Nå har salget åpnet for Norges mest populære bil

Det er ingen over og ingen ved siden av. Volkswagen Golf er Norges aller mest populære bil, og nå kommer den i 8. generasjon. Salget har startet, og det er nå mulig å velge mellom fire versjoner.


Volkswagen introduserte arvtakeren til Bobla i 1974, og det ble raskt klart at tyskerne hadde truffet usedvanlig bra med den lille bilen med plass til fem personer.

Siden har bilen ble verdens nest mest populære, og kun Toyota Corolla er solgt i flere eksemplarer enn Golfen ‒ som for lengst har rundet 35 millioner biler.

Også her hjemme ble Golfen en skikkelig favoritt, og modellen har faktisk toppet bestselgerlisten hele 18 ganger. Totalt er det solgt mer enn 270.000 Golfer i Norge, noe som gjør den til tidenes mestselgende modell i vårt kongerike.

Så til tross for at mye handler om elbiler i dag er det svære greier når Volkswagen Norge åpner for bestillinger av en helt ny generasjon, noe de nå har gjort.

– Golf 8 er den nye målestokken på innovasjon, og definerer den nye premiummodellen for folk flest i dette segmentet, sier Harald Edvardsen-Eibak, direktør for Volkswagen i Norge.

– Vi vet mange har ventet særlig på nye Golf GTE, og nå har vi åpnet for bestilling av den, GTI og flere spennende modeller.

Den nye innstegsmodellen heter Golf 110 eTSI, og har fått en startpris på 343.700 kroner. Her snakker vi om en bil med 110 hk, 200 Nm dreiemoment og en DSG automatkasse. Dette gjør at den klarer 0-100 km/t på 9,9 sekunder, og kan trekke henger på 1.300 kilo. Forbruket er oppgitt til 0,52 liter på mila.

Modellversjonen er ganske godt utstyrt med blant annet «Front Assist» med nødbremsfunksjon, prediktiv cruisekontroll, «Lane Assist» og LED-frontlykter, 3-soners klimaanlegg og «Innovision Cockpit» med digitale instrumenter som standard.

‒ Den nye inngangsmodellen i Golf-familien er en sprek og velutstyrt premiumbil. Med priser fra 343.700 kroer eks. frakt- og leveringsomkostninger, blir den et meget attraktivt alternativ for de som foretrekker eller er avhengig av en effektiv forbrenningsmotor, påpeker Edvardsen-Eibak.

Her er bilder av Golf 1.5 eTSI:

Volkswagen byr selvsagt også på noen hybridversjoner av Golf 8, mer eksakt to versjoner fra start av. Begge byr på et batteri på 13 kWh, noe som åpner for en ganske gode elektriske rekkevidder.

Style eHybrid kan by på 204 hk og 350 Nm og en elektrisk rekkevidde på inntil 71 kilometer, mens Golf GTE eHybrid har 245 hk og 400 Nm og en elektrisk rekkevidde på inntil 52 kilometer. Begge har også en smart forhåndsklimatisering gjennom appen «We Connect», og har en tillatt hengervekt på 1.500 kilo.

– De nye eHybrid-modellene er sportslige bensinbiler og elbiler i ett. De gjør de mulig å kjøre helelektrisk i hverdagen, samtidig som du får ytelser som ligger nær GTI-nivå. Og med en ladbar hybrid slipper du bekymringer for rekkevidden, sier Edvardsen-Eibak.

Golf Style eHybrid har en utgangspris på 423 700 kroner, mens GTE eHybrid starter på 467.200 kroner.

Her er bilder av Golf eHybrid:

Men Volkswagen har selvsagt ikke glemt selve ikonet, Golf GTI.

Denne får en 2-liters motor med 245 hk og 370 Nm, noe som gjør den i stand til å sprinte opp til 100 km/t på 6,2 sekunder. Toppfarten lyder på 250 km/t, og her er prisen satt til 475.500 kroner.

Det er nå mulig å bestille alle de fire versjonene i Norge, og Volkswagen opplyser at leveringene av Golf 8 starter til høsten.

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter