Test av Lexus UX 300e

Vi tilbrakte en uke med en pendlers elbil-drøm, nemlig nye Lexus UX 300e!


Lexus sine UX-modeller har vært en stor suksess for Lexus i Norge. Hovedsakelig har det blitt solgt mange i hybridutgaven, men nå kan den kjøpes som ren elbil.

Elbilutgaven UX 300e er en bil som frakter deg fra A til B i en luksus som bare Lexus kan gi.

Her følger i tillegg de klassiske og lekre Lexus-linjene med bilen. Utvendig blir du møtt av et moderne design.

Vi var så heldige å få teste en Premium-utgave. Dette er en bil som koster fra 390.800 kroner. I den, og alle de andre utgavene får du 204 hk og et 54,3 kWh batteri.

Det er også mulig å kjøp en Comfort-utgave som koster fra 349.900 kroner.

Ønsker du toppen av kransekaken så får du Luxury-utgaven fra 443.300 kroner. Her får du blant annet en større skjerm innvendig og et bedre stereoanlegg.

Bak på bilen blir du møtt av det moderne designet som er pent knyttet sammen med en stor LED-stripe der du finner blant annet bremse og ryggelysene.

Når du ser den nye UX 300e blir du hyggelig overasket. Dette er ikke den største bilen, selv om den føles romslig.

UX 300e er 4.495 mm lang, og 2.078 mm bred. Hjulbasen på bilen er på 2.640 mm. Dette i samarbeid med god svingradius gjør bilen ypperlig både for bykjøring og lettere pendling.

Den store LED-stripen går over hele bagasjeluken. På kvelden vil du kunne se at lyset gradvis blir svakere mot midten av bagasjeluken. Dette gir en veldig kul effekt når du kjører bak en UX eller om du ser en slik stå parkert.

Innvendig blir du møtt at et interiør som ikke er like moderne som andre elbiler, men det oser luksus. Alle overflater er trukket i skinn eller er myke på et vis.

Linjene i interiøret knytter det hele pent sammen, samtidig som det gir blant annet dashbordet en elegant stil.

Lexus har helt klart gitt interiøret på nye UX en premium følelse uten å gi den en premium pris.

Rattet i UX 300e er i stil med resten av interiøret, trukket i mykt skinn. Følelsen du får fra rattet er en mykhet som er sammenlignbar med BMW sine ratt. Faller de i smak så vil du elske Lexus sitt ratt.

Rattet er oppvarmet. Supert for kalde dager!

Du finner også knapper for cruisekontrollen og styringen av radioen blant annet på rattet.

Displayet i Lexusen er et digitalt display som gir deg all informasjon du måtte ønske å ha. Du kan også bytte rundt på informasjonen som vistes ved hjelp av knappene på rattet.

Litt under midten av displayet finner du informasjon om antatt rekkevidde. Det er fort gjort å henge seg for mye opp i den detaljen.

Etter en uke bak rattet fant vi ut av at du kan kjøre uten å måtte tenke så alt for mye på den antatte rekkevidden når du blir tryggere på bilen.

Det eneste minuset jeg har med displayet er at den delen av displayet som viser prosenten på batteriet er analogt. Her skulle jeg likt et som viser prosent i steden for.

I midten av bilen finner du midtkonsollen. Her har du et enkelt design, men svært effektivt.

Gir-velgeren er enkel og ta i bruk. Den har ingen «hakk» noe som gjør den myk og fin.

Armleneren i midten er perfekt plassert slik at du lett kan hvile armen om nødvendig, men samtidig ha perfekt tilgang til knappene under. Eventuelt touchpaden lenger frem. Der kan du blant annet styre skjermen i dashbordet.

Foran gir velgeren finner du et 12V uttak, men også en trådløs ladeplate til telefonen.

Displayet i bilen er veldig enkel, og noe utdatert hvis du ser på konkurrentene til bilen. Det er et svært enkelt system å bruke. Noe som gjør opplevelsen veldig hyggelig fra førerperspektivet.

UX 300e byr også på Apple CarPlay og Android Auto.

Ryggekameraet til UX 300e er ikke det skarpeste når det kommer til kvalitet, men du har en god virkelighets følelse med tanke på hvor langt unna eller nært det du ser i ryggekameraet.

På kvelden og når det er mørkt vil du også bli positivt overasket over hvor mye du ser gjennom kameraet.

Når vi jobber oss videre gjennom interiøret på bilen så kommer vi til setene.

Her blir du møtt av et komfortabelt sete i sann Lexus-stil. Setene gir deg god støtte samtidig som de gir deg en følelse av komfort. De kan sammenlignes med en lenestol.

I denne bilen for du skikkelig luksus i hverdagen.

Videre bak i bilen finner vi baksetene.

Disse er ganske ulike i forhold til setene foran. Her er ikke setene like myke og gode som de foran. De gir ikke passasjerene bak like mye sidestøtte heller. Kvaliteten på overflater og skinnkvaliteten derimot er det ingenting å klage på.

I baksetet kan jeg på 180 cm sitte delvis komfortabelt, men det egner seg nok best for de under.

Vi testet også baksetet når vi først fikk se en UX 300e, denne testen kan du lese her.

