Europa-favoritten blir ny

Dacia har klar en ny utgave av råbillige Sandero, og den er nå en ganske så moderne bil. Men for oss nordmenn er det bare et lite problem.


Det er nok ganske mange nordmenn som ikke vet hva Dacia er for noe, for det kryr ikke akkurat av slike biler på norske veier.

Dette er et rumensk merke som ble kjøpt opp av Renault tilbake i 1999, og hvor det moderne tidsregningen startet opp i 2005. Da ga Renault like godt bort modellen Logan til Dacia, og merket entret den europeiske scenen med en nybil til prisen for en brukt en.

Siden har de utvidet med bybilen Sandero og en litt mer høyreist Sandero Stepway, samt SUV-modellen som mange nordmenn også kjenner ‒ Dacia Duster. Deretter har det kommet til biler over stort sett hele registrert, og merket tilbyr nå også stasjonsvogner, flerbruksbiler, varebiler, ja, så vel pickuper, og er et komplett bilmerke.

Litt flåsete sagt har Dacia vært en slags annenrangs Renault på billigsalg, men vi skriver har. For Renault-gruppen har for lengst dreid om strategien for billig-merket, for salget har vært overraskende godt.

Dette kommer helt klart til syne når de nå lanserer en ny generasjon Sandero, som er blitt ny fra utsiden til innsiden. Her snakker vi om en modell som er solgt i over 2 millioner utgaver, og Renault akter ikke å undervurdere viktigheten av denne.

Sandero har da også fått innpass på Renaults moderne CMF-plattform, noe som betyr at den er basert på den samme plattformen som Europas aller mest populære bil ‒ Renault Clio. Så ja, Clio og Sandero er nå søstre.

Den har også fått nye linjer som gjør at de ligner bittelitt mer på Clio, noe som betyr et enda litt mer sportslig design med renere linjer. Bilen har også vokst til 4,08 meter, mens bagasjerommet for den mest populære utgaven kalt Sandero Stepway nå lyder på 328 liter.

Innpass på CMF-plattformen brøyter vei for moderne teknologi og hjelpemidler, og Sandero som har en startpris på kun rett i overkant av 100.000 kroner i europeiske markeder tilbyr nå ting som nødbrems, blindsonevarsler, parkeringsassistent, 6 kollisjonsputer, ja, til og med en 8-tommers berøringsskjerm på innsiden og trådløs støtte for både Apple CarPlay og Android Auto.

For å holde prisene nede er ikke Sandero utstyrt med det de verste motorene, men så er dette jo en bybil. Innstegsmodellen har en motor på 65 hk og manuelle gir, men de har også en utgave på 90 hk som kommer med automatgir.

Den nye Sandero kunne altså vært et aldri så lite kupp for nordmenn, spesielt den med automatgir er jo en hendig bil, men det er som sagt et lite problem.

Dacia Norge tar kun inn SUV-modellen Duster, så den nye Sandero må i så fall importeres selv. Og dermed er den lite aktuell.

Men vi kan jo alltids håpe at den nye og moderne Sandero åpner døren inn til gamlelandet, for som denne saken viser er det fortsatt veldig mange som har planer om å kjøpe en ny bil som ikke er helelektrisk.

Og en ny og særs billig bybil som Sandero kunne sikkert mange tenke seg.

Her er flere bilder av den nye generasjonen av den lille europeiske favoritten, og Sandero Stepway er den litt mer høyreiste utgaven av de to:

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter