder løftet.

For bare uker etter at Mercedes Norge har åpnet salget for et nytt attraktivt medlem i CLE-familien, nemlig AMG 53 4Matic+ Coupé med 449 hk, er det duket for kabrioleten.

Mer eksakt heter modellversjonen som nå er klar for bestilling CLE 4Matic Cabriolet, og ja, den er fortsatt meldt inn til landet i løpet av sommeren. Noen annet ville jo vært direkte ufint.

‒ CLE Cabriolet kombinerer komfort og eleganse på en måte som bare Mercedes-Benz kan, sier konserndirektør Thorbjørn Myrhaug i Mercedes-Benz Norge hos Bertel O. Steen.

‒ Med en rekke innovative funksjoner, er CLE like anvendelig en kjølig høstdag som på en varm sommerkveld. Vi gleder oss veldig til de første bilene kommer på norske veier i løpet av sommeren.

Fra start av er det to forskjellige varianter som kan bestilles, en CLE 300 med 258 hk og en CLE 450 med 381 hk. Bakerst er det 385 liter tilgjengelig, men når taket droppes ned i bagasjerommet krymper dette til 295 liter. Det er også mulig å felle baksetene ned i en 60:40-deling for de som trenger mer plass.

For nordmenn som ikke er så veldig bortskjemt med Syden-temperaturer på sommeren er noe som heter Aircap en smart løsning, for dette elektrisk vindavviser. I tillegg hjelper også et luftskjerf kalt Airscarf til, og denne sørger for varmluft fra hodestøttene slik at det hele blir enda mer behagelig for de i forsetene.

Begge løsningene er standard, og luftlokket fungerer også for de to bak. Her består løsningen av to elementer, en vindavviser over frontruten som styrer luftstrømmen over passasjerenes hoder og en vindavviser bak hodestøttene som reduserer turbulens mer effektivt, forklarer Mercedes.

Begge de smarte tingene aktiveres enkelt vis et tastetrykk.

Selve stofftaket som gjør at en CLE Cabriolet faktisk er mulig å bruke hele året kan fås i tre forskjellige farger, svart, rød og grå. Taket har ifølge Mercedes flere lag med omfattende isolasjon som legger grunnlaget for best mulig termisk komfort i alle sesonger, i tillegg til å redusere støy.

Det er ikke den raskeste åpne- og lukkemekanismen vi har sett, men 20 sekunder på å åpne og lukke har vel alle tid til. Og det er mulig i hastigheter opp til 60 km/t.

Tyskerne forklarer at taket drives utelukkende av elektrisitet, noe som også gjør at både åpning og lukking er enda stillere enn tidligere.

Men det er mer.

De som har satt baken ned i et skinnsete når sola gløder vet at disse kan bli veldig varme, og Mercedes har kontret dette med å utstyre de valgfrie skinnsetene med et spesielt belegg som reflekterer solstrålene. Resultatet skal være et skinn som blir opptil 12 grader kjøligere i direkte sollys enn ubehandlet standardlær.

Selv med taket oppe, blir interiøret mindre oppvarmet takket være setetrekkene, melder det tyske merket.

For de som frykter for at eventuell vindstøy skal sluke musikken er det også en løsning, for alle CLE-utgavene har spesielle forseter som er mulig å kombinere med et Burmester-anlegg som byr på høyttalere i høyde med hodestøttene. Totalt byr denne lyd-løsningen på 17 høyttalere og ting som Dolby Atmos og Spatial Audio.

Selvsagt byr også CLE Cabriolet på alt det andre som Coupé-søsteren har å tilby, og her er litt teknisk data rundt de to versjonene av kabrioletutgaven:

Det er altså åpnet for bestilling, og trøsten er at den toppløse utgaven er langt billigere enn AMG-utgaven til drøyt halvannen million som det ble åpnet for tidligere i februar.

Men du må likevel ut med godt over millionen, så da er det kanskje greit at du har noen måneder på å spare før sommeren nok en gang er her.

Priser før levering:

  • Mercedes CLE 300 4Matic Cabriolet: 1.232.000 kroner
  • Mercedes CLE 450 4Matic Cabriolet: 1.487.000 kroner
Her er bilder av bilen som kaller på sommeren, Mercedes CLE Cabriolet:

Bildeserie
Debatt