En ting som du vil legge merke til i en UX 300e er plassen under fører og passasjersetet. På grunn av batteriet blir gulvet bak ganske høyt, og hvis du setter setet helt i bunnen så blir det ingen plass til føttene til passasjerene.

Denne manglende plassen til føttene gjør at knærne til passasjerene bak, hovedsakelig for de som sitter bak med lange bein, gjør at vinkelen på knærne blir veldig skarpe.

Mellom setene i baksetet finner du både lademuligheter for mobilen, men du finner også knappene til varmen til setene bak.

Bakover i bilen finner vi bagasjerommet. En ting som er verdt å merke seg er at kanten til bagasjerommet er noe stor, men det tenker du ikke over når du legger ting i bagasjerommet.

Her får 367 liter bagasjeplass til rådighet. Selv om det er under gjennomsnittet for denne klassen, og at det ikke høres så mye ut vil du bli positivt overasket.

Trenger du litt mer plass kan du legge ned setene. De legges ned i en 60/40 fordeling.

Ønsker du å frakte litt mer? Hvis du ønsker å frakte ting i form av tilhenger så er ikke det mulig med en UX 300e

Under gulvet i bagasjerommet finner du litt plass. Perfekt for ladekabler eller lignende.

Vi kan ta for oss rekkevidden til Lexusen.

WLTP på Lexusen er på 340 km. Ved flere anledninger sa bilen at den hadde 260-300 km rekkevidde med 100 prosent batteri.

Vi testet den både på lengre turer og korte turer. Fra Drammen og til Kristiansand fikk vi et forbruk på 17,2 kWh. Nøyaktig hvor mange prosent som ble brukt er uvisst da det var litt problemer med ladestasjoner.

I vår faste 50/50-runde som består av 50 prosent landevei og 50 prosent motorvei, fikk jeg et forbruk på 16,2 kWh før motorvei delen, og etter motorveidelen kom det endelige forbruket på 16,6 kWh.

Totalt ble 27 prosent av batteriet brukt. Dette tilsvarer en beregnet rekkevidde på 337 km med 25 grader ute.

På ren motorveikjøring vil du se rekkevidden synke litt avheng av bagasje og hastighet.

Fra Kristiansand til Drammen endte jeg opp med å lade to ganger for å forsikre meg om å ha nok strøm til litt småkjøring. Da dette var den andre helelektriske bilen jeg har kjørt på langtur noensinne så tok jeg ikke bilde av alle tallene. Begynner feil der altså.

Som en bil for de som da er på utkikk etter en bil til å pendle korte strekninger med, for eksempel mellom to byer, så er dette et ypperlig valg!

På høyre side av Lexusen finner du en Type 2 ladeport. Her setter du den til hjemmelading.

På venstre siden av bilen finner du en Chademo ladetilkobling. Denne lar deg lade opptil 50 kW. I løpet av uken så jeg på det høyeste 48 KW.

Fra 10-80 prosent på en 50 kW hurtiglader vil du lade bilen opp på ca. 45-50 minutter.

En ting som er verdt å merke seg med denne type ladeplugg er at hvis du setter den på ladere som kan gi mer enn 50 kW så vil ikke lader og bil kommunisere veldig bra.

Jeg opplevde flere ganger at den hadde sluttet å lade for den trodde batteriet var fullt. Selv om i virkeligheten var batteriet på rundt 40 prosent. Mye av dette skyldes ladestasjonen som ikke kan kommunisere med bilen. Forhåpentligvis vil det komme en oppdatering på ladestasjonen snart.

Hvordan er Lexus UX 300e å kjøre?

Bak rattet så blir du hyggelig overrasket. Bilen er komfortabel å sitte i, alle overflatene føles eksklusive ut og gir føreren en generelt god følelse.

På veien føles bilen kvikk ut på blant annet sletter og rundt svinger. Dette er en bil som sitter godt på veien, men samtidig ikke gir føreren et inntrykk av at dette er en sportsbil. Dette er en komfortabel og luksuriøs elbil.

Bilen har en god svingradius og veldig god fjæring for blant annet bykjøring. Fartsdumper eller ujevn vei er ikke noe problem for Lexus UX 300e.

Hva er det vi ikke liker med den nye Lexus UX 300e?

I løpet av uken som jeg kjørte denne var det kun en stor ting som var å sette fingeren på. Det var Chademo-pluggen.

Bilen er alle andre måter en god bil med en god følelse over seg, den kjører godt og den er utrolig komfortabel.

Hadde den hat den mer vanlige CCS-pluggen så hadde nok denne blitt et mer vanlig syn i flere gater. Det er ikke et minus med ladehastigheten som UX 300e har nå, men jeg kunne også likt en ladehastighet nærmere 100 kW.

Hvem er denne bilen for?

Dette er helt klart en bil for deg som skal pendle små til mellomstore avstander, men som også ønsker litt luksus i hverdagen.

Dette er også en bil som passer for deg som skal hente eller levere barn på aktiviteter eller skolen. Eller for deg som ønsker en elbil som skiller seg litt ut fra mengden.

Det er mulig å få denne bilen i noen spreke farger som gjør at du kan få en utrolig unik elbil for en hyggelig pris.

Les flere tester hos Nybiltester

Les mer om:

Elbiler Nyheter Tester