De som husker veldig godt minnes hvordan elbilene var før Tesla dukket opp både med en sportslig sak og ikke minst en «vanlig» sedan, og elbiler som norske Think var nær sagt en eske med fire hjul. Svært lite plass og elendig rekkevidde var da heller ingen suksessoppskrift.
For 20 år siden ble det kun registrert drøyt 100 elbiler her i Norge, men spoler vi 10 år tilbake så finner vi den store skillelinjen for elbiler i Norge.
Denne versjonen fikk navnet Soul Electric, og ble raskt favoritt i et land som så etter biler som kunne ta de inn i den helelektriske tiden. Faktisk så mye at da årets bil-pris i Norge i regi av blant andre Dagbladet skulle deles ut i 2015, ble det overraskende nok denne elbilen.
Det skapte selvsagt sjokkbølger i bilverden, og Dagbladets daværende motorekspert Rune Nesheim, nå journalist i Elbilforeningen, husker det godt.
‒ Mye for pengene har alltid vært viktig for folk flest og Kia var tidlig på ballen med elbiler, sier han.
‒ Den ga mye plass, utstyr og rekkevidde for pengene. For ni år siden var drøyt 20 mil bra. Det forteller litt om den rivende utviklingen vi bare har sett starten på, sier mannen som vet hva han snakker om. Nesheim tester nemlig til daglig elektriske biler for Elbilforeningen.
Man kan si mye om hvorfor Norge ble det globale elbil-lokomotivet, men det er umulig å komme utenom incentivene som lokket. Blant disse var momsfrie biler og gratis passeringer i bommene. Det lokket mange, spesielt i de større byene.
Les også:
- «Vinterbilen» Lotus Emeya nærmer seg
- Nio gir norsk gass rundt batteribytte-stasjoner
- Mercedes G-klasse feirer kjærligheten