Annonse
HjemElbilerElbil og vinter: Slik bruker du regenerering riktig

Elbil og vinter: Slik bruker du regenerering riktig

Regenerering er noe som har kommet med elbilene, og betyr at bilene selv bremser opp og kan på den måten lade batteriet. Men det kan være skummelt på glatte veier.

‒ På glatte veier er det lurt å skru regenereringen til et minimum eller helt av. Kraftig regenerering kan gjør at du sklir av veien på glatt føre, forteller Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Forskjellen på biler med og uten regenerering er at biler med slik teknologi bremser opp av seg selv når man slipper gassen, men andre biler som kjent bare ruller videre når gassen slippes opp.

En slik regenerering kan være praktisk når man for eksempel kjører ned fjell og lange bakker, og som bonus kan dette altså gi mange ekstra kilometer på batteriet og en enda bedre rekkevidde.

Det er vanligvis mulig å stille regenereringen inn på ulike nivå, og her er det verd å tenke seg litt om på glatt vinterføre. Kraftig regenerering kan gjøre at bilen bremser overraskende kraftig.

Saken fortsetter under Annonsen

‒ Når du kommer mot en sving på glatt føre og slipper gassen og regenereringen på bilen begynner å jobbe, kan bremsingen føre til at du sklir ut av veien i stedet for å komme deg trygt gjennom svingen, mener Sødal.

NAF påpeker at det ikke er slik at man trenger å skru regenerering på minimum eller helt av gjennom hele vinteren, og på de fleste nyere elbiler er det enkelt å justere nivået på regenerering.

Det åpner for at man kan veksle mellom ulike nivåer underveis på en kjøretur eller fra kjøretur til kjøretur.

‒ Det er viktig at du stiller regenereringen av bilen etter forholdene du kjører på, sier Nils Sødal.

‒ Skal du ned en bratt nedoverbakke kan du ha på mye, men kjører du på glatt og svingete vei bør du skru ned til et minimum eller helt av, avslutter han.

Les også:

1 kommentar

  1. Det ubegripelege her er at regenererings-funksjonen ikkje er styrt av ABS-funksjonen slik at for mykje regenerering ikkje skjer ved glatt føre.
    Tenk «Gråtass» med differensial og med styrebremser – men «Gråtass» er frå 1946 – differensialen og styrebremsene ferdige i kombinasjon rundt 125, trur eg. Då er vi der teknikkmessig
    Ein gamal køyretøymekanikar kan bli reint på gråten ved lesing om løysingane

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Annonse

Bil24 på sosiale medier

3,185FansLik
96FølgereFølg
86FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker

Annonse