- Annonse -
HjemElbilerDenne har «kun» 1.000 hk når den er i rekkevidde-modus

Denne har «kun» 1.000 hk når den er i rekkevidde-modus

Lotus Evija lader opp til den eksklusive bilutstillingen Salon Prive Concours d’Elegance ved å lufte seg rundt Hethel-banen, hvor bilens fem kjøremoduser testes. Se video.

Visste du at Volvo har en sprek søster i storfamilien? For ja, ærverdige Lotus er i likhet med Volvo eid av den kinesiske Geely-gruppen som satser knallhardt på elbiler.

- Annonse -

Takket være Volvo har Geely-familien allerede økt med to nye bilmerker, Polestar og Lynk & Co. Begge merkene er delvis svensk, og begge vil være mest mulig unge, hippe og elektrifiserte. Ja, akkurat som Volvo selv.

Men den kuleste i familie blir de ikke.

Det er Lotus, aller mest kjent for en hvit Esprit som kunne kjøre under vann i James Bond-filmen «Spionen som elsket meg». Den bilen var og er muligens fortsatt eid av Tesla-sjef Elon Musk.

Og Lotus slår også følge med Tesla inn i den elektriske tiden, for Geely har for lengst sett hvilket potensial en liten sportsbil med en helelektrisk drivlinje har.

- Annonse -

Det er ikke småtterier Lotus akter å komme med, for Evija kommer til å blåse det aller meste av banen. Da hjelper det selvsagt å ha en bøtte med erfaring fra formel 1, og målet med Evija er da også å smelte sammen motorsport og vanlige gatebiler i en vanvittig elbil.

De hever like godt lista høyest mulig, og slår til med en bil som huser 2.000 elektriske hester og et dreiemoment på 1.700 Nm.

Det kanskje minst ekstreme er faktisk 0-100 km/t, som Lotus opplyser går under 3 sekunder. Men derfra skyter Evija bare mer og mer fart.

100-200 km/t går også på under 3 sekunder, mens 200-300 km/t går på under 4 sekunder. Det er ganske så sjukt.

- Annonse -

0-300 km/t er kanskje det aller mest imponerende, og her viser Evija at den faktisk er en ganske så unik hyperbil. Den skal bruke under 9 sekunder, og det er lynraskt. En Koenigsegg Regera bruker for eksempel 10,9 sekunder, og her snakker vi altså om en av historiens desidert raskeste biler.

Toppfarten er satt til over 340 km/t, eller «over 200 mph» som Lotus sier.

Og litt artig, med 2.000 hk har Evija mer hk på et hjul enn det noen av de andre serieproduserte bilene til Lotus har under panseret.

Batteriet er på 70 kWh, og den skal klare å rulle 400 kilometer på en lading om du er forsiktig på gassfoten.

Og det vil gjerne Lotus at du også er, for de utvikler en bil som skal passe like godt i byen som på racerbanen. Det viser også de fem kjøremodusene Evija kan by på.

  • Range sørger for at bilen tar vare på mest mulig strøm, og skrur effekten ned til «kun» 1.000 hk og 800 Nm. Modusen svitsjer også Evija fra firehjulstrekk til bakhjulstrekk, og bruker et avansert og intelligent  kraftoverføringssystem for å dra ut flest mulig kilometer av batteriet.
  • City gir mer kontroll i sakte fart, og reduserer blant annet de regenerende bremsene.
  • Tour sørger selv for bytte mellom to- og firehjulstrekk, og kan by på 1.400 hk.
  • Sport høyner selvsagt nivået, og nå er det 1.700 hk og 1.700 Nm koblet til stabilitetskontrollen som sørger for å øke grepet ytterligere.
  • Track er den villeste og den som Evija nok trives aller best i, for her er alle de 2.000 hestene klare til innsats.

Hvordan alt dette fungerer forklarer mer enn gjerne Gavan Kershaw, en av direktørene hos Lotus.

Her lufter han den kommende superbilen på Hethel-banen i Storbritannia før den setter kurs for Concours d’Elegance, og han rekker også å gi deg en liten innføring i kjøremodusene.

Husk at du kan klikke på CC-knappen nede til høyre i videobildet for engelsk undertekst.

