- Annonse -
HjemNyheterMuskelbunten av en stasjonsvogn nærmer seg

Muskelbunten av en stasjonsvogn nærmer seg

Peugeot kliner til med sin sterkeste serieproduserte bil noensinne ‒ og den kommer også som en stasjonsvogn.

Løvenes konge. Du kjenner han kanskje som Simba fra Disney-universet, men det finnes også en slik på fire hjul.

- Annonse -

Løve-merket Peugeot har nemlig på gang en muskuløs hybrid kalt 508 PSE, eller 508 Peugeot Sport Engineered om du vil.

Denne pirret de med under bilmessa i Genève i fjor, og halvannet år senere har den selvsagt tatt nye steg inn mot serieproduksjonen.

Bilen er intet mindre enn den sterkeste Peugeot noensinne har satt inn i serieproduksjon, og det er all grunn til å heve øyebrynet.

For vi snakker altså om merket som har dominert rally-VM i en årrekke, og bak disse bilene står nettopp Peugeot Sport.

- Annonse -

Kunnskapen fra racing som WRC, Dakar-rallyet og langdistanse-VM skal nå inn i nye superbiler for vanlige veier med benevnelsen PSE, og rivaler som Mercedes-AMG, Audi RS og BMW M bør se opp.

Resultatet er altså en bil kalt Peugeot 508 PSE:

‒ Vi ser fram til starten på et nytt kapittel med Peugeot. 508 Peugeot Sport Engineered representerer det ypperste fra Peugeot, og fyller virkelig Peugeots slagord, Unboring the Future, sier Rune Hensel, direktør for Peugeot Norge hos Bertel O. Steen.

Og det skal litt til for at Peugeot 508 PSE blir kjedelig, for her snakker vi faktisk om en bil med tre motorer. Jepp.

- Annonse -

Hybriden er utstyrt med en bensinmotor som leverer 200 hestekrefter, en elmotor foran med 110 hk og en elmotor bak med 113 hk. Så ja, det betyr også firehjulstrekk.

Dette er en oppskrift vi finner igjen hos den imponerende DS 9 E-Tense Plug-In Hybrid, som byr på det samme drivverket.

Det betyr at den totale systemeffekten for Peugeot 508 PSE er på 360 hk med et dreiemoment på 520 Nm, og bak rattet på en slik leverer du ungene i barnehagen i en fei.

0-100 km/t går unna på 5,2 sekunder, og nytt er at den elektriske motoren nå henger med helt opp til 190 km/t ‒ mot 135 km/t tidligere.

Den ladbare hybriden er da også ganske så bensingjerrige, og utslippet er oppgitt til pene 42 gram CO2 per kilometer. Batteriet er dog ikke det største på markedet med 11,8 kWh, og den elektriske rekkevidden er oppgitt til 42 kilometer. Ladetiden er oppgitt til 7 timer med vanlig kontakt og 8 ampere, og under 2 timer på 32 ampere veggboks.

Bagasjerom og innvendig plass generelt er uberørt av hybridløsningen.

‒ Vi tror en ladbar firehjulstrekker i denne klassen har et entusiastisk publikum og at modellen vil tiltrekke seg en del kjøreglade kunder, som også vil kjøre utslippsfritt når det passer. Denne bilen vil levere på både kjøreglede og miljøansvar, sier Hensel.

I forhold til den vanlige 508 har Peugeot tatt flere grep som skal sikre en enda bedre kjøreopplevelse. 508 PSE byr på støtdempere med tre innstillinger ‒ comfort/hybrid/sport, setene er plassert lavere, sporvidden er økt med 24 mm foran og 12 mm bak, den er 4 mm lavere og har kraftigere bremser.

508 PSE er skodd med dekk i dimensjonen 245/35-20, så den bør kunne håndtere svingene ganske så greit.

Peugeot har også gardert seg med fem kjøremoduser, så en 508 PSE bør dermed kunne passe bra til de feste situasjoner.

  • Electric: Elektrisk kjøring med en toppfart på 140 km/t og en rekkevidde på 42 kilometer.
  • Comfort: Myker opp støtdemperne for maksimal komfort.
  • Hybrid: Bilen skifter automatisk mellom motorene for å gi lavest mulig forbruk.
  • Sport: Dette er selve kjernen av bilen. 360 hk for maksimal kjøreglede. Samtidig påvirker denne modusen også styring, støtdempere og «mapping» av gasspedal med raskere gassrepons. Turbomotoren sørger også for lading slik at bilen er klar for maksimal effekt hele tiden.
  • 4WD: Prioriterer firehjulsdrift for best mulig fremkommelighet.

508 PSE byr også på en annen nyhet, nemlig en ny logo som viser at den kommer fra Peugeot Sport. Dette er tre striper i fargen kryptonitt, og designet kjenner vi igjen fra den spesielle tredelte lyssignaturen vi har sett på flere modeller.

Dette startet med 504 Coupé med sine tre skråstilte baklys, og den aller nyeste varianten kan sees på frontlysene til 208 og 2008.

