Ferrari med en modifisert Portofino

Den steilende hesten har brukt korona-karantenen til å sette sammen en ny Portofino, og resultatet er en enda raskere og imponerende coupé-kabriolet.


Hva gjør man om man har en særs imponerende sportsbil, endog en som har dratt inn en tung pris for sine lette løsninger, og har mye tid til overs?

Jo, man lager den enda bedre.

Ferrari måtte stenge ned sine lokaler da covid-19 herjet som verst i utsatte Italia, men produksjonsstopp betydde ikke full stopp.

De gikk løs på raske og elegante Portofino, kåret til den mest innovative bilen av selskapet Altair for sine løsninger rundt vekt og stivhet.

Dette er en bil Ferrari avduket i 2017 som etterfølgeren til California T, og er en såkalt 2+ GT. Ja, det betyr bakseter ‒ mer eksakt to.

I tillegg til å bruke smarte løsninger som slanket vekten og øke stivheten, lagde de også bilen som en enhet i stedet for å sette den sammen med en masse forskjellige deler.

Portofino er altså noe så unikt som en coupé-kabriolet. Det er mulig du aldri har hørt det uttrykket tidligere, for det finnes kun en slik ‒ Portofino. Ferrari har laget en avtagbar hardtop som gjør at den ser ut som en ekte coupé når taket er oppe, men i løpet av 14 sekunder forandrer den seg til en ekte kabriolet. Ja, spesielt og svært så imponerende.

De tok også spranget inn i den moderne tiden med Portofino, og bilen er hypermoderne med en 10,2-tommers berøringsskjerm sentralt plassert midt i dashbordet.

Det er altså mye imponerende med Portofino, og da har vi ikke en gang nevnt motoren.

For selvsagt har Ferrari brukt verdens beste motor i denne, nemlig den 3.9-liters V8’eren som er kåret til verdens beste fire ganger på rad. I Portofino yter denne 600 hk og 760 Nm.

Men Ferrari fikk altså mye «fritid» da korona-pandemien herjet, og den brukte de blant annet på Portofino.

Ut av det hele har det kommet en modell kalt Portofino M, en «Modificata» versjon av den vakre spider-modellen.

Den modifiserte bilen er enkelt og greit enda bedre, på alle områder.

Ferrari har tatt for seg motoren, girkassen, eksosanlegget, utsiden, innsiden, kjøremodusene, ja, det aller meste. Så de mener virkelige alvor med M.

Den prisbelønte motoren yter nå 620 hk, og med en 8-trinns girkasse (7-trinn for originalmodellen) har de også finjustert dreiemomentet for hvert gir. Dette gjør at Portofino M er enda mer effektiv, både når det kommer til forbruk og krefter. En ny måte å styre dreiemomentet på gjør at de kan bruke åtte gir, og dermed bør turbomotoren uten treghet sørge for at bilen blir enda mer behagelig og morsom å kjøre.

Dette har også gjort til at de har ryddet plass til nok en kjøremodus, så denne introduserer for første gang også Race ‒ hjelp! De fire andre som det er mulig å velge mellom er Wet, Comfort, Sport og ESC-Off, sistnevnte skrur av hjelpesystemer.

Og siden vi er inne på førerassistenter, Portofino M er også mulig å få med full ADAS-pakke. Det betyr assistenter som adaptiv cruisekontroll, nødbrems, blindsonevarsler, filbyttevarsler, skiltgjenkjenning, surround-sikt og varsel for kryssende trafikk bak. Så ja, den er som en hvilken som helst moderne bil.

De har også justert på designet slik at den takler luftdraget enda bedre, samt at de har satt inn et nytt eksosanlegg som gjør bilen mer effektiv og som gir enda råere lyd. Det liker jo vi (men kanskje ikke naboene).

Innsiden er nesten like vakker som utsiden, og Ferrari har gått for et todelt dashbord som funker veldig godt.

Fortsatt er den 10,25-tommers skjermen sentral, men de har ikke glemt sidepassasjeren. Denne kan følge med på navigering, fart og andre ting via en 7-tommers skjerm som er ekstrautstyr, noe som kanskje er greit å argumentere med når den bedre halvdel skal overtales til å kjøpe en Portofino M.

Og ja, selvsagt er turtelleren analog og sentral plassert midt i siktelinjen til den bak rattet.

Ferrari har tatt de på innsiden så seriøst at de har hatt en egen avdeling for å utvikle setene, som også byr på nakkevarme. Jepp, dermed faller argumentet mot å kjøpe en kabriolet her i kalde Norge.

Nye Ferrari Portofino M klarer 0-100 km/t på 3,45 sekunder, 0-200 km/t på 9,8 sekunder, og det er mulig å kjøre denne i over 320 km/t.

Og sa vi at den er vakker?

Les også:

Les mer om:

Nyheter