Muskelbunten av en stasjonsvogn nærmer seg

Peugeot kliner til med sin sterkeste serieproduserte bil noensinne ‒ og den kommer også som en stasjonsvogn.


Løvenes konge. Du kjenner han kanskje som Simba fra Disney-universet, men det finnes også en slik på fire hjul.

Løve-merket Peugeot har nemlig på gang en muskuløs hybrid kalt 508 PSE, eller 508 Peugeot Sport Engineered om du vil.

Denne pirret de med under bilmessa i Genève i fjor, og halvannet år senere har den selvsagt tatt nye steg inn mot serieproduksjonen.

Bilen er intet mindre enn den sterkeste Peugeot noensinne har satt inn i serieproduksjon, og det er all grunn til å heve øyebrynet.

For vi snakker altså om merket som har dominert rally-VM i en årrekke, og bak disse bilene står nettopp Peugeot Sport.

Kunnskapen fra racing som WRC, Dakar-rallyet og langdistanse-VM skal nå inn i nye superbiler for vanlige veier med benevnelsen PSE, og rivaler som Mercedes-AMG, Audi RS og BMW M bør se opp.

Resultatet er altså en bil kalt Peugeot 508 PSE:

‒ Vi ser fram til starten på et nytt kapittel med Peugeot. 508 Peugeot Sport Engineered representerer det ypperste fra Peugeot, og fyller virkelig Peugeots slagord, Unboring the Future, sier Rune Hensel, direktør for Peugeot Norge hos Bertel O. Steen.

Og det skal litt til for at Peugeot 508 PSE blir kjedelig, for her snakker vi faktisk om en bil med tre motorer. Jepp.

Hybriden er utstyrt med en bensinmotor som leverer 200 hestekrefter, en elmotor foran med 110 hk og en elmotor bak med 113 hk. Så ja, det betyr også firehjulstrekk.

Dette er en oppskrift vi finner igjen hos den imponerende DS 9 E-Tense Plug-In Hybrid, som byr på det samme drivverket.

Det betyr at den totale systemeffekten for Peugeot 508 PSE er på 360 hk med et dreiemoment på 520 Nm, og bak rattet på en slik leverer du ungene i barnehagen i en fei.

0-100 km/t går unna på 5,2 sekunder, og nytt er at den elektriske motoren nå henger med helt opp til 190 km/t ‒ mot 135 km/t tidligere.

Den ladbare hybriden er da også ganske så bensingjerrige, og utslippet er oppgitt til pene 42 gram CO2 per kilometer. Batteriet er dog ikke det største på markedet med 11,8 kWh, og den elektriske rekkevidden er oppgitt til 42 kilometer. Ladetiden er oppgitt til 7 timer med vanlig kontakt og 8 ampere, og under 2 timer på 32 ampere veggboks.

Bagasjerom og innvendig plass generelt er uberørt av hybridløsningen.

‒ Vi tror en ladbar firehjulstrekker i denne klassen har et entusiastisk publikum og at modellen vil tiltrekke seg en del kjøreglade kunder, som også vil kjøre utslippsfritt når det passer. Denne bilen vil levere på både kjøreglede og miljøansvar, sier Hensel.

I forhold til den vanlige 508 har Peugeot tatt flere grep som skal sikre en enda bedre kjøreopplevelse. 508 PSE byr på støtdempere med tre innstillinger ‒ comfort/hybrid/sport, setene er plassert lavere, sporvidden er økt med 24 mm foran og 12 mm bak, den er 4 mm lavere og har kraftigere bremser.

508 PSE er skodd med dekk i dimensjonen 245/35-20, så den bør kunne håndtere svingene ganske så greit.

Peugeot har også gardert seg med fem kjøremoduser, så en 508 PSE bør dermed kunne passe bra til de feste situasjoner.

  • Electric: Elektrisk kjøring med en toppfart på 140 km/t og en rekkevidde på 42 kilometer.
  • Comfort: Myker opp støtdemperne for maksimal komfort.
  • Hybrid: Bilen skifter automatisk mellom motorene for å gi lavest mulig forbruk.
  • Sport: Dette er selve kjernen av bilen. 360 hk for maksimal kjøreglede. Samtidig påvirker denne modusen også styring, støtdempere og «mapping» av gasspedal med raskere gassrepons. Turbomotoren sørger også for lading slik at bilen er klar for maksimal effekt hele tiden.
  • 4WD: Prioriterer firehjulsdrift for best mulig fremkommelighet.

508 PSE byr også på en annen nyhet, nemlig en ny logo som viser at den kommer fra Peugeot Sport. Dette er tre striper i fargen kryptonitt, og designet kjenner vi igjen fra den spesielle tredelte lyssignaturen vi har sett på flere modeller.

Dette startet med 504 Coupé med sine tre skråstilte baklys, og den aller nyeste varianten kan sees på frontlysene til 208 og 2008.

Peugeot 508 PSE har også en rekke andre stylingelementer, og kryptonitt-fargen går igjen på flere detaljer.

Bilen, som også kommer som stasjonsvogn, vil tilbys i tre eksteriørfarger ‒ selenium grå, hvit perlemor og sort perle.

Løvenes konge nærmer seg altså, men den er ikke helt her riktig ennå. PSA Norge opplyser at den er ventet på det norske markedet i mars, så i likhet med Simba må den først ut på et lite eventyr før den finner veien dit den skal.

Her er flere bilder av Peugeot 508 PSE.

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter