Det har vært fem dødsulykker med lett MC i sommer, og det bekymrer. (Foto: Bård Asle Nordbø, Statens vegvesen)

Dødsulykker: Stort fall i september

Målt mot september 2023 markerte årets september et stort fall i antall dødsulykker, men fem liv gikk tapt også i forrige måned.


Med fem omkomne i september-trafikken var dette en nedgang på hele 13 målt mot september i fjor.

‒ Fem drepte er fem for mange. Mange har brått mistet et familiemedlem, en kollega eller en venn i måneden som gikk, sier direktør for trafikksikkerhet i Statens vegvesen, Guro Ranes.

-->
Totalt etter årets ni første måneder har 75 personer mistet livet i trafikken, viser tall fra Vegvesenet. Det er 16 færre enn samme periode i fjor, og 14 færre enn denne perioden i 2022.

‒ I Vegvesenet jobber vi hver dag for at vi ikke skal miste liv eller at noen skal bli hardt skadd i trafikken. Nullvisjonen står fast, og vi har et etappemål om maksimalt 350 drepte og hardt skadde, hvorav høyst 50 drepte, innen 2030, sier Ranes.

Et lyspunkt er at det er få bilpassasjerer som nå mister livet. 

‒ Så langt i år har fem bilpassasjerer mistet livet, og det er det laveste antallet for denne trafikantgruppen vi kjenner til, sier pressesjef Christoffer Solstad Steen i Trygg Trafikk.

‒ Vi ser også en nedgang i antall drepte barn og unge sammenlignet med fjoråret. 

Vi har nå lagt bak oss sommerhalvåret og mange tohjulinger er parkert for vinteren, og tallene til Vegvesenet viser at fra april og ut september har 35 prosent av de omkomne vært på mc. 

Av disse har fem mistet livet på lett motorsykkel, og fire var gutter på 16 og 17 år. Det kan resultere i nye regler for lett mc.

– Vi er svært bekymret for de mange som blir hardt skadd og drept i mc-ulykker, sier Ranes hos Vegvesenet.

‒ Dette gjør at vi har begynt å se på reglene for bruk av lett motorsykkel. Ikke fordi vi ønsker å gjøre det vanskelig for folk, men fordi vi først og fremst må gjøre det vi kan for å redde liv.

Utviklingstrekk i 2024 sammenlignet med 2023:

  • Færre møteulykker
  • Færre ulykker på riks- og europaveier
  • Færre unge i alderen 16-24 år har omkommet
  • Færre middelaldrende, 45-64 år, har omkommet
  • Vestland har langt færre omkomne enn på samme tid i fjor, 4 i år mot 12 i fjor
  • Innlandet har færre omkomne enn på samme tid i fjor, 7 i år mot 14 i fjor
  • Akershus er fylket med flest omkomne så langt i år. 10 personer har mistet livet i Akershus til nå i år.
Ranes understreker at alle, inkluderte de som kjører på veiene, må bidra til sikkerheten, og trafikantene må være oppmerksomme og kun fokusere på kjøringen. 

‒ De aller fleste tar heldigvis sikkerheten på alvor når de setter seg i en bil eller på en sykkel eller motorsykkel. De er oppmerksomme og gjør sitt beste for å følge trafikkreglene, sier Ranes.

‒ Likevel vet vi at det også finnes spenningssøkere blant oss, som kjører for fort eller i rus, eller som driver med andre ting enn å kjøre når de sitter bak rattet. Disse setter ikke bare seg selv i fare, de er en risiko også for alle andre som går, sykler eller kjører på veiene.

Vi skriver nå oktober som er en vanskelig kjøremåned med varierende kjøreforhold, og det første snøfallet og frosten har allerede veltet over oss.

‒ Vi har hatt de første snøfallene på flere fjelloverganger allerede. Planlegger du høstferien på hytta, må du vurdere vinterdekk og være forberedt på både kolonnekjøring og krevende kjøreforhold, sier Solstad Steen hos Trygg Trafikk.

‒ Nå kan det være lurt å sjekke dekkene for å sikre at de er gode nok for en ny sesong på vinterføre. I tillegg til gode dekk minner vi om hvor viktig det er å pakke smart og trygt. Ingen løse gjenstander i bilen, og plasser alltid den tyngste bagasjen lavest og innerst mot seteryggen i bagasjerommet. Ingen ønsker seg flyvende bagasje i bakhodet om det skulle bli en bråstopp.

Antall omkomne i trafikken i 2024 til og med tredje kvartal, fylkesoversikt:

Kilde: Statens vegvesen

Les også:

Debatt