Her er Volkswagen ID.4

Den helelektriske SUV-modellen Volkswagen ID.4 er en så god Norges-venn at felgene faktisk er døpt Drammen og Narvik. I dag åpnes det for bestillinger av det nye elbilen. Se video og bilder.


At Norge er et svært viktig marked for bilmerkene som kommer med nye elbiler har vi mange eksempler på, og mer enn en gang har kommende biler vært på svært så eksklusive Norges-besøk i forkant.

Det gjelder også elbilen som raskt kan vise seg å bli en av de aller mest populære, nemlig den første helelektriske SUV-modellen fra tungvekteren Volkswagen, ID.4.

Tyskerne har holdt det neste familiemedlemmet av ID-familien ganske så hemmelig, men likevel sendte de den opp til Norge slik at Volkswagen Norge kunne ta en titt på den og komme med sine anbefalinger.

– Norge har vært et svært viktig marked for Volkswagens elektriske biler. Erfaringer fra Norge er brukt i utviklingen av ID.-modellene, og vi har vært involvert i samarbeidet med fabrikken på en helt annen måte enn noe gang tidligere, sier Harald Edvardsen-Eibak, direktør for Volkswagen i Norge.

‒ Derfor er det en litt morsom gest at felgene til ID.4 1ST-modellene har fått norske navn, sier Eibak.

ID.4 er kort sagt en litt større versjon av ID.3, den første modellen i den elektriske familien som har fått Golf-størrelsen på 4,26 meter. ID.4 er en enda litt mer romslig SUV som er 4,58 meter lang, 1,85 meter bred og 1,63 meter høy. Bakerst rommer bagasjerommet 543 liter, som kan utvides helt opp til 1.575 liter.

I likhet med ID.3 vil også Volkswagen tilby såkalte 1st-versjoner av ID.4 aller først, biler som har en del mer utstyr enn standardversjonen kun kalt ID.4.

ID.4 1st har 20-tommers felger kalt Drammen, og kommer med en Exterior Style-pakke som inkluderer mørke vinduer bak.

Her har forsetene og rattet varme, mens ambientebelysningen byr på hele 30 ulike farger. Pedalene i rustfritt stål har play- og pausedesign, og den er også utstyrt med et ryggekamera og et 2-soners klimaanlegg og oppvarmet frontrute. Den bør altså være en ganske så komfortabel vinterbil i Norge.

Denne versjonen har også et litt mer avansert navigasjonssystem og fire USB-porter, samt at ID.4 byr på standardutstyr som Front Assist, Adaptive Cruise Control, Lane Assist, varmepumpe – samt tilhengerfeste og takrails.

Toppversjonen heter ID.4 1st Max, og har selvsagt alt det ID.4 og ID.4 1st byr på, i tillegg mer eksklusivt utstyr som LED matrix-hovedlys og såkalte 3D LED-baklys. Denne er skodd med 21-tommers felger ‒ og disse er døpt Narvik. Så både nord og sør er inkludert i Norges-hyllesten ‒ kult!

Det er også progressive styringen og et adaptivt understell, mens listen mellom hovedlysene og i dørhåndtakene er belyst.

På innsiden kan ID.4 1st Max by på ting som elektrisk seteregulering, panoramatak, 3-soners klimaanlegg og elektrisk betjent bakluke med «Easy Open & Close».

Den er også utstyrt med et ganske så avanserte infotainmentsystem som inkluderer utvidet virkelighet i head-up-displayet som gjør at for eksempel navigasjonspilene vises på veien der du faktisk skal kjøre, og den har en 12-tommers berøringsskjerm og trådløs mobillading.

ID.4 1st Max byr også på litt flere førerassistenter, som Travel Assist, Side Assist og Emergency Assist.

Her er videoen i forbindelse med premieren:

Begge 1st-versjonene er basert på ID.4 Pro Performance, noe som betyr 204 hk og et batteri på 77 kWh (netto). Motoren på bakakslingen sørger for at den klarer 0-100 km/t på 8,5 sekunder, mens toppfarten er satt til 160 km/t.

Rekkevidden er satt til inntil 496 kilometer for ID.4 1st og inntil 487 kilometer for ID.4 1st Max, og den kan også lades med 125 kW effekt. Det betyr i så fall 320 kilometer rekkevidde ved en halv times lading. Senere kommer det ID.4-versjoner som byr på rekkevidder helt opp mot 520 kilometer.

Volkswagen har satt en grense på 27.000 biler av begge lanseringsmodellene, og når disse er utsolgt har Volkswagen valgt å lage ferdigspesifiserte versjoner.

Her har de samlet det mest populære utstyret på markedet i forskjellige pakker, og tatt dette grepet av to grunner. Det skal gjøre valgene mer oversiktlig for kundene, mens fabrikken i Zwickau vil kunne bygge bilene raskere og dermed levere bilene hurtigere.

Og det passer nok norske kunder fint, for en helelektrisk SUV på størrelse med Volkswagen Tiguan blir nok en populær bil som kan sees på norske veier fra januar.

– Dette er en bil som vi virkelig ser fram til å lansere i Norge. Volkswagens første fullelektriske SUV er som skapt for våre forhold, og våre krav til en elektrisk familiebil, sier Harald Edvardsen-Eibak.

Volkswagen Norge åpner for bestillinger kl. 14 i dag, og da er også norske priser klare.

Her er bildene av Volkswagen ID.4, det andre medlemmet i ID-familien:

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Elbiler Nyheter