Volvos viktige modell runder 30 år

Ah, Volvo 850. Med denne viktige modellen siktet svenskene rett og slett mot stjernene. Bokstavelig talt.


Den aller første Volvo-modellen kom tilbake i 1927. Når det kom til navnet var svenskene svært så beskrivende, for de døpte den ÖV 4. Dette sto for «Öppen Vagn 4 cylindrar», og var altså en toppløs vogn med en 4-sylindret motor.

Siden inkluderte de tidlige høydepunktene modeller som PV-serien, Duett, Amazon, P1800 ‒ og selvsagt bilene med de tresifrede tall-navnene.

Volvo 140 var først ute, og da den kom i 1966 staket den også ut en ny kurs for Volvo. Det vet eldre nordmenn veldig godt, for her hjemme var det svenske merket en folkefavoritt. Både Amazon og 140-serien som inkluderer 142, 144 og 145 var blant de aller mest solgte bilene her i Norge på 1960-tallet.

140-serien ble fulgt av en rekke halvsøstre, tallsøstre, 164, 240, 260, 340, 360, 440, 480, 740, 760 og 780. De tre i 700-serien ble introdusert i 1982, og fikk selskap av 940 og 960 i 1990.

Men pussig nok hadde Volvo en 800-serie under utvikling da de presentere 900-serien, så her hoppet de like godt i rekkefølgen. Faktisk hadde de hoppet i godt over et tiår.

For bare to år etter at de har presentert 300-serien i 1976 begynte de på det som skulle vise seg å bli et veldig langvarig prosjekt.

For de hadde nemlig skyhøye ambisjoner. Så ambisiøs var planene at de like godt ga prosjektet navnet Galaxy. De ville skyte seg selv ut i stjernehimmelen.

En av grunnene til at dette tok så lang tid var at Volvo nå skulle gjøre noe helt nytt. De skulle lage en forhjulsdrevet bil. Eller, mer eksakt to forhjulsdrevne modeller.

Det første hintet om hva som var på ferde kom i 1980, for da hadde Volvo klar en prototype av 440, den ene av de to modellene i Galaxy-prosjektet. Prototypen het G4, og det var ikke få ting denne måtte innfri. Forhjulsdrift? Jepp. Morsom å kjøre? Ja. Stor innvendig plass? Check. Kompakt på utsiden? Godkjent.

Den første bilen med forhjulsdrift ble sportscoupén Volvo 480 presentert under Genève Motor Show i 1986, og dette nisjeproduktet banet vei for 440 presentert i 1988.

Nå ble ikke 400-serien den suksessen Volvo kanskje hadde håpet på, men den var en sniktitt på en modell som virkelig skulle definere bilmerket Volvo i årene som skulle komme.

Nemlig selveste Volvo 850. Store, sterke og romslige 850.

440 og 850 kom altså begge fra Galaxy-programmet og hadde sine likheter, men den store forskjellen var motoren. I 440 plassert Volvo en Renault-motor, mens de selv utviklet en helt ny 5-sylindret tverrstilt motor til 850. Det sendte kjøreglede opp nok et nivå.

Og ja, ikke minst firehjulsdrift-systemet som den ble tilgjengelig senere. 850 var den første Volvo-modellen tilgjengelig med en AWD-løsning.

Verdenspremieren skjedde i 1991, og mer eksakt het den 850 GLT.

Dette var altså summen av det som hadde vært en av Sveriges aller største industrisatstinger, og sørget for fundamentet til Volvo-modeller som kom senere.

Svenskene var alt annet enn beskjedne da de lanserte modellen, og knallet like godt til med denne parolen: «En dynamisk bil med fire verdensnyheter».

Her siktet de til den 5-sylindrede motoren, den egenkonstruerte Deltalink-bakakslingen, den integrerte sidekollisjons-beskyttelsen kalt SIPS og det selvjusterende sikkerhetsbeltet foran.