Peugeot 508 PSE har også en rekke andre stylingelementer, og kryptonitt-fargen går igjen på flere detaljer.

Bilen, som også kommer som stasjonsvogn, vil tilbys i tre eksteriørfarger ‒ selenium grå, hvit perlemor og sort perle.

Løvenes konge nærmer seg altså, men den er ikke helt her riktig ennå. PSA Norge opplyser at den er ventet på det norske markedet i mars, så i likhet med Simba må den først ut på et lite eventyr før den finner veien dit den skal.

Her er flere bilder av Peugeot 508 PSE.

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Det er 160 år siden Adam Opel startet på eventyret som endte opp med dagens bilmerke. (Fotos: Opel)

Opel runder 160 år

Det tyske bilmerket ble grunnlagt selv mange år før de første automobilene var på plass. Ingen vet egentlig hvor gammel...
Volkswagen viser fram en fullstendig selvkjørende bil, Gen.Travel. (Fotos: Volkswagen)

Volkswagen viser en fullstendig selvkjørende bil

Det snakkes om nivå 3 og 4 på den selvkjørende skalaen, men de bilene som kan kjøre av seg...
Renault 5 Turbo 3E er født til å drifte ‒ og hylle de gamle videospillene. (Fotos: Renault)

Elbilen R5 Turbo 3E er født til å drifte

Så hvordan skal man hylle Renault 5 Turbo når R5 nå runder 50 år? Hva med en elektrisk showbil...
Drivstoffprisene har nå befunnet seg over 20 kroner literen over et halvt år. (Fotos: NAF)

Stadig sterkere krav om støtte til drivstoff

Plukker vi bort de største byområdene så er det nå et flertall som forlanger støtte til bensin og diesel. Det...
Nikola kan endelig vise fra den europeiske lastebilen med det norske navnet Tre. (Fotos: Iveco)

Nikola endelig klar for Europa

Etter mye drama kan Nikola endelig annonseres den elektriske lastebilen kalt Tre, og ikke nok med det. Det er...
Nissan har endelig klar den helelektriske Nissan Townstar, en bil som nylig ble nummer tre i kåringen av årets varebil. (Fotos: Nissan)

Nissans nye elvarebil er her

Nissan har en viktig trippel gående som inkluderer en ny elbil, en ny elvarebil og en ny X-Trail. De som...
Volvos kommende elektriske SUV, EX90, kommer med nye sikkerhetsfunksjoner. (Fotos: Volvo)

Ny elbil fra Volvo med sikkerhet i sentrum

Volvo EX90 er fullstappet med sensorer og skal til og med skjønne hvordan føreren føler seg. Som du kan se...
Her er den nye generasjonen av Mitsubishi ASX. (Fotos: Mitsubishi)

Nye Mitsubishi ASX med premiere

Modellen som kom i 2010 blir ny, og denne gang ved hjelp av kommende Renault Captur. Men den er...
Falck bytter både drakt og navn. (Foto: Gjensidige)

Hjelp, Falcken bytter navn

Gjensidige er nye eier av Falcks veihjelpsselskaper i nordområdene, og nå får 600 biler ny drakt og nytt navn. Sent...
Disse to elektriske terrengbilene har over 1.000 hestekrefter. (Fotos: The China Box/Dongfeng Motors)

Hinter om elektrisk terrengbil med 1.000 hk

Dongfeng har vist fram et nytt merke kalt M Hero, og dette lukter det svidd av. Det er fire store...
Xpeng har vist fram sitt nye SUV-flaggskip G9, og det er en imponerende bil. (Fotos: Xpeng)

Imponerende flaggskip lansert ‒ og den er allerede på vei til Norge

Xpeng må sette en slags rekord for biler fra Kina. For den nye G9, lansert onsdag klokken 13 over...
Volkswagen ID. Buzz Cargo er kåret til årets internasjonale varebil for 2023, og Håkon Wirak kan juble. (Fotos: Volkswagen Nyttekjøretøy)

Nykommer ble årets varebil

Europeiske journalister har plukket ut årets varebil, og denne gang ble det en helelektrisk nykommer. For 31. gangen har prisen...
Den første Volta Zero har rullet ut av samlebåndet i Østerrike. (Fotos: Volta)

Første fabrikkslagede Volta Zero er her

Svenskene har et nytt bilmerke på plass, for endelig har den første bilen rullet ut av fabrikken i Østerrike. Det...
Maxus MIFA 9 vist fram første gang i fjor vinter nærmer seg nå Norge. (Fotos: Maxus)

Maxus med en diger og luksuriøs familiefrakter

Den aller første bilen fra Maxus bygget på den nye MIFA-plattformen. Maxus er på plass her i Norge med to...
En stor jammetest gjennomføres nå på Andøya, og denne er viktig også for bilindustrien. Her Nicolai Gerrard (Nkom) og Tomas Levin (Statens vegvesen). (Fotos: Duus Media/Nkom)

Viktig test for selvkjørende biler på Andøya

De selvkjørende bilene kommer, men først må noen utfordringer løses. Som jamming av satellitt-signaler, som slike biler er svært...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her