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Dette er en Huracán som trives like godt på grusen som på asfalten. (Fotos: Lamborghini)

Lamborghinis terrengdyr har 610 hk

Etter å ha pirret folket med flere smaksprøver, avslører endelig Lamborghini hva Huracán Sterrato faktisk byr på. Så hvordan maksimaliserer...
Nye BMW M2 har ikke kommet, men det stopper ikke tyskerne fra å vise fram en pimpet utgave. (Fotos: BMW)

BMW pimper opp M2-modellen

Om du ikke er helt fornøyd med en standard M2, viser nå tyskerne fram en utgave pimpet med nye...
Den usedvanlig ville Koenigsegg Jesko er kåret til årets hyperbil av Top Gear. (Foto: Koenigsegg)

Top Gear har valgt sine favoritter

Det handler faktisk ikke bare om superbiler når Top Gear deler ut sine priser for 2022, men disse dominerer...
Julenissen låner mer enn gjerne ut Rudolf og sleden, og det bør også få reinsdyret i toppform til årets største dag, 24. desember. (Fotos: Uber)

Nå kan reinsdyr-slede bestilles fra Uber

Finland har rappet til seg julenissen, så det skulle det nesten bare mangle at det også blir mulig å...
Model Y har fått et forsprang på Volkswagen ID.4 i kampen om å bli årets mest populære nybil. (Fotos: Tesla)

Model Y rykket fra på bestselgerlisten

Teslas klart mest populære bil gjorde et rykk i november som selv Therese Johaug hadde vært stolt av. Kampen om...
Ford Europa viser nå fram nok en ny Ranger-utgave, og denne gang handler det om den mest luksuriøse utgaven noensinne. (Fotos: Ford)

Viser ny toppmodell av Ranger

Det er på vei en ny luksusutgave av kommende Ford Ranger kalt Platinum. For et par uker siden kunne Ford...
Mange fotgjengere omkom i november, så både de myke og harde trafikantene må være ekstra oppmerksomme i den mørke tiden vi er inne i. (Foto: Knut Opeide, Statens vegvesen)

Antall omkomne skjøt i været

Over tre ganger så mange mistet livet i trafikken i november målt mot samme måned i fjor. Det deprimerende trenden...
Dette er verdens første autonome byferge, og den bygges av tre norske selskap. (Foto: Torghatten)

Norge bygger verdens første selvkjørende byferge

Framtiden er ikke bare utslippsfri ‒ den er også førerløs. Og ja, det inkluderer det våte elementet, og der...
Mercedes kan åpne verdens aller første parkeringshus som også tillater kommersiell automatisk parkering. (Fotos: Mercedes)

Verdens første selvparkering godkjent

Mercedes, er nær sagt, som vanlig først ute, og denne gang handler det om selvparkerende biler. For drøyt to år...
Opel Astra kommer også som en helelektrisk utgave, og det gjelder både den vanlige kompaktmodellen og stasjonsvognutgaven. (Fotos: Opel)

Astra blir første helelektriske tyske stasjonsvogn

Blitz-merket slår til med to elbilutgaver av Astra, og det inkluderer en helelektrisk stasjonsvogn. Det står skrevet i stein, eller...
Det blir nye avgifter på elbilen, inkludert moms og vektavgift. (Foto: NAF)

Regjeringen klasker to store avgifter på elbilen

Det blir både moms og vektavgift på nye elbiler fra 2023. Bilaktører som NAF og Norsk elbilforening satte sin lit...
Audi viser fram to nye RS-utgaver, og dette er virkelig krutt. (Fotos: Audi)

Tidenes sterkeste Audi RS 6 og RS 7

Oh yeah, enda mer krefter for Audis potente RS 6 Avant og RS 7 Sportback. Hvor skal det ende for...
Norsk vintervær spiser rekkevidde ut av elbilen, og da er det smart å ta et grep før kjøreturen. (Foto: NAF/Motor)

Vær smart og forvarm elbilen

Den kalde tiden er over oss, og for de som kjører elbiler er rådet enkelt ‒ forvarm. Da NAF testet...
En elektrifisering av transporten betyr langt mer enn kun å lade opp elbilene. (Fotos: Volkswagen)

En elektrifisert transport vil sende kraftforbruket til værs

Miljødepartementet har regnet på hva energiforbruket blir om transporten elektrifiseres. Og det korte svaret er: Skyhøyt. I vår kimet alarmklokkene....
Lexus’ aller eldste modell, LS, blir nå enda mer moderne. (Fotos: Lexus)

Lexus’ flaggskip er digitalisert

2023-utgaven av LS-modellen får en haug med nye digitale funksjoner, inkludert mulighet for å fjernstyre avisingen av frontruta. Den aller...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her