Toppversjonen av ID.4 bikker halvmillionen

Salget av Volkswagens andre rene elbilmodell er i gang, og toppversjonen av den høyreiste ID.4 bikker halvmillionen.


Det går unna i svingene for Volkswagen ID.4. Onsdag hadde den nye elbilmodellen verdenspremiere, og allerede dagen etter ble det åpnet for bestillinger av det andre medlemmet i ID-familien.

Mange nordmenn har nok ventet på ID.4, for dette er altså den litt mer høyreiste storesøsteren til ID.3 ‒ elbilens svar på Volkswagen Golf.

‒ ID.4 er den perfekte familiebilen som vi virkelig ser fram til å lansere i Norge, med utlevering av de første kundebilene fra januar 2021, sier da også Harald Edvardsen-Eibak, direktør for Volkswagen i Norge.

‒ Volkswagens første fullelektriske SUV er som skapt for norske forhold med lang rekkevidde, fleksibilitet med god plass, hengerfeste og takrails, legger han til.

Størrelsesmessig er ID.4 litt lengre enn Volkswagen Tiguan, mer eksakt 4,58 meter lang, 1,85 meter bred og 1,63 meter høy. Akselavstanden er på solide 2,77 meter, noe som gir god innvendig plass. Til sammenligning er ID.3 4,26 meter lang.

Slik ser Volkswagen ID.4 ut:

I første omgang vil Volkswagen by på to utgaver av SUV-modellen ID.4, 1st og 1st Max.

Begge to er basert en utgave tyskerne har kalt ID.4 Pro Performance, noe som betyr 204 hestekrefter og et batteri på 77 kWh (netto).

Rekkevidden er satt til 496 kilometer for ID.4 1st og 487 kilometer for ID.4 1st Max, mens begge åpner for lading med 125 kW effekt. I denne hastigheten fylles det på 320 kilometer med rekkevidde i løpet av en halv time.

Begge versjonene er selvsagt litt bedre utstyrt enn en standard ID.4 som kommer på markedet etter at det er solgt 27.000 eksemplarer av de to versjonene, og ID.4 1st Max er topputgaven som stort sett byr på alt utstyr som Volkswagen tilbyr til elbilen.

Så hva lander de på rent prismessig?

Da Volkswagen introduserte ID.3, strakk prisene seg fra 351.900 kroner for ID.3 1st til 452.200 kroner for toppversjonen ID.3 1st Max.

Så stor prisforskjell er det ikke mellom de to versjonene til ID.4, men også her er det en formidabel prisforskjell ‒ mer eksakt 82.600 kroner.

  • Volkswagen ID.4 1st: 426.900 kroner
  • Volkswagen ID.4 1st Max: 509.500 kroner

Dette er priser levert Volkswagen-forhandler i Oslo.

‒ I tillegg har vi også åpnet for forhåndsbestilling på volkswagen.no av en sporty toppmodell med mer effekt og firehjulstrekk, sier Edvardsen-Eibak.

‒ Denne vil vi åpne for salg av våren 2021, og den vil leveres fra sommeren 2021, tilføyer han.

Volkswagen har store forventninger rundt ID.4 som går rett inn i et brennhett segment for kompakte SUV-modeller, og den skal produseres både i Europa, USA og Kina.

ID.3 og ID.4 markerer starten på en voldsom elektrisk satsing fra Volkswagen-gruppen, og planen er å lansere vanvittige 75 helelektriske modeller innen 2029. Målet er å selge 26 millioner elbiler i denne perioden.

Den tyske gruppen jobber også målrettet med bærekraften rundt elbilmodellene, og ID.4-kundene kan sette seg bak rattet på elbiler som er produsert med nøytral karbonbalanse.

Lades de i tillegg med for fornybar kraft, som for eksempel norsk vannkraft, blir de også karbonnøytrale under bruk.

Her er bilder av Volkswagen ID.4:

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Elbiler Nyheter