Bilen ble raskt døpt «verdens sikreste», men Volvo skulle ta sikkerheten til et nytt nivå allerede i 1995. Da var det nemlig mulig å få den med sidekollisjons-puter, og dermed ble 850 den aller første masseproduserte bilen med et slikt livsviktig sikkerhetsutstyr.

Året etter ble den aller siste bilen med 850 på koffertlokket laget, for etter en stor oppdatering i 1997 het sedanutgavene S70 og stasjonsvognene V70.

Volvo 850 kom i en rekke utgaver, inkludert 850 Turbo, 850 AWD og 850 R, og en stasjonsvogn-utgave ble også brukt i British Touring Car Championship.

850 R var den råeste utgaven som ble laget, og denne erstattet T-5R-modellen. Her fristet Volvo med 250 hk og 350 Nm for den med manuelle gir, og 0-100 km/t ble oppgitt til 6,7 sekunder.

Over i Sverige skal de selvsagt markere at Volvo 850 runder 30 år, og de som tar seg en tur til Göteborg har muligheten til å sjekke ut sju flotte eksemplarer på Volvo Museum. Vi går så langt og sier at disse bør besøke museet, for her er det også en utgave som hyller Norge. Og det skjer jo ikke ofte!

Her er det sju modellene som står utstilt der:

Volvo 850 «Cabriolet» prototype (1993)

Yngve Nilssons Karosserifabrik i Laholm (Nilssons Special Vehicles) konstruerte og bygde konseptet 850 Cabriolet i 1993.

Me Volvo forholdt seg kalde til denne, for de hadde selv planlagt en egen produksjon av kommende C70 Cabriolet (debuterte i 1997).

Volvo 850 Electric Hybrid Concept HEV 98 (1995)

Denne konseptbilen var et rullende eksperiment, og bekreftet at ingeniørteamet var på rett vei. For ladehybrid-teknologien ga signaler om at denne teknologien kunne revolusjonere forbruks- og rekkevidde-sifrene.

Mannen bak denne het Per-Ivar Sellergren, og han var altså langt forut sin tid.

Volvo 850 GLT «Pehr G. Gyllenhammar» (1992)

Denne bilen ble kjørt av Pehr G. Gyllenhammar, som var VD, konsernsjef og styreleder i drøyt 20 år ‒ fra 1971 til 1993.

Gyllenhammars spesialbygde tjenestebiler var ofte ganske så røde. Selv på innsiden går det i rødt, og ble spesialtilpasset av Volvos sadelmakeri i Torslanda.

Volvo 850 2,5 «Lillehammer OL 1994»

Svenskene husker Lillehammer-OL med glede. For der tok de den medaljen som betyr aller mest for de blågule, nemlig hockey-gullet.

Og det var jo på en måte godt, for Volvo var en av hovedsponsorene og fraktet både aktive og arrangørene rundt omkring.

Volvo 850 T-5R stasjonsvogn (1995)

På Genève-showet i 1994 ble en 850-modell som dro mye oppmerksomhet. Som et utropstegn på fire hjul skilte en ganske så gul T-5R seg virkelig ut.

Planen var å lage 2.500 eksemplarer av denne spesialmodellen, som bød på 240 hk og 330 Nm.

Volvo 850 «September» prototype (1993)

Bakgrunnen for September-prosjektet var at Volvo ville se om det var mulig å bruke kompositt-materialer i produksjon.

Den interne og hemmelige konseptbilen ble vist fram i september 1993, og fikk derfor navnet September.

Volvo Galaxy G4 prototype (1980)

I september 1980 sto den første forhjulsdrevne prototypen G4 fra Galaxy-prosjektet ferdig.

Bilen bekreftet alle de egenskapene Volvo søkte etter for sine kommende modell: forhjulsdrevet, morsom å kjøre, stor kupé og kompakte ytre mål.

Her får du et gjensyn med resultatet av denne bilen, en særs viktig 30-åring i form av Volvo 850:

Les også:

Les mer om:

Nyheter