Nybiler til over en halv million skremmer ikke nordmenn

Den dyreste versjonen av nylig lanserte Volkswagen ID.4 runder akkurat 500.000 kroner, men skal vi tro en ny undersøkelse er ikke dette et stort problem.


Det største problemet til bilprodusentene som ønsker å bidra til en mer miljøvennlig verden med elbiler, er kostandene rundt disse.

De blir rett og slett for dyre å produsere, og spesielt midt i en koronapandemi med usikre tider blir dette et stort problem.

Selv verdens største elbilmerke, Tesla, innser dette. Sjefen sjøl, Elon Musk, sier at den store drømmen for dem er billige elbiler, men at det rett og slett ikke er mulig i dag.

Grunnen er selvsagt batteripakkene som disse trenger, og den foreløpig billigste Teslaen er Model 3 som starter på 430.900 kroner.

Det er ikke akkurat en folkelig pris, og da må vi også huske på at norske elbiler er avgiftsfrie. Så i utlandet er elbiler enda dyrere i forhold til bensin- og dieselbiler.

Men Norge er jo annerledeslandet, og her hjemme blir faktisk ikke elbiler spesielt mer dyrere enn de med eksosrør. Grunnen er generelt høye bilavgifter, slik at forskjellen nærmest nulles ut.

I tillegg tjener også nordmenn generelt mer enn de fleste andre, og at mange her på berget har råd til ganske så dyre elbiler viser salgsstatistikken med all klarhet.

Den bilen som topper registreringsstatistikken til OFV etter årets første åtte måneder er nemlig den luksuriøse elbilen Audi e-tron, en bil som har en startpris på 600.000 kroner. Det er registrert 7.148 slike elbiler i Norge til og med august, og nordmenn har altså brukt nærmere 5 milliarder kroner på å kjøpe e-tron ‒ ja, ganske ufattelig.

Så at en ny elbilmodell som ID.4 starter på 426.900 kroner bør kanskje ikke bekymre Volkswagen Norge nevneverdig, og en ny undersøkelse viser da også at nordmenn er klar til å øse ut penger på en ny bil.

YouGov har gjennomført en stor bilundersøkelse for Amedia Marked, og den viser at hele 26 prosent av de som planlegger å kjøpe seg en nybil er villig til å bruke 500.000 kroner.

9 prosent har planer om å kjøpe bil til over 700.000 kroner, mens nær halvparten (49 prosent) sier at ser for seg en nybil i prisklassen mellom 300.000 og 499.000 kroner.

25 prosent av de spurte svarer at de har planer om å skaffe seg en nybil, enten via kjøp eller leasing, 20 prosent vil gå for en inntil tre år gammel bruktbil, 13 prosent for en mellom 3 og 5 år, mens kun 11 prosent sier at de skal kjøpe en bruktbil over 5 år.

Undersøkelsen tar også tempen på hvilke biltyper de forskjellige vil kjøpe, og svarene her er litt uventet.

For det er «kun» 40 prosent som svarer at det blir en elbil, noe som er langt færre enn det faktiske nybilkjøpet i år. Så langt i 2020 utgjør elbilene nemlig 48,4 prosent av nybilregistreringene, og i august hadde disse hele 52,8 prosent markedsandel.

Amedia-undersøkelsen viser videre at 20 prosent vil velge hybrid, 13,4 prosent skal gå for bensin og 12,6 prosent diesel. Det er kun 14 prosent som svarer «vet ikke», så YouGov har åpenbart truffet på bilinteresserte og kyndige respondenter.

Enda mer interessant blir disse tallene om man deler det opp geografisk, for undersøkelsen viser at elbiler fortsatt er et lite by-fenomen.

I storbyområder svarer 49 prosent at den neste bilen blir en elbil, mens 26 prosent svarer at det blir en hybrid.

I områder med færre enn 5.000 innbyggere er det ganske så annerledes, og her svarer kun 31 prosent at de skal kjøpe en elbil og 22 prosent svarer hybrid.

Dette er tall som bør interessere både politikere, importører og selvsagt bilselgere.

‒ Det er her veldig viktig å notere seg at preferansene til nordmenn er ulike, ikke minst i forhold til om de bor i storbyer eller på landet. Nordmenn er ulike, også sett i sammenheng med hvor de bor. Det er store lokale forskjeller – og slikt er viktig å vite for de som skal markedsføre samt selge biler, sier Pål Yngve Ødegård i Amedia Marked.

Og selv om en av fire sier at de gjerne bruker en halv million kroner på en nybil, viser også undersøkelsen at det viktigste fortsatt er det økonomiske aspektet.

Rekkevidde kommer kanskje ikke overraskende på 2. plass, avgifter på 3. plass, og til slutt bompenger ‒ som jo elbilene også må betale i dag.

Til slutt har også bilundersøkelsen tatt tak i spørsmålet om hvilke bilmodell folket har planer om å kjøpe, og her er det ingen overraskelser.

Toyota troner øverst på ønskelisten, etterfulgt av Volkswagen og Audi, mens Volvo og BMW deler 4. plassen.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter