De som husker veldig godt minnes hvordan elbilene var før Tesla dukket opp både med en sportslig sak og ikke minst en «vanlig» sedan, og elbiler som norske Think var nær sagt en eske med fire hjul. Svært lite plass og elendig rekkevidde var da heller ingen suksessoppskrift.
For 20 år siden ble det kun registrert drøyt 100 elbiler her i Norge, men spoler vi 10 år tilbake så finner vi den store skillelinjen for elbiler i Norge.
Da, i 2014, introduserte også Kia en Soul som hadde elektrisk drivverk. Bilen som skiller seg ut rent designmessig ble introdusert i 2008, men det koreanske merket så raskt at den også passet som en ren elbil.
Denne versjonen fikk navnet Soul Electric, og ble raskt favoritt i et land som så etter biler som kunne ta de inn i den helelektriske tiden. Faktisk så mye at da årets bil-pris i Norge i regi av blant andre Dagbladet skulle deles ut i 2015, ble det overraskende nok denne elbilen.
Det skapte selvsagt sjokkbølger i bilverden, og Dagbladets daværende motorekspert Rune Nesheim, nå journalist i Elbilforeningen, husker det godt.
‒ Mye for pengene har alltid vært viktig for folk flest og Kia var tidlig på ballen med elbiler, sier han.
‒ Den ga mye plass, utstyr og rekkevidde for pengene. For ni år siden var drøyt 20 mil bra. Det forteller litt om den rivende utviklingen vi bare har sett starten på, sier mannen som vet hva han snakker om. Nesheim tester nemlig til daglig elektriske biler for Elbilforeningen.
Man kan si mye om hvorfor Norge ble det globale elbil-lokomotivet, men det er umulig å komme utenom incentivene som lokket. Blant disse var momsfrie biler og gratis passeringer i bommene. Det lokket mange, spesielt i de større byene.
Men Norge viste også at det var mulig å klare seg med en elbil, selv med rekkevidder på 200 kilometer, og dermed bestemte bilprodusentene seg for å satse for fullt.
Dermed er en elbil som Soul faktisk en av de store grunnene til at vi nå står midt i en voldsom elbil-boom.
Siden 2014 har det kommet til hele 23.000 helelektriske Soul-biler i Norge, og bilen var i en periode så populær at Kia Norge måtte ut i Europa for å importere biler for å dekke etterspørselen. Det var rett og slett ikke mulig å skaffe nok biler.
‒ På tiden da den første elektriske Soulen kom var det egentlig nesten bare en langt dyrere Tesla S som var et reelt alternativ for norske elbilkjøpere, forklarer Christian Lagaard, kommunikasjonssjef i Kia Bil Norge.
‒ Mange valgte da Soul som en god og romslig elektrisk bil nummer to. Dagens elektriske Soul er en fin familiebil med god rekkevidde og plass. Den har fungert fint for veldig mange, og er i dag bil nummer en for mange. Ikke alle tenker på at Kia er en av dem som har drevet lengst med elbil i Norge, men det har vi altså.
Bilen har i løpet av 10 år gått gjennom store endringer, både teknologisk og designmessig. Men det viktigste, særpreget, har den fortsatt.
Dagens utgave fikk seg en oppdatering så sent som i 2023, og rekkevidden er langt over doblet i forhold til den som stakk av med prisen i 2015. WLTP lyder på 453 kilometer, og en av grunnene til det er bilens lave forbruk.
Men tiden har løpt fra Soul, for som vi vet skjer det enormt mye i elbilverden. Kia har for eksempel en EV3 på gang, og denne fyller tomrommet etter bilen.
Kia Norge har nå bare noen få eSoul igjen, og i løpet av noen måneder er det helt slutt for den viktige elbilen. Da blir den elektriske sjelen en bit av elbilhistorien, sier administrerende direktør Simona Trombetta.
‒ For dem som har jobbet lenge i Kia har denne bilen en helt spesiell
standing. Den var denne som også har vært med å bygge opp kunnskapen og troen på elektriske biler blant de ansatte i Kia og i Bertel O. Steen, sier hun.
‒ Sånn sett er det jo litt spesielt at den aller siste elektriske Soulen kommer til å forlate salgsgulvet i løpet av de neste månedene i året da Kia feirer 30 år i Norge, forklarer Kia-sjefen, som til tross for at hun kun har vært i jobben noen måneder raskt skjønte Souls spesielle plass i hjertet til alle som jobber med Kia.
Nå kjører altså Kia Soul inn i solnedgangen, og på samme tid takker en del av elbilenes sjel av.
Les også: